Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev eller 4-seters THINK?

Startet av norwegian123, lørdag 08. januar 2011, klokken 21:20

« forrige - neste »

norwegian123

Hei, jeg har en ny Think City (kjøpt mai 2010) som jeg så langt kun har brukt til å kjøre til og fra jobb Asker - Oslo. Lader hver natt og har egentlig ingen erfaring mht. virkelig max. kjøreledning på en landing i vinterkulde. Er det noen som har erfaring med å kjøre fra Oslo/Asker til Norefjell om vinteren ? Google maps sier kjørelenge er 112 km. og Think City sier rekkevidde på fulladet batteri er 160 km., men jeg er fortsatt litt skeptisk.

Go-carter

Lurer på noe av det samme, faktisk. Skal ta en "prøvetur" på 10mil når jeg får prøve Think.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

HHF

Uten å ha gjort de helt store testene på dette, vil jeg definitivt mene den klarer 112 km på vinteren.

Det er imidlertid viktig å kle seg godt for turen, da det å kjøre varmeapparatet på fullt i bilen trekker mye strøm (i forhold til den gamle Thinken kan jo enda mer trekkes ut her). Videre må man definitivt kjøre økonomisk hele veien og tenke på å ta med seg fart i nedoverbakker og gli opp på den andre siden osv. Holde avstand til bilen foran for å slippe unødvendig bremsing, vil også være et poeng. Også er det naturligvis lurt å ha rimelig greit med luft i dekkene for å ha noenlunde fornuftig rullemotstand.

Følges disse rådene, ville det overraske meg mye (faktisk sjokkere) om det ikke går  :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

#3
Hvilen type batteri har du, Zebra eller litium? Erfarne elbilister med Zebra melder om liten forskjell på kjørelengde sommer og vinter. Litium batteri i Th!nk vet vi for lite om enda.

For sikkerhets skyld ville jeg beregnet veldig god tid og sjekket mulige ladestasjoner underveis. http://www.ladestasjoner.no/
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Prøvekjørte ny Think med Zebra batteri fra Stavanger til Julebyen Egersund langs E39 i går, dette er 77km. Med vinterdekk, regnvær og moderat bruk av varmeapparat. Høyeste punkt er Runaskaret 275moh.
Brukte 53% ifølge energimeteret.
Tilbake i dag på rv 44, minusgrader og sol, men saltede våte veier, brukte 60% på  83km. Hadde nok litt tyngre høyrebein i dag.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

HHF

Lyder ikke helt unormalt det, Baltor. Da kan man med enkel (meget enkel) utregning si at du ville komme omtrent 135 km i dag om du hadde kjørt til det ble tomt ...   :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Baltor

Ja jeg tror også dette er normalen. Dette er normal økonomisk elbilkjøring.
Det betyr at en tur på 12-13 mil er greit, men 14-15 blir for langt, iallefall mens det er vinter. Er det noen som har gjort konkrete sammenligninger mellom Litium og Zebra i kuldegrader?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

mohpet

Sitat fra: Baltor på søndag 12. desember 2010, klokken 18:53
Ja jeg tror også dette er normalen. Dette er normal økonomisk elbilkjøring.
Det betyr at en tur på 12-13 mil er greit, men 14-15 blir for langt, iallefall mens det er vinter. Er det noen som har gjort konkrete sammenligninger mellom Litium og Zebra i kuldegrader?


Er det slik at Think har gått vekk fra Zebra batterier og helt over til Li-ion? Hvilken teknologi er Zebra, er det også en form for lithium? Når sluttet de med Zebra (og vet man hvorfor)?

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA