Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til undersøkelse

Startet av EinarV, torsdag 05. februar 2015, klokken 01:31

« forrige - neste »

elektrolux

En enklere ( og bedre ) måte å tømme siste rest av traksjonsbatteriet er å la bilen stå med tenningen og lys på.

Da vil DC-DC tappe framdriftsbatteriet ned til et trygt nivå. Faren med dette er at du også tapper 12V batteriet etter at fremdrift batteriet er tømt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på fredag 18. november 2016, klokken 11:17
Er det mulig å koble en slik stråleovn? http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/varmevifter/straleovn-411144/
Er det bare for å koble til ledningene for hurtiglading inni SAGEM boksen, eller må jeg modifisere ovnen først?
Det kan hende.
Grunnen til at jeg bruker modifisert vifteovn er at jeg vil være sikker på at luftstrømmen er konstant (ved å være på 230AC) også når spenningen på batterier synker mot null for å minimere brannfaren.
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2016, klokken 12:37
En enklere ( og bedre ) måte å tømme siste rest av traksjonsbatteriet er å la bilen stå med tenningen og lys på.
Enklere - ja. Men at det er bedre er jeg ikke så sikker på.  Er det ikke en viss sjanse for å skade DC/DCn når batterispenningen blir lav ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

#17
Sitat fra: elektrolux på fredag 18. november 2016, klokken 12:37
En enklere ( og bedre ) måte å tømme siste rest av traksjonsbatteriet er å la bilen stå med tenningen og lys på.

Da vil DC-DC tappe framdriftsbatteriet ned til et trygt nivå. Faren med dette er at du også tapper 12V batteriet etter at fremdrift batteriet er tømt.

Eller jeg kan kombinere de to måtene: å stå med tenning på, mens samtidig kobler jeg stråleovnen til ledningene til hurtigladeren? På en slik måte kan jeg også følge med på %indikatoren.

Er det noe fare med å tappe strøm fra hurtiglader ledningene mens jeg stå med tenningen på?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på fredag 18. november 2016, klokken 13:20
På en slik måte kan jeg også følge med på %indikatoren.
Det er sant, men som sagt ville jeg vært bekymret for om DC/DCn tåler det hvis du tømmer helt ned.

Sitat fra: Ciumpalac på fredag 18. november 2016, klokken 13:20
Er det noe fare med å tappe strøm fra hurtiglader ledningene mens jeg stå med tenningen på?
Nei.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på fredag 18. november 2016, klokken 14:02
Det er sant, men som sagt ville jeg vært bekymret for om DC/DCn tåler det hvis du tømmer helt ned.


Nei, jeg skal ikke tømme batteriene helt ned, tenkte å stoppe når spenningen faller under 100V under belastning (når bilen går i "begrensningsmodus"). Dette tåler sikkert DC-DC'n eller tar jeg feil?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Eg har brukt 2 gonger Electrolux sin metode med å tape pakken med tening og lys på.
Eg trur det går ca 10-15% soc per time. DCDC overlevde. Eneste ulempe var at 12v batteri blir ikkje ladet når ladelampe kommer på. Når man passer ikkje på dette, kan 12v bli fort helt utlada.

En annen ting. Eg vil måle kapasitet på enkelte blokker. Har noen en forslag hvordan kan eg få stor strøm ut av batteriet? Det er snak om 25-100A. (Stråleovn som går på 6-24v?)
Eller noen nær Ålesund kan hjelpe :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

#22
Problemet er at med fast resistans så synker strømmen med synkende spenning og det er det litt vanskelig å beregne Ah kapasitet.

Jeg bruker disse to - CBA4 + Amplifier, men du så kanskje ikke for deg å legg ut 900 USD ??

Dette er avanserte greier, men kontrollert utlading ved konstant strøm med kurver og autostopp ved selvvalgt spenning.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Har et slikt sett, men da tidligere versjon som kom uten samme beskyttelse elektronikken mot feilkobling.

Kunne vurdert salg for 5000 kr
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Det blir uaktuelt på grunn av pris. Trenger noen hobby metode med høy belastning
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

Elmo

#25
En vanlig frontlyspære (60W/12v) gir deg 10A utlading over 6V, så da er vel bare å lyse opp garasjen ;D
Da ser du også ganske lett på lysstyrken når det begynner å bli tomt. Tang-amperemeter er også kjekt å ha, men det er kanskje også mere enn du vil spante?
Så må du måle spenningen en gang iblandt hvis du vil regne ut relativt korrekt kapasitet.

Er ikke hjemme nå, men om et par kan jeg legge ut en normalkurve på et OK batteri.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Niram1969 .

Sitat fra: Mateusz på søndag 20. november 2016, klokken 14:30
Det blir uaktuelt på grunn av pris. Trenger noen hobby metode med høy belastning

Hi Mateusz,
I'm using the following meter, http://tinyurl.com/ju8v6r2. It turned out that it works rather well. You'll also need shunt. You can set up one relay output for external contactor control. Reaching predetermined low voltage, it will break the circuit.
As far as load, I would stick with 6V light bulbs, 35W. 8 of those in parallel would give you almost 0.5C.

I'm using the meter as a redundant indicator for my lithium batteries. Both systems are showing the same data, within 2% margin. More then good enough for me.

//Marin

P.S. Once I tested one of my 100Ah with 0.01C discharge current. It measured 116Ah. :)


(google translate)

Hei Mateusz,
Jeg bruker følgende meter, http://tinyurl.com/ju8v6r2. Det viste seg at det fungerer ganske bra. Du trenger også shunt. Du kan sette opp en reléutgang for ekstern kontaktor kontroll. Nå forutbestemt lav spenning, vil det bryte kretsen.
Såvidt belastning, ville jeg stokk med 6V lyspærer, 35W. 8 av dem i parallell vil gi deg nesten 0.5C.

Jeg bruker måleren som en redundant indikator for mine litiumbatterier. Begge systemene viser de samme dataene, innenfor 2% margin. Mer enn god nok for meg.

// Marin

PS! Når jeg testet en av mine 100Ah med 0.01c utladningsstrøm. Det måles 116Ah. :)
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

Matheus

Thank you for help guys.
I have an amperemeter. I can use some bulbs. I was also thinking to use a 200W 12v car heater and a 120W 12v water heater. Together it can give a good load on a battery :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA