Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av Leaf_2014, tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:59

« forrige - neste »

Leaf_2014

Har over de siste dagene erfart råkjøring i stort omfang på strekningen Oslo-Asker. Det er nesten utelukkende elbiler.

Hvorfor så travelt? Dette tjener ikke elbilens sak, da det irriterer mange på veien, sikkert også elbilistene som følger trafikken.

Blant observasjonene siste uke:
- svært høy fart i kollektivfelt (>130 i 80-sone)
- elbiler som kappkjører og tråkler seg frem
- svært høy fart i høyre felt (ikke kollektiv)
Leaf 2014

AppleKnocker

Kanskje noen måtte til legevakten?

Hvordan målte du forresten farten - har du montert utstyr for dette i bilen din?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

krl

Ved uvettig kjøring, så er det bare å varsle politiet. Så kan de fort gjort fange opp galningen hvis det er en patrulje i nærheten.

Øyvind.h

Styggeste kjøringen jeg har sett på den strekningen de gangene jeg har kjørt der i det siste har vært Renault Fluence EV og en BMW i3. Begge mellom Lysaker og Skøyen. Begge i type langt over fartsgrensen i kollektivfeltet samt div sikksakk i trafikken.

Dog er et par turer ikke i nærheten av å gi representativt utvalg.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mars 2017, klokken 19:29
Styggeste kjøringen jeg har sett på den strekningen de gangene jeg har kjørt der i det siste har vært Renault Fluence EV og en BMW i3. Begge mellom Lysaker og Skøyen. Begge i type langt over fartsgrensen i kollektivfeltet samt div sikksakk i trafikken.

Dog er et par turer ikke i nærheten av å gi representativt utvalg.....

Fluence? Jøss, nesten like sjelden som Toyota Mirai jo  ;)

Etter ca 20 000 kilometer på den strekningen, er det sjelden jeg merker råkjørende EV, men nå ligger jeg sjelden i  kollektivfeltet selv. Skal jeg rangere etter personlig erfaring med råkjørere, så er minst 1 av 2 diesel-Audier/A6/Q5 osv, og så hagler det tett i tett med BMW x-serie og diverse andre SUV-lignende dyr, tett etterfulgt av diverse håndverkerbiler med dårlig tid, humør og firmanavn klistret overalt på bilsida. (Amarok, Transporter, osv.)

Jeg opplever lite råkjøring med EV på generell basis, selv om jeg ikke tviler på at trådstarter har opplevd en konsentrasjon i det siste, selv om det er neppe statistisk signifikant. (Det er dog lettere å tråkle i trafikken med en bil som akselererer såpass som en elmotor gjør)

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 01. mars 2017, klokken 19:35
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 01. mars 2017, klokken 19:29
Styggeste kjøringen jeg har sett på den strekningen de gangene jeg har kjørt der i det siste har vært Renault Fluence EV og en BMW i3. Begge mellom Lysaker og Skøyen. Begge i type langt over fartsgrensen i kollektivfeltet samt div sikksakk i trafikken.

Dog er et par turer ikke i nærheten av å gi representativt utvalg.....

Fluence? Jøss, nesten like sjelden som Toyota Mirai jo  ;)
Ja tenkte på det når jeg så den. Man er ikke akkurat anonym i den. Den kom i voldsom fart opp bak meg i venstre felt. Han hadde ikke tid til å vente og smatt deretter på tvers av to felt og over i kollektivfeltet igjen hvor han ga bånn pinne. Deretter sikksakk fra litt før Vækerø og innover.

Jeg tror nok en del fristes av at de har et helt eget ledig felt og glemmer å følge med på speedometeret. Men jeg kjører ikke til jobb så jeg har ikke godt grunnlag for å uttale meg om elbiler i rushen. Da sykler jeg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Robert Sund

Den plassen i verden jeg har sett mest sikksakk kjøring er i Danmark, og minst i Tyskland (ordnung muss sein). Og pussing nok, endret adferden seg ved grensepassering (selv om det åpenbart er de samme bilene og førerne både før og etter).

Anekdotisk, men påfallende tydelig.

Ingeniøren

Kan vel være at noen som sitter i en treg dieseldass er misunnelig på elbilens fabelaktige respons  :police:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Leaf_2014

Hehe, kan stemme det, men irritasjonen ligger mer i at noen synes det er greit å utsette andre for fare. Har blitt påkjørt bakfra på E18 ved Strand en gang og det holder.

Apropos irritasjon: med dieselen irriterer jeg meg egentlig ikke så mye over at elbilene kommer seg raskere frem, men: forrige uke hadde jeg purka på utbedring av juksemotor og hadde en GTE som lånebil: utrolig irriterende å måtte stå i kø sammen med røkla når man kjører på ren strøm hele turen.
Leaf 2014

Ingeniøren

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 03. mars 2017, klokken 22:17
Hehe, kan stemme det, men irritasjonen ligger mer i at noen synes det er greit å utsette andre for fare. Har blitt påkjørt bakfra på E18 ved Strand en gang og det holder.

Apropos irritasjon: med dieselen irriterer jeg meg egentlig ikke så mye over at elbilene kommer seg raskere frem, men: forrige uke hadde jeg purka på utbedring av juksemotor og hadde en GTE som lånebil: utrolig irriterende å måtte stå i kø sammen med røkla når man kjører på ren strøm hele turen.

Litt enig med deg, men nå som høyre-høyre-feltet snart er overbefolket av rene elbiler er ved det løpet kjørt. Argumentet for noen år siden var at man ikke kunne se på en hybrid om den gikk på strøm eller bensin.... Ingen som tenkte på at man kunne utstyre alle med en stor grønn varsellampe på taket som lyste grønt når den gikk på strøm - da ville man sett det  ;D ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA