Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vinterpakke til Buddy

Startet av OneMore, tirsdag 05. oktober 2010, klokken 17:43

« forrige - neste »

OneMore

Folks, I en Think delepakke jeg kjøpte fikk jeg med en del batterier.
I pakken fikk jeg disse oppgitt slik:


    5 stk "bra" 4>5 V
    5 stk "middels" 3>4 V
    5 stk "dårlig" 2>3 V
    2 stk "tvilsom" 0>1 V

Men har vel nå blitt fortalt at dette er rent søppel ?

Kan noe fortelle meg om det er noe muligheter for å sparke liv i slikt ?
Ville trodd det var mulig å putte i ny lut e.l.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hkaspenberg

Det er nesten umulig å si. Eneste måten å finne ut dette på er å lade dem opp, notere ned ladekurve for deretter lade dem ut igjen og notere utladingskurve.

Ergo bør du ikke hive noe, men heller gi dem bort til verdig trengende dersom du ikke har utstyr til å fikse dette eller kjenner noen som kan.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OneMore

Heisan, takk for svar!

Jeg har faktisk utstyr i posten.... UBAIII.
Så blir vel spennede å se.

Men hadde vært kjekt å høre andre sin erfaring.
Da spesielt med tanke på mulighet for bytte av syre e.l.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

Hvilespenningen sier ingenting om batteriets tilstand.

Det kan til nøds si noe om ladetilstanden.

Som Hkaspenberg sier må det opplading og utlading til for å etablere en kapasitet.

Når så kapasiteten måles til over 90 Ahr KAN batteriet være OK, men det kommer an på siste del av utladekurven. Detter den brått på 95 Ahr vil ikke blokken holde lenge.

Recond vil vise om der er krystaloppbygging. Ser en spikes under recond er det lite håp.

Oppladekurven på 10 A skal bikke over 8,25V, hvis ikke er det lite håp.

Når alt dette skjekker ut vil reell bruk i bil over 5-10 cycles være den ultimate bekreftelsen på at blokken er stabil.

Jeg har til gode å høre suksesshistorier om lutbytte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#4
Takk for at du deler dine erfaringer Elektrolux :)

Det finnes utstyr som kan teste blokker på urban syklus. Blandet kjøring.

Blokke må da har tilstrekkelig kjøling.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

OneMore

Ja takk for et genialt svar elektrolux.

Da gleder jeg meg bare til å få UBAen, slik at jeg kan finne ut av batteriene!
Selvfølgelig har UPS rota den bort.... sendt den 26ende. Men :-(
Så det er ikke bare du som har postproblemer for tia ;-)

Men jeg må vel også ha noe å lade opp batterier med ?
Tenker du eller noen andre har noen flotte tips for hvilken
lader jeg bør kjøpe ? Det er sikkert en vitenskap bare det ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Yeyeye

Kan dele min erfaring med kjøp av lader, kremt...
Hørte mye fint om Bantam 902 som "alle" bruker, men fant ut at Hyperion hadde en lader med innebygd strømforsyning(Hyperion 0720i-NET3-AD)  som kunne lade 150W med den inne bygde strømforsyningen og helt opp i 20amp/250w med ekstern strømforsyning. Jeg syntes det hørtes flott ut og kjøpte tvert! Sjekket også ut på nettet at denne kunne lade ut med 10amp og var fornøyd i forkant 8)
Da den ankom og jeg ville prøve ut viste det seg at den støtter kun lading av 9900mAh NiCd batterier og med 150% lading får en da på i underkant av 15Ah før den slår seg av :P Neste problem var at den ladet ut med maks 5A, og der viste det seg at jeg ikke fulgte med helt. Hyperion har 2 ladere med samme modelnavn der den ene slutter med -AD og har intern strømforsyning, men lader ut med maks 5A, den andre har 10A utlading.
Laderen er billig den, og jeg får jo til å bruke den, men så lenge den ikke lader på mer en 15Ah i gangen blir det tungvindt :P Noen som er gode på å hacke software?????? den støtter blybatterilading til i allefall over 100Ah så den kun snakk om software som er dum her!

Konklusjon: Kjøp Bantam og ekstern strømforsyning ::) Litt dyrt, men mye mere anvendelig.....

A.Rabben
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Baltor

Også bantam har et Ahr telleverk med begrensning, det ser ut til at de har gjort dette for å gjøre det vanskelig med store batterier.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

Skulle nesten til å si, "godt å høre det da,hehe".
Men etter som en kan lade blybatt som er store, så burde jo dette kunne økes?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elmo

#9
Sitat fra: OneMore på tirsdag 07. september 2010, klokken 22:16
Men jeg må vel også ha noe å lade opp batterier med ?
Tenker du eller noen andre har noen flotte tips for hvilken
lader jeg bør kjøpe ?

Jeg kjøpte dette på eBay til recond formål. I tillegg til CBA og Bantam.
NB: finnes i både 110 og 220V AC !

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Heisan,

Denne tråden har utviklet seg. ( Det har jeg også i batteriverden).

Så har laget en ny tråd i samme område:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2952.0
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Reacc

Hej

Saft Nicd Batterier ær mycket bra batterier.
Vi har jobbat i 10 ær med service och upparbetning av NIcd batterier i sverige.
samarbetar gott med saft.
om du vill kan du skriva en mail till oss så tar vi kontakt på telefon och ser vad vi kan ordna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA