Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ionic på finn.no

Startet av bositron, søndag 22. januar 2017, klokken 14:18

« forrige - neste »

bositron

Enova har satt følgende krav i forbindelse med tildeling av støtte til elbil-ladning

"Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW"

Fortum stiller ofte nye ladere til å levere et pilotsignal på 29A

Kan det teknisk leveres 22kW med 3-fase 400V med et maksimum trekk på 29A?

Rent teknisk hvor mange A må til for å overføre en effekt på 22kW på 400 V trefase TN-strøm?
Hvor mange A må pilotsignalet være på for å få overført en effekt på minimum 22kW?


Fortum og GK oppfyller ikke kravene som ENOVA setter om at det minimum skal kunne overføres 22kW, og etter en rekke feilmeldinger blir feilene ikke rettet.

Hva "er / bør" konsekvensen av misligholdet være, når det ikke leveres i henhold til ENOVAS krav.

Fortum merker sine ladepunkter med maksimum 22kW ikke at de fakstisk levere 22kW.
Er merking i strid med ENOVAS krav OK?

Merkiningen burde vært minimum 22kW for å markerer at de oppfyller ENOVAS krav.

Hvem er det som faktisk utfører en kontroll på at Fortum/GK leverer i henold til myndighetenes krav.

Ved salg av flytende drivstoff er det justervesenet som som kontrollerer pumpene.

Er det også justervesnet som kontrollerer at pilotsignalet er satt så høyt at det kan leveres 22kW.
Er det justervesnet som tester at Fortum/GK faktisk leverer en energimengde på 22kW/h på en time.
Hvordan utføres i såfall en slik test?

Bilen har jo ikke lov til å trekke mer en det pilotsignalet signaliserer, slik at riktig/høyt nok pilotsignal er en forutsetning for å oppfylle ENOVAS krav.


zyp

Sitat fra: bositron på onsdag 23. november 2016, klokken 03:57
Enova har satt følgende krav i forbindelse med tildeling av støtte til elbil-ladning

"Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW"

Nå spørs det om det er ment som et direkte effektkrav, eller som en klasse. Standardverdiene på kurser er jo 16A, 32A og 63A, og med en- og trefase gir det effektserien 3.7kW, 7.2kW, 11kW, 22kW, 43kW. Jeg vil tro det er rom for å gi litt slingringsmonn innenfor klassene, men jeg er ingen jurist så det skal jeg ikke begi meg for langt ut på.

Sitat fra: bositron på onsdag 23. november 2016, klokken 03:57
Kan det teknisk leveres 22kW med 3-fase 400V med et maksimum trekk på 29A?

Dette blir veldig teoretisk, men kravene til spenningsvariasjon i nettet sier ±10%, så du kan innenfor kravet få 440V, og ved 29A får du da 22.1kW, så teknisk sett er svaret ja. Det betyr dog også at 360V er innenfor, og da får du bare 20kW selv ved 32A.

Sitat fra: bositron på onsdag 23. november 2016, klokken 03:57
Rent teknisk hvor mange A må til for å overføre en effekt på 22kW på 400 V trefase TN-strøm?
Hvor mange A må pilotsignalet være på for å få overført en effekt på minimum 22kW?

Ved 400V oppnår du 22kW ved 31.75A.

Sitat fra: bositron på onsdag 23. november 2016, klokken 03:57
Ved salg av flytende drivstoff er det justervesenet som som kontrollerer pumpene.

Er det også justervesnet som kontrollerer at pilotsignalet er satt så høyt at det kan leveres 22kW.
Er det justervesnet som tester at Fortum/GK faktisk leverer en energimengde på 22kW/h på en time.
Hvordan utføres i såfall en slik test?

Det spørs om du har så mye å gå på her. Hos Fortum betaler du ikke for energimengde, men for antall minutter du benytter ladeuttaket. Det er veldig tydelig på de stolpene som deler tilgjengelig effekt mellom to uttak, hvor du fortsatt betaler samme minuttpris uansett om ett eller begge uttak er i bruk. Om Justervesenet skulle kontrollert noe som helst så hadde det nok vært hvorvidt de teller riktig antall minutter.


Når det er sagt så kan jeg si meg enig i at dette ikke er god praksis.

Det har vært snakk om at noen stolper har automatsikringer som løser ut for tidlig, så dette høres ut som en workaround mot det problemet. Det er definitivt bedre å skru ned pilotsignalet enn å la folk lade til sikringa går, men det burde ikke være en permanent løsning.

Nå er det riktignok omtrent bare Zoe og Tesla med dobbeltlader som kan lade på 22kW og konsekvensen for disse er 10% redusert ladeeffekt, så problemet har jo begrenset omfang og da har kanskje Fortum viktigere ting å prioritere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA