Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

vedlegg

Startet av Robert Sund, onsdag 18. januar 2017, klokken 19:00

« forrige - neste »

Robert Sund

Toyota sin utviklingsgruppe for elbiler har kun 4 ingeniører. (Merk: ikke skrivefeil, ikke 4000, 4 som i "kan telles på en hånd")
https://electrek.co/2016/11/18/toyota-in-house-electric-car-development-group-4-engineers/


VW hevder NOX ikke er spesielt farlig
SitatFrom VW-View is nitric oxide is not even particularly dangerous

Volkswagen even denies that the nitrogen oxide emissions from diesel cars, which are harmful to health from the point of view of the Federal Environment Agency is proven. "A reliable detection of disease figures or even death for certain population groups is according to our level of knowledge is not possible from a scientific point of view," said the company.
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/nach-abgasaffaere-vw-wir-haben-nicht-manipuliert-1.3233138


GM nedskalerer Bolt lanseringen i USA. Bolt blir kun lansert i ZEV statene, mens resten av landet er utsatt til ett ukjent senere tidspunkt. GM jobbet svært hardt for å få folk til å kansellere M3 reservasjonene, og brukte lanseringstidspunktet for Bolt som argument.
https://electrek.co/2016/11/18/gm-chevy-bolt-ev-nationwide-launch-cancel/


Nissan lanserer bil uten lademulighet.
https://electrek.co/2016/11/02/nissan-takes-a-step-backward-in-electrification-introduces-gas-powered-range-extender-without-plug/


Er dette tilpassinger før og etter valget i USA, eller er det bare "forsiktighet" fra den tradisjonelle bransjen? Holde alle muligheter åpne?

Rio

Tja - nyheten fra Nissan er fra før valget.

Kommentaren fra VW må man se sammenhengen for å forstå.

Toyota har nå 4 elbilingeniører mer enn det de hadde for 2 måneder siden! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Robert Sund

Nissan har Carlos Ghosn. Hvis de lanserte en slik bil som tilpassing etter valget ville de kunne miste goodwill i markeder som fotsatt satser på elbil. Og det er fremdeles usikkerhet om hva som skjer i USA. Når Nissan lanserte den på det tidspunktet de gjorde sikrer de seg både i USA og resten av verden, og det kan til og med hende at bilen klarer seg fint. Hvis det er planen, var tidspunktet perfekt.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på søndag 20. november 2016, klokken 01:00
Toyota sin utviklingsgruppe for elbiler har kun 4 ingeniører. (Merk: ikke skrivefeil, ikke 4000, 4 som i "kan telles på en hånd")
https://electrek.co/2016/11/18/toyota-in-house-electric-car-development-group-4-engineers/

Det sto da ingenting - så langt jeg kunne se - om at disse 4 var ingeniører?

... Men på den annen side så har de sine fordeler med små prosjektgrupper. Forstår det også slik at de etterhvert vil kunne trekke til seg de hodene de mener de trenger. Så det er kanskje ikke så ille som det høres ut som?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JorgenM

Mulig disse stemmer, men Electrek er så pro-Tesla at jeg stoler ikke på det de skriver om andre produsenter. Selv den minste og ofte uinteressante tesla-ryktet får en egen artikkel på den siden  ::) Store nyheter/rykter fra andre produsenter blir ofte ikke nevnt.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

tiger``n

Sitat fra: JorgenM på mandag 21. november 2016, klokken 01:10
Mulig disse stemmer, men Electrek er så pro-Tesla at jeg stoler ikke på det de skriver om andre produsenter. Selv den minste og ofte uinteressante tesla-ryktet får en egen artikkel på den siden  ::) Store nyheter/rykter fra andre produsenter blir ofte ikke nevnt.
Var inne der i gårkveld, måtte le litt når jeg se de 4-5 første artiklene handlet om Tesla.
Skulle ikke forundret meg om den var litt sponset faktisk, er jo mye fin reklame der, men også stort forum med mye god info.

zyp

Tesla er vel en mye mer dominerende aktør i det amerikanske elbilmarkedet enn i det norske, så det er vel ikke så rart at de får en større andel oppmerksomhet der enn det vi er vant med.

Robert Sund

Det er nok også mer å skrive om Tesla:
Teknikk,
rekorder,
superlading,
hetsen i media,
folk som trykker på gassen og braser inn i butikker,
folk som trykker på gassen og unngår å bli påkjørt,
veggbatteri til hjem,
svære batterier til nettet,
sammenslåing med SolarCity, osv.

De dekker det som er å skrive om andre og:
GM lover national lansering i egen artikkel, og at de ikke er forsinket i egen artikkel, osv. (uten sarkasme, kommentarene er litt mere skeptisk) og når GM går tilbake på løftet ... en egen artikkel om det og. (Samt om sol og vind og det meste annet)

Da kan det virke som om de fremstiller Tesla i ett bedre lys, eller trekker de frem.

Kanutten

Sitat fra: Robert Sund på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Da kan det virke som om de fremstiller Tesla i ett bedre lys, eller trekker de frem.

Kanskje bittelitte grann? :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på mandag 21. november 2016, klokken 15:21
Da kan det virke som om de fremstiller Tesla i ett bedre lys, eller trekker de frem.

Det er også en forskjell på å ha en bias den ene eller andre veien (og det tror jeg nok sikkert de har) og å fortie andre nyheter eller å være sponset slik andre her har antydet.

Ja, de er skeptiske til utrullingen av Bolt, og har nå fått bekreftet at det ikke var helt ubegrunnet. Jeg er også skeptisk til dette basert på historiske data - helt uavhengig av evnt. bias hos Electrek. Men må også innrømme at jeg er blitt positivt overrasket over selve bilen. Det gjenstår å se om den videre utrullingen av Bolt/Ampera-e klarer å overraske positivt eller om den vil fortsette å bekrefte all skepsis. Eller havner ett sted i mellom :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA