Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

hurtiglading

Startet av Olemann, mandag 06. februar 2012, klokken 16:43

« forrige - neste »

Olemann


Hei,

Er ny med Elbil, og lurer på:

1) må man trekke billett og legge i bilen på de shoppingsentre som har 1-2-3 timers gratis parkering, slik man må med andre biler?

2) Er det slik at alle private aktører (Europark, Parkeringscompagniet +++) ikke gir noen fordeler til elbiler?

3) Er klokke-slett-skiva som brukes i vinduet akseptert/godkjent som "dokumentasjon" på når man parkerer ?  F.eks. på gratis kommunale plasser med tidsbegrensning.

Mvh Ole


Elmo

NB, NB: Gratisparkering gjelder BARE på offentlige (kommunale) plasser, dvs de som er skiltet med standard P-skilt (hvit P på blå bunn).

1) JA
2) NEI
3) JA, godkjent og et krav. Settes til klokkelslettet når du forlater bilen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olemann

Sitat fra: Elmo på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:52
NB, NB: Gratisparkering gjelder BARE på offentlige (kommunale) plasser, dvs de som er skiltet med standard P-skilt (hvit P på blå bunn).

1) JA
2) NEI
3) JA, godkjent og et krav. Settes til klokkelslettet når du forlater bilen.


Takker - og ikke uventet mht. pkt.2.


jkirkebo

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49

Hei,

Er ny med Elbil, og lurer på:

1) må man trekke billett og legge i bilen på de shoppingsentre som har 1-2-3 timers gratis parkering, slik man må med andre biler?

Står du ikke på ladeplass vil jeg tro du må det. Har de ladeplass kan det være andre regler. Jeg spurte på Ski og der var det bare å parkere og lade så lenge man ville. På Jessheim er det bommer ved inn/utkjørsel så der ble det å trekke billett som vanlig (2 timer gratis tror jeg det var).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49
1) må man trekke billett og legge i bilen på de shoppingsentre som har 1-2-3 timers gratis parkering, slik man må med andre biler?

Ja det må du -og alle de shoppingsentrene jeg kjenner bruker private parkeringsselskaper som tjener mest penger på å bøtelegge deg så du bør være nøye med både billett og parkeringstid.
Jeg kjenner ikke til unntak for ladeplsser, disse bør nok være skiltet spesielt hvis du skal unngå bot.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49
2) Er det slik at alle private aktører (Europark, Parkeringscompagniet +++) ikke gir noen fordeler til elbiler?
Ganske mange av de gir bort strøm (sjekk først, hvis du ikke skal lade på en merket ladeplass), men enn så lenge gir de ikke rabatter til elbiler. På Paléet P-hus (http://www.ladestasjoner.no/2010/12/paleet-p-hus.html) var det flere gratis ladeplasser for mange års siden, men et par elbileiere missbrukte disse (langtidsparkerte, lenge) og de ble fjernet. Jeg tror ikke EuroPark synes det var en udelt positiv erfaring.

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49
3) Er klokke-slett-skiva som brukes i vinduet akseptert/godkjent som "dokumentasjon" på når man parkerer ?  F.eks. på gratis kommunale plasser med tidsbegrensning.
Bare på kommunale plasser så vidt jeg vet, bruker du den istedenfor billett på en privat plass kan du regne med bot...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lene Jensen

Hvordan vet man om en parkeringsplass er kommunal eller privat?

Altså om det står et skilt med Euro-Park eller Q-Park så skjønner jeg at det er privat og jeg må betale, men hvordan er kommunale plasser merket?

Noen her som har fått parkeringsbot med sin elbil?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Elmo

#6
Hvit P på blå bunn skal være offentlig/kommunal.
I tillegg er det en bra regel å se etter kommunevåpen på parkeringsautomaten.

(EDIT: blidet ble litt større enn jeg trodde)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Arha

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. januar 2012, klokken 22:49
1) må man trekke billett og legge i bilen på de shoppingsentre som har 1-2-3 timers gratis parkering, slik man må med andre biler?

Kona glemte å ta billett på et kjøpesenter som har 1 times gratis parkering, og fikk bot.  Jeg sendte en forespørsel til senteret om ikke parkeringsskive gjorde samme nytte for å vise ankomsttid. Forbausende nok var de enig og sendte straks beskjed til Europark om sletting av boten!
Anbefaler allikevel å ta billett  ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

arv

Står det et blått skilt med hvit P så står Elbiler gratis. Men du må bruke tids skive og du kan bare stå så lenge som parkeringstiden tilsier.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Lene Jensen

Tusen takk for svar.

Men hvis man står på ladeplass selv om det ikke er offentlig (f.eks. her om dagen sto jeg på ladeplass i parkeringshuset under CC Vest), da behøver man ikke å trekke billett?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Griffel

Jo trekk billett, tidsbegrensningene gjelder uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA