Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Overskrift-test

Startet av ironduke, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 07:45

« forrige - neste »

vartli

Vel, helt sikker er jeg ikke, men i manualen til bilen står det at det skal benyttes pærer av samme effekt. Bilen er også spesifisert til å ha H9. Antar at dette er grunnlaget for godkjenningen. Imidlertid så ser jeg på det som usannsynlig at det blir sjekket under PKK.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

AtellusCalidus

#16
Men jag vill inte ha starkare effekt, det är inte det jag efterfrågar egentligen... jag vill ha "Bright blue led" känslan som de vanliga lyktorna har. Dvs dagsljusen.. tåkelysen är optional på min (dvs jag bruker dem inte på dagen, bara när det är mörkt)

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Myrvang

Når det er mørkt skal du bruke nærlys, og da er det ikke lov å bruke tåkelys. Bruker du tåkelys og parklys ser du kun få meter foran deg og blender møtende trafikk, så det er en dårlig idé.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

AtellusCalidus

Sitat fra: Myrvang på fredag 28. oktober 2016, klokken 14:27
Når det er mørkt skal du bruke nærlys, og da er det ikke lov å bruke tåkelys. Bruker du tåkelys og parklys ser du kun få meter foran deg og blender møtende trafikk, så det er en dårlig idé.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Inte lov? Jag ser ju att 80% av alla bilar på vägarna gör detta.. sikten i mörkret blir ju bättre (mer ljus). Förstår faktiskt inte nu vad du menar. Tåkelysen kan ju knappt blända i det heltatt för de är så svaga och "varma" att jag tror faktiskt de blå LED ljusen bländar mer.

Sent from my XT1092 using Tapatalk


Myrvang

Fortsatt ikke lov. Du blende både motgående trafikk og deg selv. Dette gjelder når det er mørkt. I dagslys kan park og tåkelys brukes, men ikke nærlys og tåkelys samtidig og ikke tåkelys når det er mørkt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

#20
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:10
Inte lov? Jag ser ju att 80% av alla bilar på vägarna gör detta.. sikten i mörkret blir ju bättre (mer ljus). Förstår faktiskt inte nu vad du menar. Tåkelysen kan ju knappt blända i det heltatt för de är så svaga och "varma" att jag tror faktiskt de blå LED ljusen bländar mer.

Nei, det er IKKE (inte) lov, kun lov med 2 kjørelys. Altså IKKE lov å kjøre med nærlys og tåkelys samtidig, med mindre det faktisk er tåke og man må ha tåkebaklys på, på Leaf (og kanskje de fleste andre biler kan man ikke slå på kun tåkebaklys).
80% gjør dette..? Jeg kjører mye, og det er heldigvis langt fra 80% her oppe. Det virker som ca 70% har forstått dette, 20% enten vet ikke hvor bryteren sitter eller er opptatt av å ha på mest mulig lys og resterende 10% kjører med kun parklys eller daglys (mørke bak).

NEI, sikten i mørket blir IKKE bedre! Hvor langt lyser tåkelysene? 10 eller 15 meter?
I 60km/t kjører du 16,67 m/s. I den hastigheten er 15 meter altså spist opp på under 1 sekund, sånn ca det samme som reaksjonstiden. Tåkelysene lyser altså bare opp så du ser hva du treffer.
Det gir riktig nok mer lys, men på feil sted. De lyser opp bakken rett foran bilen. Det gjør at det du faktisk trenger å se, la oss si 50+ meter foran bilen, virker mørkere og du ser dårlige FORDI du har på mer lys.

Jo, de blender, spesielt på biler med store tåkelys, Subaru har mange av de.
Blending kan skje av sterkt lys, eller mange svake lys. Tåkelysene er kanskje ikke så sterke, men det er flere antall lys. Nok antall lys blir som å møte en vegg av lys, noe som i mange tilfeller er svært ubehagelig (blending).

Det er så mye opplyst om at dette ikke er lovlig kombinasjon, så jeg håper folk som ikke klarer å forholde seg til det blir stoppet og bøtelagt.
Bota for denne overtredelsen er vel på 2.000 blanke norske kroner såvidt jeg husker.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

#21
Kjørelys

Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. Ved bruk av kjørelys er det ikke påkrevet at baklysene er tent. Fører av bilen må sørge for at riktig lys er aktivisert i forhold til lysforholdene. Ved kjøring inn i f.eks. tunell skal baklys være tent.

Nærlys

Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys. Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten.

Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.
Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys

Tåkelys

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

PS. Boten for feil lysbruk er 2500kr.

AtellusCalidus

Wall of text (knappt så jag orkade med att läsa den). Är efter vad jag förstått ganska komplext att ha fullständigt koll på alla regler kring detta och jag ser dagligen folk med både dimmljus(tåke) och vanliga på. I tillägg många utan ljus på alls. Och folk som kör med enbart LED ljus på fronten utan något bak. Det finns fler saker att bekymra sig om än att folk kör omkring med felaktiga inställningar på ljusen antar jag.

Tills dess att allesammans blir bötfällda för (felaktiga) ljusöverträdelser så kan jag väl oavsett få bytt de gula dimmljusen till något mer i linje med de normala lyktorna? Ser inte att det står något specifikt om det.. Till info så är USA leaf inte konfigurerad som en EU leaf när det gäller ljus heller.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Sele

#23
Det er førers plikt og sette seg inn i lover og regler rundt bruk av kjøretøy. Det er ikke kjøretøyets ansvar at man til enhver tid har korrekt lys,det er føreren av kjøretøyet. LED foran og ikke baklys er lovlig som kjørelys i dagslys.

nr1rayner

Jeg har billige LED i tåkelys.
Lavere strømforbruk, og omtrent samme farge som LED-parklys og nærlysene.
Angrer dog nesten litt at jeg byttet, når bilen skal på EU-kontroll blir disse garantert ikke godkjent, så jeg må bytte tilbake uansett.
LED i tåke/kurvelys er ubrukelig til det de er ment for, lyse godt til siden så man ser når man skal ta krappe svinger i sakte fart (typ 5-15km/t).

For hvitere lys har du altså en mulighet med LED.
Men, bedre løsning er kanskje å få tak i pærer med blått belegg på glasset  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lauvet

Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 23:10
Wall of text (knappt så jag orkade med att läsa den). Är efter vad jag förstått ganska komplext att ha fullständigt koll på alla regler kring detta och jag ser dagligen folk med både dimmljus(tåke) och vanliga på. I tillägg många utan ljus på alls. Och folk som kör med enbart LED ljus på fronten utan något bak. Det finns fler saker att bekymra sig om än att folk kör omkring med felaktiga inställningar på ljusen antar jag.
Synes man som bilfører at trafikkreglene er for komplekse til å sette seg inn i, bør man kanskje revurdere ett og annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA