Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Apple Carplay + app til Soul

Startet av maren79, onsdag 29. mars 2017, klokken 08:55

« forrige - neste »

maren79

Hei

Har nettopp kjøpt en leaf 2013 modell, og har ikke egen ladeplass ennå, kun i borettslaget hvor vi kan lade etter behov men ikke stå der over natten.

Mitt spørsmål er da, kan jeg bruke appen og varme opp bilen før jeg skal ut å kjøre uten at den er koblet i laderen? Hvor mye strøm går med til dette om jeg for eksempel varmer den opp i 30 min før jeg kjører? I dag står det 45 km igjen i rekkevidde, og jeg tenkte å lade på jobb i morgen. Det er ca 1,5 mil til jobb.

Takker for svar :)

Hilsen veldig ny leaf eier.

leafnor

#1
Det går fint å gjøre forvarming uten tilkobling til nett. Og den varer etter hva jeg husker 15 minutter.
Så slår den seg av, slik at du får ikke til å forvarme i 30 min som du tenker.
15 min begrensning er nok for å hindre at man ved en feil ikke skal tappe flatt batteriet til forvarming.
Det er og slik at ved rundt 20% batterinivå, så vil ikke forvarming la seg slå på. Det også for å sikre strøm til kjøring.
15 minutter vil maksimalt tappe batteri ca 1kWt, som skulle tilsvare omlag 5-6 km kjøring med varme på.
Så du vil fint klare deg til jobb, med full varme i bilen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sylwester

1kWh er ca. 5% på en 24kWh-leaf. Jeg har aldri trengt mer enn 15 minutter, men tenker du kan starte en runde til mot ytterligere 5% skulle det være virkelig kaldt og du ikke ha så stort behov for rekkevidden.

I mitt hode så mister du egentlig ikke 5% heller siden noen av de prosentene vill bilen uansett brukt på å få bilen varm midtveis til jobb. Med såpass kort vei til jobben så ville jeg ladet oftere, gjerne 80% hvis du har G1, og forvarmet bilen, kjørt i D og ikke bekymret meg for hva bilen forbruker på at komforten skal være på topp. Elbilsparekunnskapene er mer aktuelt for turene over 5 mil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

maren79

Tusen takk for svar :)

Det gikk helt fint heldigvis! Litt ny i dette her, så kjenner jeg har litt rekkeviddeangst. Men det går seg vel til jo mer kjent man blir med bilen.

:)

Ebe

Har du %-visning på bilen din? Altså tilgjengelig batteri-%?

I så fall burde du lære deg å beregne avstanden med den, da KM-telleren er ganske ujevn og upålitelig :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA