Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering august - september 2017

Startet av N00b, mandag 14. august 2017, klokken 09:43

« forrige - neste »

N00b

Da hadde jeg en uformell test back to back med Teslaen og en skvett ny Zoe 40, samme rute, samme sjåfør og like forsiktig kjøring.
Lillebilen er unektelig 600-700kg lettere.

Kjørte så økonomisk jeg greide med begge bilene, en 16km lang rute med samme start og stoppunkt.

Zoe:  9.8 kwh / 100km
Tesla 11.5 kwh / 100km

knut.aulie

Dvs

Zoe klarer (kanskje) 41 mil

Tesla klarer (kanskje) 73 mil

Ikke tvil om hvem som går lengst over oppgitt rekkevidde.

Lynet

Men da bruker du forbruket bilen oppgir?
Man bør fullade før og etter tur og kjøre kanskje 200km for deretter å fullade.
Man må da måle med energimåler så nøyaktig som mulig hvor mye som fylles på.
Dette gir helt korrekt forbruk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

N00b

Jajo ser den. Aller heslt kjøre til den stopper også.

Men så mye tid og gidd har jeg ikke. Brukte 45 min på dette og det får jaggu være godt nok. Lillebilen bruker mindre enn den store men ikke så veldig mye.

Cobos

Hva slags hastigheter snakker vi om her? Mistenker at Model S sin gode luftmotstand gjør at den tjener på motorvei vs bykjøring.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

N00b

Pinte forbruket så lavt som mulig, du ser tallene selv. Når så du sist 115 wh/km?. Fart 40kmt og opp til 60kmt. Snitt på 43kmt.

Teslabjørn testa det med fart mot en Leaf var det vel?  På motorveg var de nesten likt men i lav hastighet Leaf betydelig billigere



gigafactory

#6
Sitat fra: Lynet på søndag 11. juni 2017, klokken 23:42
Men da bruker du forbruket bilen oppgir?
Man bør fullade før og etter tur og kjøre kanskje 200km for deretter å fullade.
Man må da måle med energimåler så nøyaktig som mulig hvor mye som fylles på.
Dette gir helt korrekt forbruk.

Forskjell både i effektivitet i selve laderen i bilen og indre motstand i battericeller. Dette er relevant for økonomien, men ikke noe perfekt mål på faktisk forbruk under kjøring.

fonberg

Sitat fra: gigafactory på mandag 12. juni 2017, klokken 05:59
Sitat fra: Lynet på søndag 11. juni 2017, klokken 23:42
Men da bruker du forbruket bilen oppgir?
Man bør fullade før og etter tur og kjøre kanskje 200km for deretter å fullade.
Man må da måle med energimåler så nøyaktig som mulig hvor mye som fylles på.
Dette gir helt korrekt forbruk.

Forskjell både i effektivitet i selve laderen i bilen og indre motstand i battericeller. Dette er relevant for økonomien, men ikke noe perfekt mål på faktisk forbruk under kjøring.

Godt poeng. Hvis man skal estimere forbruk ut fra hva man får fylt på av energi introduserer man nye feilkilder. Det kan like fort bli mindre riktig enn om man bare bruker forbrukstallene i bilen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

JorgenM

Sitat fra: Cobos på mandag 12. juni 2017, klokken 00:06
Hva slags hastigheter snakker vi om her? Mistenker at Model S sin gode luftmotstand gjør at den tjener på motorvei vs bykjøring.

Cobos
Zoe har vel mindre luftmotstand, eller?
Husk at cd-verdiene er per cm2 og må ganges med frontarealet. Zoe er jo veldig liten i forhold til Model S :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Lynet

Forbrukstallene i bilen kan ofte endres +/- 10% på mange biler. Og hvor måles strøm og spenning på de forskjellige biler for å beregne forbruket?
Måle km med GPS og energi med en god måler blir garantert likt uansett bil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fonberg

TMS: Cd 0,24, frontareal 2,34.
Zoe: Cd 0,29, frontareal fant jeg ikke. Men Zoe er ganske mye høyere enn Tesla, så tviler på at arealet er så mye mindre.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

N00b

Skrev litt om lading på Zoe også. Det er i størrelsesorden 10% tap når jeg lader med 22 kwh hjemme.

Det er omtrent der Teslaen ligger også i effektivitet på høg A lading

madsskon

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Cowboystrekk

Model S skinner mest på motorveg der luftmotstand betyr mer og rullemotstand betyr mindre. For Zoe sin del er det omvendt pga betydelig høyere luftmotstand, men dekk med veldig lav rullemotstand.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA