Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kun ett, midtmontert display

Startet av Trety79, tirsdag 23. mai 2017, klokken 19:38

« forrige - neste »

Knut Røe

Så kommer det stadig frem saker om bilprodusenter som har jukset, denne gang våre franske venner.

https://www.dn.no/nyheter/2017/03/15/1820/Utenriks/renault-jukset-i-25-ar

elektrolux

Ikke rart det er umulig å matche oppgitt forbruk.

Sist jeg vurderte ny bil var det nye Mercen som oppgav lavere forbruk enn den jeg har. Spurte eiere om hva forbruk de hadde, og det var mer enn den gamle modellen som jeg har. Altså er forbruket kun redusert på papiret, ikke i virkeligheten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Knut Røe

Denne siden er grei for å finne cirka forbruk i det virkelige liv: https://www.spritmonitor.de/
Bakgrunnsmaterialet for mange biler er veldig stort, og bør gjenspeile ganske godt hva de ulike ligger på.

sylwester

#3
At det i det hele tatt går an å jukse betyr at testene ikke reflekterer vanlig bruk.

Engangsavgiften burde dyttes inni veiavgiften som en variabel del basert på faktisk forbruk/utslipp. Første året kan da sjablongestimeres med en avregning. Blir som å betale for strøm idag. Det bør være stikkprøver som sjekker om dataene er korrekte.

Det fine med dette er at hybrider som brukes som elbiler kan få en skikkelig avgiftslette. Bilprodusentene vil snyte folk istedenfor staten så det vil bli mer engasjement fra folk flest at verdiene er riktige. Slike sider som spritmonitor.de vil være med på å drive produsentene til å lage biler som gjør at bilen kjøres mest miljøvennlig enn at det går an å gjøre det.

Det kan sikkert være fint for elbiler og. Det vil komme avgifter på de før eller siden så man kan differensiere det på faktisk forbruk der og. Dvs. at en liten elbil med god aerodynamikk får lavere avgift på samme kjørelengde.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Sitat fra: sylwester på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:06
Engangsavgiften burde dyttes inni veiavgiften som en variabel del basert på faktisk forbruk/utslipp.

Det oppnår man da enklest ved å legge det på drivstoffet? Jo mer forbruk jo høyere kostnad, uavhengig av hva ulike tester måtte si, fake eller ikke. Men hvis det er byråkrati og sysselsetting som er målet så er det kanskje en god ide. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knut.aulie

Sitat fra: cra på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:38
Sitat fra: sylwester på torsdag 16. mars 2017, klokken 12:06
Engangsavgiften burde dyttes inni veiavgiften som en variabel del basert på faktisk forbruk/utslipp.

Det oppnår man da enklest ved å legge det på drivstoffet? Jo mer forbruk jo høyere kostnad, uavhengig av hva ulike tester måtte si, fake eller ikke. Men hvis det er byråkrati og sysselsetting som er målet så er det kanskje en god ide. ;)
Helt enig med cra, egentlig burde alle avgifter og kostnader ligge på drivstoffet slik at forholdet mellom bruk og kostnad er riktig.

sylwester

Så lenge vi kan bli enige med nabolandene. Da hadde vi strengt tatt ikke behøvd bomringer heller. Hvis f.eks. det er mulig å få rimeligere bensin i Sverige ser jeg for meg at smugling vil være interessant. Vi får mange garasjer med ulovlig oppbevaring av drivstoff og dertil høyere fare for brann.

I tillegg vil en eventuell avgift på strøm til bil også ramme husholdninger uten bil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Det påstås at de har jukset, ingen er dømt for jukset og Renault benekter jukset. Kanskje litt tidlig å felle en endelig dom?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Knut Røe

Naivt å tro at bare VAG har jukset, mange flere har blitt kjørt tester på og ligget langt over grensene.
Dog ikke like ille som VAG som bevisst har hatt utslipp opptil 50 x tillatt.
Skylden ligger ikke bare på produsentene men også myndighetene for upresise og urealistiske testkriterier som er langt fra virkeligheten.

elektrolux

Samtidig er bruk av fossilt drivstoff til havs omtrent uregulert...... :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: sylwester på torsdag 16. mars 2017, klokken 17:10
I tillegg vil en eventuell avgift på strøm til bil også ramme husholdninger uten bil.
Eventuell bruksavgift på elbil bør/må være en km-avgift.
Innkrevinga kan enklest overlates til forsikringsselskapene.
De sitter med dataene over kjørte km.
En  annen måte er lik avgiften på dieselbilene
den gangen diesel var avgiftsfri på pumpene:
Plombert mekanisk eller digital kmteller. 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

nr1rayner

Over hodet ikke overrasket over at flere jukser, og enda flere er det nok også.
I lang tid har vel reglene vært diffuse, slik at de kunne stilt med biler uten dynamo, vannpumpe, spesiell olje osv osv kun for å få fine tall i testen og "nå" nye krav.
Bruker denne siden mye når jeg skal handle neste bil: http://www.cars-data.com/en/
Forbrukstall for modell til modell for en årsperiode kan være et grunnlag, men en f.eks. 2005 vs 2010 modell skal man ikke stole mye på. Tilsynelatende mye lavere forbruk, men i realiteten er det vel ganske likt.

Avgift basert på km er ganske skummelt, fort at det blir ny boom med juksing.
Kjøpte engang bil med digital kmstand og spurte eier om det var garantert kmstand, fikk til svar at "det er digitalt, det kan ikke jukses med".
Realiteten er at det faktisk er enklere å jukse med enn de gamle mekaniske...
Det er kanskje vanskeligere nå enn på den -03 modellen, men if there's a will, there's a way.
Forsikringsselskapet har også merkelig liten oversikt over hvor mye man faktisk kjører. Man melder inn en årlig kjørelengde, kontrollen de har er ved skade, PKK eller salg.

Den gang det var eget telleverk i dieselbilene var det visst populært å sette dieselmotor i bensinbil...
Skulle jo bli avdekket på en PKK i dag, men det kan hende noen faktisk tar seg bryet med å bytte motor hver 2. år.

Sterkt økt avgift på drivstoff er også svært skummelt:
Smugling er nevnt, dobler vi drivstoffprisen blir dette garantert et stort problem.
Tungtransporten er ikke nevnt. Skal norske selskaper kjøpe diesel til 20-30 kr/liter har de ikke sjans å konkurrere med utenlandske selskaper som betaler en brøkdel. Transportnæringen i Norge vil gå mot den sikre død.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Oddaa

Sitat fra: tiger``n på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:10
Dog ikke like ille som VAG som bevisst har hatt utslipp opptil 50 x tillatt.
Kilde?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

ladov

VAG sine biler var i stand til å oppdage at de ble testet og endret modus for å lure testen. Renault har så vidt jeg har forstått 'bare' utnyttet smutthull i testreglementet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nr1rayner

Hvis Renault har utnyttet smutthull i testene er de garantert ikke alene.
Tipper alle produsenter har egne folk som sitter og finleser testprosedyrene for å se om det er noen plasser der de kan "jukse"...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA