Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva slags elbil skal jeg kjøpe for å dekke mitt behov?

Startet av 400VDC, mandag 30. januar 2017, klokken 17:11

« forrige - neste »

400VDC

Noen som har lagt merke til motoreffekten angitt på vognkortet til mange (alle?) Ioniq? 25.30 KW (34 HK)
Får håpe det er en trykkfeil..  :o
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Jejl

Vognkortet opplyser om maks kontinuerlig effekt.
Min Tesla med 422hk er f.eks oppgitt med 69kw.
I praksis reduserer teslaen ytelsen til ca 70-80kw når jeg har 210km/t.

Elmo

Er sånn med alle elbiler.  Det at maks kontinuerlig effekt skal stå i vognkortet gjør at tallet blir lavt. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

400VDC

Det må være noe nytt da. I vognkortet til Leafen (2012) står det 80kW. Kan en bensin/dieselbil egentlig levere maks effekt (f.eks. 160HK) "kontinuerlig" uten at motoren ryker?
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

Elmo

Hmm. Ser ut som ikke alle produsenter oppgir "riktig".  Jeg observerer at VW setter eUp til  60.00 KW (82 HK) ???
. . og jeg må innrømme at den ikke helt kan sammenliknes med Tesla ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Amoss

Sitat fra: 400VDC på onsdag 30. november 2016, klokken 14:22
Det må være noe nytt da. I vognkortet til Leafen (2012) står det 80kW. Kan en bensin/dieselbil egentlig levere maks effekt (f.eks. 160HK) "kontinuerlig" uten at motoren ryker?

Nei, det er ikke noe nytt. Enkelte ser ut som om oppgir maks-effekt, noe som i følge regelverket er feil. "Kontinuerlig" effekt er over ett vist tidsrom, husker i farten ikke hvor lenge?  En halvtime? Uansett er fossilmotorene normalt i stand til å levere denne effekten gjennom hele tidsperioden det er snakk om, men ikke noe jeg vil anbefale om man vil at den skal vare. Så vidt jeg vet vil alle av dagens elbiler enten måtte redusere effekten for å unngå overoppheting i motor, batteri og/eller andre komponenter etter kort tid når de kjører på maks effekt, eller i det minste gå tom for strøm innen tidsperioden er over :p

Egentlig ganske greit dersom HK avgiften skulle komme til bake ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA