Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-golf vs hyndai ioniq valgets kval

Startet av model3citizen, torsdag 02. februar 2017, klokken 15:44

« forrige - neste »

model3citizen

SitatSom Dinside skrev onsdag har flere av de store bilkonsernene gått sammen for å utvikle et stort og rekordraskt ladenettverk for elbil i Europa.

I den sammenheng informerte Daimler- og Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche at de har satt seg som mål å lansere minimum ti helelektriske personbiler innen 2025.

I et annet intervju, publisert i Stuttgart Zeitung 25. november, avslørte leder for forskning og utvikling Thomas Weber hva satsningen skal koste for det tyske bilkonsernet:

10 milliarder euro - eller oppunder 91 milliarder norske kroner - vil Daimler bruke på elbil satsningen sin fram til 2025.

– Alle disse bilene skal være basert på samme arkitektur, forteller Weber.

(...)

Jeg bare glad jeg solgte meg ut av NEL ;) Skriften er i alle fall klar og tydelig på veggen, det er elbil som gjelder fremover.

Stor takk til bjellesauene Tesla og Nissan.

http://www.dinside.no/motor/satser-90-milliarder-pa-elbil/65387455
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

doldis1

#1
 jeg håper inderlig at du har rett men er langt fra overbevist om at Daimler ser skrifta på veggen som vi
gjør d. Misstenker at noen av disse pressemeldingene er mest innsiktet på å berolige aksjeeierne...

SitatIngen planer om elbilfabrikk
SitatDen første elbilen Mercedes-Benz bygger under sitt nye merkenavn EQ, Generation EQ, skal være en SUV. Denne skal bygges ved Daimlers bilfabrikk i Bremen, side om side med produksjon av biler med forbrenningsmotor.
SitatDet tror Weber er det lureste. For selv om målet er at inntil 25 prosent av bilene de selger i 2025 er elbiler, er det ikke sikkert at markedet vokser i dette tempoet.

D virker vel mer som om de har planer om å ligge litt bakpå for så å forsøke å krysse avgrunnen over til
fremtiden med 2 hopp ?..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 02. desember 2016, klokken 23:11
SitatDet tror Weber er det lureste. For selv om målet er at inntil 25 prosent av bilene de selger i 2025 er elbiler, er det ikke sikkert at markedet vokser i dette tempoet.

D virker vel mer som om de har planer om å ligge litt bakpå for så å forsøke å krysse avgrunnen over til
fremtiden med 2 hopp ?..

Holder helt med dem i at det ikke er nødvendig å bygge en egen elbilfabrikk. Formoder de er fullt ut kapable til å klare å bygge elbiler side om side med fossilene. Dette kan tyde på at de innser at elbilene ikke kommer i tillegg til fossilene, men vil gradvis erstatte dem. Da blir det litt dumt å bygge nye fabrikker bare for å legge ned de gamle så lenge de gamle er istand til å gjøre jobben.

... men det siste sitatet du kom med er litt mer foruroligende. Greit, er fornuft i å ta forbehold om at ting kanskje ikke utvikler seg slik man ser det i dag, men om de er for redde for at de ikke skal klare å selge 25% av bilene de lager som elbiler i 2025, så kanskje de legger seg bakpå i å sikre seg batterier og går på en smell der?

I 2025 tviler jeg på at det blir mange bilfabrikker som leverer >= 75% fossilbiler - uten at salget er på vei rett ned. Men på den annen side så er vel kundene til Daimler tradisjonelt sett relativt konservative, så om noen skulle klare det så måtte det vel kanskje være dem?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA