Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan har batteriene våre det da ? (CanZE , SOH)

Startet av Daffy, onsdag 28. juni 2017, klokken 09:58

« forrige - neste »

Daffy

Hei alle

Har lest en litt i dette flotte forumet for å prøve å bli litt klokere ved kjøp av en Nissan Leaf. Har etterhvert skjønt at det kan være lurt å satse på en generasjon 2 av Nissan Leaf. Leser litt frem og tilbake om dette med varmepakke rundt batteriet. Er dette kun på generasjon 2, og eventuelt hvordan kan jeg være sikker på at bilen har det? (noen måter å se det på?). Har forstått det slik at Leaf``er uten lyktespyler ikke har det?

Er det noen forskjell å kjøpe en Norsk Leaf kontra nordisk? USA vil jeg holde meg unna. Må/bør jeg oppgradere til 16amp kurs i garasjen ? Hvor ofte må servicer tas? Noen andre tips?

Dette ble mange spørsmål.... Takk så mye til deg/dere som kan gi meg noen svar :)


kodalse

Her var det en del å ta tak i.
Sitat fra: Daffy på onsdag 19. april 2017, klokken 12:31
Har etterhvert skjønt at det kan være lurt å satse på en generasjon 2 av Nissan Leaf. Leser litt frem og tilbake om dette med varmepakke rundt batteriet. Er dette kun på generasjon 2, og eventuelt hvordan kan jeg være sikker på at bilen har det?
Alle generasjoner, eller ingen, alt etter som hvordan man ser det har varmepakke.
Denne har betydning utelukkende for at batteriene ikke skal skades i hard kulde.
For Gen 1 (2010-12) slår denne inn ved ca -20 grader.
For Gen 2 (2013 (mai) og senere) slår denne inn ved ca -17 grader.
Varmepakken er ikke noe teppe som ligger rundt batteriene, kun noen varmeplater som står mellom enkelte av cellene i batteriet. Dette gjelder alle årganger.
Alle Gen1 har LED nærlys, samt varme i ratt og alle seter om de er av nordisk type.
På GEN 2 har ihvertfall Nordic og Tekna utgaven det samme.

Når det gjelder manglende lyktespylere er dette normalt et varsel om importbil (som det er mange av).
Alle årganger av norsk solgte Leaf har lyktespylere. Ut over det tror jeg du må finne Tekna modellen for å være sikker.

Såvidt meg bekjent er Norsk/Nordisk/Europeisk Leaf av GEN2 likt spesifisert innen samme modellutgave.

Det anbefales å oppgradere til egen strømkursen, gjerne 32A mode 3 lader hvis du skal ha elbil i årene fremover, og det skal du jo :)

Selv bruker jeg å lade på 10A fra egen ladestasjon i garasjen. Det holder i massevis for de aller fleste, men det er samtidig greit å ha muligheten til kraftigere lading en gang i mellom.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trekkoppbil

Det er vel vanlig å forstå varmepakke som:

  • Setevarme
  • Rattvarme
  • Batterivarme på 24kwt's batteri
Jeg lurer på om kanskje varme i sidespeil følger med i samme pakka. Man kan sjekke om speilet har varme-ikon.
Varmepakka mangler ofte på biler fra kontinentet og på 2011-modeller fra mange stater i usa. Batterivarmer kan også mangle på 30kwt's batteri fra USA.

Du kan gjerne se forskjellen på rattet, om det er skinn eller plastratt. Og om bilen har bryter til rattvarme, til venstre for rattet. Setevarmer kan være ettermontert.

Setevarmer er et godt poeng å ha.

Batterivarmer er nok sjeldent i bruk i vanlige kyststrøk hvor det ikke blir kaldt nok. Parkerer man ute i kulda, kan varmeren være hensiktsmessig hvis bilen er tilkopla strømkabel, hvis ikke vil det være svært uheldig da den vil tappe batteriet ned til 30% i løpet av noen dager.

Vanligvis trenger du ikke 16A kurs. Enkelte EVSEr kan justeres ned til 6A, men har du en som kun tar 16A, trenger du 16A kurs. Jeg har hørt om bilister som synes det er greit nok å lade med 10A hjemme hvor man lader over natta, men skal du lada mellom kjøreturer på dagen, så kommer du ikke langt med lading under 16A.
Ett annet spørsmål er om batteriet blir daukjørt av saktelading. Det er vanskelig å finne noe dokumentasjon om det. Jeg har prøvd å google etter optimal ladehastighet for Lithium-ion og fant en artikkel hvor det var antyda over ca 0.2C. Det kan være et hint om at man bør lade med mer enn 4kw, men det er farlig å hente sånne opplysninger og ta dem ut av sin sammenheng.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA