Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lavere verdi på Model S som har vært firmabil?

Startet av Håkon77, onsdag 04. januar 2017, klokken 21:50

« forrige - neste »

Håkon77

Det oppgis garanti på batteri i form av år og kilometer, men det er klausuler i form av hvor mye batteritap som er ok før batteriet ansees som defekt. For meg og mitt bruk hvor det er helt i yttergrensen for hva en elbil, utenom Tesla, kan greie så vil ett kapasitetstap på 30-40% bety at jeg ikke kan bruke bilen. Hvorfor oppgis ikke dette fra leverandør og hvorfor finnes det ikke noen egen post her for garantier? Jeg har sendt mail til Huyndai om garanti uten å få svar, men så lest her at Huyndai mener ett kapasitetstap på 40% er innafor og ikke dekket av garanti. Da er bilen ubrukelig for mitt behov. Det ville vært helt uakseptabelt om en bensinbil med 100hk etter 3-4år hadde hatt 60hk eller at drivstofforbruk steg med 40% i løpet av garantitiden uten at dette ble ansett som en feil?
Fredrikstad.
2000 Lupo 3L
2014 Leaf

elektrolux

Traksjonsbatteri regnes som OK ned til 70% kapasitet

Startbatteri ned til 60%
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

#2
Garantiene har en garantert restkapasitet under garantitiden. I praksis vil batteriene alltid klare det,  men noen har feil fra de ble produksjonen slik at garantien trigger og batteriet blir utbedret slik at du har den garanterte restkapasiteten. At kapasiteten på batterier går ned er en kjent sak så garantien er til for å sette en minimumsgrense for hva du kan forvente deg, men i praksis så vil batteriet ha en bedre kapasitet når garantien går ut, spesielt hvis du har behandlet bilen og batteriet pent.

Når det gjelder rekkevidden så er det viktig å kjøpe en bil som klarer ditt bruk på vinteren innenfor batterigarantien eller litt under det hvis du har planer om å ha bilen lengre. For Ioniq er det under Ioniq-forumet en tråd der rekkevidden i noen minusgrader på motorvei er testet og kalkulert å være 13,5 mil som er ganske bra, men bilen vil muligens gå enda kortere ved stigning eller kaldere temperaturer og dette er jo nye bil med 100% kapasitet.

@elektrolux: Er det offisiell garanti for Ioniq? Jeg finne kun at garantien skal gjelde i 8 år / 200.000km, men jeg har ikke funnet noen garantert restkapasiet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Sånn rent generelt er det litt uinteressant hva garantien sier med mindre denne går lenger enn de rettigheter man har i følge Forbrukerkjøpsloven og hva sier så denne i forhold til et batteris levetid på en elbil?


http://www.forbrukerradet.no/guide/2014/dette-bor-du-vite-for-du-kjoper-elbil/
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

I garantipapiret på batteriet til min BMW i3 opererer BMW Norge med 8år/100000km/70% av opprinnelig kapasitet. Faller det under dette vil det bli reparert på garanti. BMW's batteri er modulært oppbygget så moduler kan erstattes hvis en eller flere svikter.

Har ikke Hyundai et slikt papir ville jeg ikke kjøpt bilen....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på søndag 13. november 2016, klokken 06:59
Sånn rent generelt er det litt uinteressant hva garantien sier med mindre denne går lenger enn de rettigheter man har i følge Forbrukerkjøpsloven og hva sier så denne i forhold til et batteris levetid på en elbil?


http://www.forbrukerradet.no/guide/2014/dette-bor-du-vite-for-du-kjoper-elbil/

Men denne var veldig lite konkret - nesten som det skulle være skrevet av en politiker....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Er nok skrevet av en jurist og for dem gjelder som bekjent at ethvert forbehold forbeholdes så ikke rart det er kø i rettsapparatet og utfallet i mange saker må anses som høyst usikkert, dessverre!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sylwester

SitatForbrukerkjøpsloven gir alle forbrukere en reklamasjonsrett på 5 år for ting som er tenkt å vare vesentlig lenger enn 2 år. For selve elbilen og for dem som har batterier med antydet levetid på 3 år og oppover, vil reklamasjonstiden være 5 år både for kjøretøy og batterier. Reklamasjonsretten gjelder ikke dersom feilen skyldes normal slitasje eller feil bruk.

Forbrukerkjøpsloven har ikke noe konkret på hva som ansees at produktet ikke lengre varer. I praksis må det en rettssak til for å vite hva det betyr og er vi heldige er resultatet en prosent som får president.

En garanti derimot som FEks. spesifiserer 90% restkapasitet etter 5år er mer spesifikt inntil videre.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Carl Anton Stenling

#8
Når det gjelder mangler etter forbrukerkjøpsloven er det ikke entydig hva som dekkes. Imidlertid har nok selger en vesentlig opplysningsplikt dersom en moderne elektrisk bil med litiumbatteri ikke kan forventes å holde minst 70 % kapasitet etter 5 år med normal kjørelengde (rundt 15.000 km/år). Krav utover dette må nok ha grunnlag i garanti.

Grensene for forventningen i markedet kan forøvrig endres etterhvert som teknologien forbedres.

For deg som kjøper kan det være smart å skriftlig fremlegge bruksområdet for bilen for selger. Da har selger en plikt til å fraråde kjøp dersom bilen ikke er egnet for ditt formål.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sylwester

Igjen, det med % restkapasitet må det en kjennelse til så det beste er jo at alle leverandørene har en batterigaranti der den er spikret.
F.eks. så er garantert restkapasitet på Ampera 65% etter 8 år så jeg ser ikke helt at man kan klage på basis av fobrukerkjøpsloven skulle det etter 5 år gå under 70%.

Det med å fremlegge bruksområder med lademulighetene de forskjellige stedene er lurt siden det har vært flere tilfeller der kjøper har fått hevet kjøp på basis av at selgers påstand om at rekkevidden ville holde ikke viste seg å være sant når vintertemperaturene ankom. Det er uansett en ulempe for kunden å ha en slik dårlig erfaring så jeg håper bilselgerne er blitt litt tørrere bak øra.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Chivas

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 13. november 2016, klokken 09:07
I garantipapiret på batteriet til min BMW i3 opererer BMW Norge med 8år/100000km/70% av opprinnelig kapasitet. Faller det under dette vil det bli reparert på garanti. BMW's batteri er modulært oppbygget så moduler kan erstattes hvis en eller flere svikter.

Har ikke Hyundai et slikt papir ville jeg ikke kjøpt bilen....
Så spørs det også hva som står med liten skrift.
For oss som sitter med en opprustet VW, vet vi at den 12-års garantien mot rust ikke er verdt noe som helst!

timingbeltkiller

Sitat fra: Chivas på mandag 14. november 2016, klokken 09:34
Så spørs det også hva som står med liten skrift.
For oss som sitter med en opprustet VW, vet vi at den 12-års garantien mot rust ikke er verdt noe som helst!
Gjelder rustgaranti rent generelt for alle merker..
Summen av forbeholdene i den lille skriften kan oppsummeres til:
"Når skaden inntreffer, gjelder ikke garantien."

Og har du med et vrient bilfirma å gjøre,
gjelder det samme for alle feil og mangler.

Kjøp ikke bil uten å forlange komplett rustbehandling.
Og hold deg til merker/modeller kjent for topp reliability
og liberal reklamasjonspraksis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sylwester

Nå tror jeg det er lettere å få rettet mangel på basis av en veldefinert batterigaranti enn de aller fleste rustgarantier.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Batterigaranti gjelder i utgangspunktet for feil på batteriet som gjør at bilen ikke er kjørbar. For Opel Ampera og Chevrolet Volt har jeg hørt om flere tilfeller hvor BMS ryker plutselig, og da er ikke bilen kjørbar. Jeg har ikke hørt om tilfeller med andre biler.
Kapasitetsgaranti er noe annet.  Enkelte produsenter sier klart i fra om vilkåra der. Dersom dem ikke vil si noe om det, så kan man vel ikke regne med noe garanti heller.

På Leaf er det vanlig med en kapasitetsgaranti som garanterer 9 kapasitetsbarer eller mer. Man kommer ned på 8 barer når man typisk har 60-70% av kapasiteten igjen, og da får man nytt batteri i garantitida. Noen av vilkåra her er kommet med tilbakevirkende kraft på eldre biler, og det kan muligens  variere litt fra land til land.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA