Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: DAB og DAB+ radio i iMiev: budsjettløsning

Startet av Øyst1, torsdag 15. juni 2017, klokken 22:58

« forrige - neste »

Øyst1

Hadde Leafen på service i dag. Bilen er nå 1 år, og kjørt 24000.
Men, hvor mye "verdt" er dette papiret jeg fikk, med status for batteriet?
Fikk topp på batteri, men står ikke noe om hvor mange prosent det er igjen av batteriet. Ellers fikk jeg 5 stjerner og så 4 og 4 stjerner.
Fire på hurtiglading og på å ikke la bilen stå over tid med mye steøm.
I løpet av dette året har jeg vel hurtigladet mellom 15 og 20 ganger. Er dette mye?
Og bilen lades hver natt, og den ene uken den stod uten å bli brukt var batteriet på 70 prosent. Var dette foe mye?

Forstod lite av den testen og stjernene deres.

Ellers betalte jeg 2920 kroner for servicen.
Synes ikke det var ille.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

elektrolux

Som kjøper ville jeg sett negativt på kun 80% oppnåelse på bruken av batteriet. Ville derfor ikke regnet dette som et salgsargument.

I praksis måler du batteriet best ved å måle hvor mye strøm det tar imot. Altså måler en full opplading. Gjør du dette med jevne mellomrom ( Hvert år ) får du en fin graf som viser eventuell reduksjon i kapasiteten, eller evnen til å lagre strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Det var en her på forumet som hadde ladet 1 gang på QC, og fikk tilbakemelding på service om at han ikke burde hurtiglade så ofte...

Bør ikke parkere med svært lite, eller svært mye.
Skal bilen min stå over tid prøver jeg å parkere med minst det jeg trenger for å komme hjem (pluss litt margin), men max ca 80%.

Det virker som mange er litt for hysteriske med batterihelsen. I leafspy vises bedre batteritall etter bruk av QC, så at batteriet skades ved ofte bruk av QC ser ut som å være en myte.
Hva er viktigst, om batteriet varer i 10 eller 12 år, eller at man kommer dit man skal?
Bilen har man kjøpt for å bruke den. Betyr det å bruke QC, vel så må man bruke QC.
15-20 QC på ett år er mye hvis du ikke har hatt behov for det, men akkurat nok hvis det er akkurat det du har hatt behov for.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Goggen123

Jøss, her var det mye å ta hensyn til ved bruk. Er batteriet virkelig så følsomt for disse tingene, hurtiglading og batteriprosent ved parkering over lengre tid? Jeg fikk ingen slik info av forhandler mhp. bruk  (men nå leaser jeg, ikke kjøpt)

nr1rayner

Mye å ta hensyn til??
Det er da vel ikke for mye å passe på at man har strøm på batteriet så bilen er brukbar når man skal ha den, og at den ikke bør stå helt full eller helt tom over lengre tid, spesielt på varme dager?

Man vet nok sikkert at fullt batteri i varmt klima skader. Ikke ukjent at Leaf-batterier har blitt byttet i varme USA-stater, men i vårt kalde klima har de det bra.

Helt tomt batteri er heller ikke bra, under en viss spenning er det vel vanskelig å få liv i cellen igjen, men det skal nok mye til for å få til det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Olee

Sitat fra: Øystein K på torsdag 06. april 2017, klokken 19:29
I løpet av dette året har jeg vel hurtigladet mellom 15 og 20 ganger. Er dette mye?
Tror det har blitt greit akseptert at hurtiglading i ny og ne ikke skader. I løpet av 2 år har jeg hurtigladet rett over 200 ganger. LeafSpy viser fine tall, merker iallefall lite/ingenting til redusert rekkevidde  ;)

Goggen123

#6
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 08. april 2017, klokken 15:29
Mye å ta hensyn til??
Det er da vel ikke for mye å passe på at man har strøm på batteriet så bilen er brukbar når man skal ha den, og at den ikke bør stå helt full eller helt tom over lengre tid, spesielt på varme dager?

Man vet nok sikkert at fullt batteri i varmt klima skader. Ikke ukjent at Leaf-batterier har blitt byttet i varme USA-stater, men i vårt kalde klima har de det bra.

Helt tomt batteri er heller ikke bra, under en viss spenning er det vel vanskelig å få liv i cellen igjen, men det skal nok mye til for å få til det.

Mulig du synes det er helt kurant. En vesentlig ting med elbil er å ha tilgjengelig kapasitet på batteriet, da synes jeg det er rart om man ikke kan peise på med strøm så man har mest mulig til enhver tid, jf at den ikke kan stå full over tid og hurtigladinger. Når dette er et sjekkpunkt på service, så er det rart  at man ikke informeres om det som kunde - man hadde vel ikke målt dette om det ikke hadde noe å si?. Ikke alle kunder er inne på et forum o leser om alle spesialiteter og duppedingser som måler ting og finner ut ting på den måten.

Olee

Sitat fra: Goggen123 på lørdag 08. april 2017, klokken 17:25
...da synes jeg det er rart om man ikke kan peise på med strøm så man har mest mulig til enhver tid, jf at den ikke kan stå full over tid og hurtigladinger.
Hvem sier at du IKKE kan det? Det eneste Nissan garanterer er 9 av 12 streker etter 5år/100kkm (på 24kWh-versjonen). Uansett hvordan du bruker batteriet ditt (i vårt klima), så skal det godt gjøres å komme under disse 9 strekene. Du må selvfølgelig få lov til å "peise på med strøm", men da kan du heller ikke klage når ditt batteri er litt verre enn andre etter f.eks 10 år. Batteriet blir ikke ødelagt som enkelte tror, det blir bare litt mer slitt.
Har du forresten lest i instruksjonsboken? Der står det litt om bruk av bilen/batteriet...

nr1rayner

Nei, synes absolutt ikke det er noe stress.
I løpet av 2 år har bilen min stått 2 ganger i ca 1 uke og ca 3-4 ganger over helga. Når man planlegger ferie er det ikke vanskelig å parkere den med under 100%.
Ellers er den daglig i bruk, altså svært sjelden den står i lengre tid i utgangspunktet. Høy temperatur er det heller ikke ofte man har i Norge.
På lengre turer har man ikke tid/ork å vente på saktelading, så da brukes QC. Når man kommer hjem med div varsel om lavt batterinivå settes den på lading med en gang.

Siden jeg har 24kWh setter jeg den til 80% lading om sommeren, og tanker til 100% ved behov.
På 30 kWh har man jo ikke den muligheten, men så tåler vel også det batteriet varmen bedre.

Dager man bruker 10-20% ser jeg ikke hensikt å lade hver dag man kommer hjem, hver 2-3. dag holder da mer enn nok. Selv om man kjører ned til 40% før lading om vinteren har man godt med ekstra rekkevidde til uforutsette småturer.
Kjører man så mye at den MÅ lades hver dag for å ha nok strøm til neste dag står bilen uansett svært lite med fullt batteri, og det er ikke noe problem.

Info man får fra selgere er liten, og det gjelder biler med alle typer drivstoff.
Noe står i instruksjonsboka, resten må man interessere seg for og aktivt søke etter.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg


nr1rayner

Sitat fra: Burg på lørdag 08. april 2017, klokken 23:17
Spørsmålet her var service...
og hvis du leser videre var spørsmålet batterihelse, QC, "lagring" med høy SOC o.l.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA