Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: R2 19 eller 20 fra Tesla?

Startet av psyfoon, fredag 17. februar 2017, klokken 08:24

« forrige - neste »

psyfoon

Noen som har god oversikt over dekkmarkedet og vet hvilke piggdekk vi kan få kjøpt til trillinger pr. i dag? Jeg har googlet og søkt på mange store dekkfirmaer men finner overraskende lite. Jeg ønsker nordiske piggdekk av god kvalitet (helst nokian eller continental) i en dimensjon som kan brukes på trilling og de originale felgene, selv om de går noe utover standarddimensjon. I tillegg ønsker jeg også dekk som ikke har ekstrem rullemotstand..

Mulig det rett og slett ikke finnes piggdekk på markedet pr i dag som tilfredsstiller disse kravene?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Ingen "vanlige" vinterdekk har ekstrem rullemotstand . Om rullemotstand øker med 20% synker rekkevidde med noen få %.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

automat

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

magnugr

Jeg har ikke erfaring med akkurat disse, men en forgjenger antagelig. jeg har kjørt med Yokohama Iceguard IG35 piggdekk på vinteren siden 2013 og vil ikke anbefale disse. Veldig dårlig rullemotstand, utgjør minst 10% sammenlignet med sommerdekkene når vi holder alt annet likt. Det Erik e sier over stemmer rett og slett ikke. De var heller ikke overbevisende gode på sidestabilitet og grep. Gå heller litt opp i dimensjon og skaff noen skikkelige dekk som andre her har gjort med suksess. Bla litt i dekktrådene her så ser du. Finnes iallfall brukbare dekk i 185/55R15 dim til bakdekk som passer helt fint på orginalfelg.
Eksempel:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29909.30.html



Sent fra min SM-N910F via Tapatalk


psyfoon

Sitat fra: magnugr på søndag 18. desember 2016, klokken 08:54
Jeg har ikke erfaring med akkurat disse, men en forgjenger antagelig. jeg har kjørt med Yokohama Iceguard IG35 piggdekk på vinteren siden 2013 og vil ikke anbefale disse. Veldig dårlig rullemotstand, utgjør minst 10% sammenlignet med sommerdekkene når vi holder alt annet likt. Det Erik e sier over stemmer rett og slett ikke. De var heller ikke overbevisende gode på sidestabilitet og grep. Gå heller litt opp i dimensjon og skaff noen skikkelige dekk som andre her har gjort med suksess. Bla litt i dekktrådene her så ser du. Finnes iallfall brukbare dekk i 185/55R15 dim til bakdekk som passer helt fint på orginalfelg.
Eksempel:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29909.30.html



Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Takk for svar og erfaringer. De Nokian dekkene du linket til i en annen tråd er dessverre ikke piggdekk.

Jeg kan godt gå opp i dimensjon for å få gode dekk, men sliter fortsatt med å finne nordiske piggdekk fra de mest anerkjente produsentene i disse dimensjonene.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Rettelse, nokian hakka 8 finnes i 165/60/15 og hakka 7 samt conti ice contact 2 finnes i 185/55/15.

Dekkonline.com
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

PionerThink

Ref denne tråden så har jeg kjørt med piggdekk i to vintre og en drøy mnd nå:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22996.msg389728.html#msg389728
Som det blir skrevet så vet jeg ikke hvorfor det ikke ble montert en annen dim bak siden det skulle være mulig å få tak i, så det må bare være slapphet fra butikken jeg kjøpte i ???
Når det gjelder framhjulene så vil jeg ikke anbefale piggdekk i dimensjon 145 grunnet grep på asfalt(som vi kjører på i 95% av tiden). Det er rett og slett for dårlig, og man føler at det nesten slipper i helt moderate svinger.
Min klare anbefaling er minimum å gå opp til en så stor størrelse som mulig, og da minst 155 for å forbedre grepet ::)
Tror ikke det bli piggdekk på meg neste gang, og skal jeg skifte dekk så blir det opp en bredde fra original på både sommer og vinter hvis det lar seg gjøre :)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

tomrh

Kan gå god for Hakka 8 i 165/60R15 + 185/55R15 som vi kjører med for tiden. Knatrer noe sinnsykt på bar asfalt men sitter godt på isen. Har 1/2" bredere felger vi da men Dani Jacobsen kjører med disse dimensjonene på originale felger: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29909.msg526571.html#msg526571
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA