Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading i Trysil

Startet av BMW_i3, søndag 22. januar 2017, klokken 21:32

« forrige - neste »

BMW_i3

Hei,

Jeg får snart elbil som jeg i en periode må lade på i fellesgarasje med et 10A stikk inntil jeg får montert skikkelig ladestasjon. I denne overgangen så trenger jeg å måle forbruket.
Tanken var å bruke en enkel måler fra Biltema som jeg setter i stikket og så kobler ladekabel på denne, men jeg er usikker på om det er sikkert nok med tanke på varmeutvikling/brann etc.

Er det noen er som har noen erfaringer/anbefalinger ?

Takk;)

Bård

cra

Skal du lade kun der? Regner med bilen har en eller annen form for visning av forbruk pr km e.l, som du så kan regne direkte opp mot antall kjøre km. Da slipper du måler osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BMW_i3

Hei,

jeg kommer til å lade på jobben også og jeg kan sikkert lese av forbruket i bilen(har ikke fått den enda så kjenner ikke til alle mulighetene), men skulle gjerne kunne vist sameiet at jeg har en egen måler så det ikke blir noe surr;)

cra

Jeg ser den. Og med lading på jobben blir det vanskeli å skille ut hva som er hva. Om det bare er sporadisk lading på jobben kan du evt. se bort fra det; det vil jo i så fall telle i borettslagets favør hvis noen gjør seg vanskelige.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elbil-1

#4
Kjøp en energi måler på Clas Ohlsson.

Måler induktivt med klemmer rundt lederne.

Men det enkleste er jo å anslå hva du lader hjemme og betale for det.

Lader du bilen fullt fra 0 hver dag og batteriet tar 30kw - så blir det 600,- pr mnd for 20 dagers lading.

Ta et anslag og du havner på en ca sum..


BMW_i3

Takker for svar!!

Det høres ut som en farbar vei både med og uten måler. Siden den måleren måler iduktivt så bør ikke bransikkerhet ifht varmegang i måleren være noe tema uansett;)

kVArh

Siden dette er en midlertidig ordning så tror jeg en fastpris ville være det enkleste.
Jeg kjører ca 2000 km i måneden  og lader stort sett hjemme.
La oss anta 0,2 kWh/km  så blir det 400 kWh i måneden. Prisen i øyeblikket er rundt kr 1,. pr kwh.
400 - 500  kr måneden burde da være rimelig. (Uforskammet billig å kjøre 2000 km for kr 400,- i "bensin")
KIA Soul EV Exclusive, Titanium silver, 2016

TB

#7
Så lenge det er snakk om midlertidig løysing, bruk fastpris. Betaler kr 200 pr mnd for å lade her eg bur, som gir eit greit snitt fordelt på eit år.

Engergimåler som du plugger inn i kontakten lager ekstra koblingspunkt. Dermed er det ein viss fare for varmgang. Av erfaring er det mulig å nullstille denne typen målere. Dermed blir måling feil, spesielt over tid.
Kan plugge inn ein måler for å måle eit snitt i løpet av kort periode - for å sette rett fastpris.

Eksempel på måler du plugger inn i kontakten er artikkelnummer Clas Ohlson 36-2897.

Måler med med klemmer rundt leder stiller to krav:

- det er plass til å koble klemme inn på L leder (for 230V IT betyr det ikkje noko kva for ein som blir brukt.)
- Om klemme blir montert i sikringsskap kreves det separat kurs fram til kontakten.
  Er det mange andre kontakter, eller anna forbruk på samme kurs vil avlesning bli feil.

Eksempel Efergy e2 trådløs energimåler artikkel 36-4500
Har tre stk Efergy målere, pass på å sette 230 V om du måler enkel fase. Du skal då bruke ei klemme. For 230V IT trefase skal Efergy stå på 130 V for at måling skal bli rett.
Obs, det hender Efergy blir nullstilt når du bytter batteri, koble den til pc før batteribytte er smart.
Og, klokka må bli justert manuelt frå vinter/sommer/vintertid...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

minim

Efergy er en dårlig løsning med mindre man har stabil forsyning også siden den ikke måler referanse spenningen. Da blir det bare ca forbruk og ikke faktisk forbruk :) Tipper man treffer like bra på å lese av i bilen som å bruke efergy. Jeg kunne godt tenkt meg å bruke en slik hjemme, men etter jeg kontaktet dem for å sjekke mulighet for å måle referansespenning og det ikke var mulig så droppet jeg det.. Skal jeg først bruke penger på et målesystem så skal jeg ha nøyaktig måling også :) Hos dem som har dønn 230V hele døgnet så går det nok fint, men her svinger det fra 210 til 240 for øyeblikket.
-TMS 85D
-03 VW Polo

TB

#9
Det stemmer. Tilkobling er enklere ved at Efergy ikkje er kobla til spenningsføringsledere. Dermed kan den bli installert av bruker. Ulempen er at det er fast justert spenning.

Krav om nøyaktigheit vil avhenge kva måling skal bli brukt til. Har tre Efergy for å få oversikt over forbruksmønster i forkant av det skal bli installert ladestasjoner. Gir god oversikt over forbruket i løpet av døgnet. For denne bruk treng eg å vite når strømmen blir brukt. Om det er 18 eller 19 kW som er maks betyr ikkje så mykje, må uansett ha større marginar.

Av erfaring, målere som blir plugga inn i kontakten måler ofte spenning, ved at dei viser aktuelle spenning. Men, det blir ikkje nødvendigvis meir nøyaktig av den grunn. Har brukt fleire slike målere og sett stor feilmargin, meir enn 20% avvik har eg observert. Det er ofte slik at ein får den kvalitet ein betaler for og denne typen plugg inn målere kostar ofte svært lite..

Med tanke på at alle alle kraftlag må installere AMS målere for alle sine abonnenter i heile landet vil det sikkert være ein del som vil oppleve ein endring i forbruket framover.
Årsaken kan være så enkel at ny måler (sannsynligvis) er meir nøyaktig..?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA