Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av tomrh, lørdag 09. mars 2013, klokken 10:45

« forrige - neste »

edyrli

Det er egentlig litt rart trillingene er så pass ustabile på glatta. Min første bil var en 84 modell Fiat Panda. Den hadde noen likhetstrekk med trillingene. Den var liten og lett (670 kg). Smal og rullet på 145R13 dekk.
Forskjellen er primært at Pandaen var framhjulstrekk og hadde tilnærmet hele sin vekt på framhjulene. I min undgdom klarte jeg å ta tak i støtfangenen bak og løfte hele bakenden på bilen et godt stykke opp fra bakken.

Dette er den desidert beste vinterbilen jeg har kjørt. Den stod aldri fast. Selv når bobler stod å spant med hulene i lufta i dyp snø kunne jeg fortsette som ingen ting. Bilen var umulig å få snurr på. Dette ble grundig teste på et islagt vann. Ved å dra i håndbrekket la bilen jeg fint til med siden mot kjøreretningen og det var bare å clutche og rette opp igjen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

I dag var mjauen best på glatta!  8) Og da snakker vi om ustrødd speilhålke med overflatevann slik som vist nedenfor v/tidligere anledning. Den gangen kom ikke mjauen ut gårdsplassen engang med Hakka R2 bak mens Leafen kom litt lenger men havnet utpå jordet. Nå med Hakka 8 piggdekk fikk den grep, jeg skrudde av esp for ikke å miste fart og så klorte den seg fast. Ble 35 kroner i piggdekkgebyr da inn til Trondheim, men kom meg ihvertfall på jobb.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

psyfoon

Jeg kjørte på samme føre i dag med mjauen min med conti piggfritt. Gikk overraskende bra, hadde faktisk grep og kom meg fint frem, men blir nok piggdekk når disse dekkene skal byttes  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Så lenge det er noenlunde flatt går det meste med piggfritt. Kona kom seg faktisk fram med Leafen med WRD4 i går på dette men var helt skjelven og ville flytte etterpå. (Det er en liten bakke til venstre bak trærne..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stjerneglis

Regner da med at det er flott beliggenhet og god utsikt fra der dere bor tomrh. Man må ofte betale for dette både på den ene eller andre måten :D
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Ja, man trader gjerne utsikt og idyll mot dårlig vei. Med dagens store snøfall måtte Leafen m/piggfri gi opp og står hos en nabo mens mjauen m/pigg klorte seg opp bakken i ubrøytet snø. (Bravo!) Hvis vi skal komme oss fram alle dager i året må bilene enten ha 4x4 eller piggdekk ser det ut som.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA