Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Diravi, tirsdag 07. februar 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

Diravi

En av de tingene jeg ikke var spesielt imponert over da vi hentet ut en S70D her i vår, var fjæringskomforten. Vi bestilte med luftfjæring og 19 " for å komme så nær en komfortabelt avfjæret bil som var mulig, selv om jeg er klar over at Model S er relativt sportslig satt opp.

Men nylig hadde jeg loaner i Trondheim; en facelift 70D, også med 19" og luftfjæring, og jeg synes definitivt den virket mykere og mer komfortabel. Fortsatt relativt fast, som en tysk bil, men min opplevelse var at den slo mindre over kumlokk og hull i veien i lave hastigheter, og fløt nydelig av gårde i 70-90 på nordtrønderske veier av ymse kvalitet. Jeg rakk å kjøre den ca 130 mil før jeg plukket opp min egen igjen, og syntes sistnevnte er dårligere til å håndtere hull og dumper. Da har jeg kjørt begge bilene på samme dag, og begge minst 20 mil den dagen; riktignok ikke samme strekning, men på sammenlignbar type vei.

Eneste forskjellen på de to er at loaneren sto på piggfrie dekk og min på piggdekk, og at førstnevnte var en facelift-modell. Er de piggfrie dekkene så mye mykere at man faktisk merker det, evt. er det noen som vet om Tesla har justert på hjulopphenget på Facelift-bilene? Jeg har sjekket lufttrykket på min bil og det er riktig.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tkjoerlaug

Kan være dekkene som gjør dette. Nokian R2 som er standard piggfrie dekk er svært myke. Jeg merker stor forskjell på sommer og vinterdekk.

Diravi

Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 07. desember 2016, klokken 14:30
Kan være dekkene som gjør dette. Nokian R2 som er standard piggfrie dekk er svært myke. Jeg merker stor forskjell på sommer og vinterdekk.
Takk for svar! Jeg har Hakka8. De er da sannsynligvis (minst) like harde som sommerdekk?

Men likevel er det merkelig at en luftfjæret S skal være så hard. Selv i relativt lav hastighet slår kumlokk og hull i veien gjennom og gir tydelige støt inne i bilen. Jeg forbinder liksom ikke bilkjøring med spanking...  >:(
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

jkirkebo

Sitat fra: Diravi på onsdag 07. desember 2016, klokken 19:43
Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 07. desember 2016, klokken 14:30
Kan være dekkene som gjør dette. Nokian R2 som er standard piggfrie dekk er svært myke. Jeg merker stor forskjell på sommer og vinterdekk.
Takk for svar! Jeg har Hakka8. De er da sannsynligvis (minst) like harde som sommerdekk?

Men likevel er det merkelig at en luftfjæret S skal være så hard. Selv i relativt lav hastighet slår kumlokk og hull i veien gjennom og gir tydelige støt inne i bilen. Jeg forbinder liksom ikke bilkjøring med spanking...  >:(

Tja, det kommer vel an på hva man foretrekker ;) Selv liker jeg en stramt oppsatt bil som forteller meg hva som foregår mhp. underlaget, og ikke noe duvende greier som flyter over alt. Har P85+ nå og er nok rett for at ny TMX kommer til å føles litt myk ut. Men vi får se...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Nå er det langt fra selvsagt at en bil med fjæringskomfort duver, bare så det er sagt. Men understellet til Model S (unntatt tidlige P85D og P85+) er en underlig kreasjon. Stumpete uten å bli sportslig, og ikke mykt nok til å være spesielt komfortabelt. Først når man er uheldig og kjører over noe man ellers ville styrt unna kjenner man at bilen har luftfjæring.

Hodetelefoner

Det er forskjell på Luftfjæringen på noen av 70D bilene og 75D bilene. Den siste. En 70D hadde mye stivere dempere enn den jeg hadde noen dager før.  Nextgen setene var også annerledes å sitte i. 90D hadde mye mykere fjerning. Samme som 75D.

Diravi

Sitat fra: KristofferH på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:45
Det er forskjell på Luftfjæringen på noen av 70D bilene og 75D bilene. Den siste. En 70D hadde mye stivere dempere enn den jeg hadde noen dager før.  Nextgen setene var også annerledes å sitte i. 90D hadde mye mykere fjerning. Samme som 75D.

Hm! Dette var interessant. Men er det mykere fjæring fra et visst produksjonsnr, eller er det rett og slett variasjoner ute og går?

Min 70D er omtrent like stiv som en bekjents S60 fra 2014.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA