Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte lyspærer?

Startet av VidarE, fredag 30. desember 2016, klokken 19:02

« forrige - neste »

VidarE

La på vinterdekk idag , Nokian Hakka 205/55 -17 med 2,8 bar

Bjoris

Sitat fra: VidarE på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:00
Jeg vet at jeg har bestilt og betalt en slik.
Men med sprengkulde blir jeg jaggu overrasket.

Null motorvei lite motbakke hadde jeg under 40% igjen etter 5 mil.
Tempen mellom -7 og -2 . Alt kjøring i Eco og med 20 grader på varmeapparatet.

Blir ikke gammel med Leaf merker jeg. Broren min med Golf kommer lengre enn meg. Hans forbruk er langt lavere selv med frisk kjøring.
Det skal være nermest umulig å få under 1 km pr % i 30 Leaf. Forbruket skal da være 270 wh pr km, som er hinsides alt jeg har opplevd. Jeg kjørte f.eks Etne Røldal 900 høyde meter med 200 wh pr km i snitt... Da bruker jeg 58% på 77 km
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bob-bob

Sitat fra: bjoris på onsdag 09. november 2016, klokken 00:27
Sitat fra: VidarE på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:00
Jeg vet at jeg har bestilt og betalt en slik.
Men med sprengkulde blir jeg jaggu overrasket.

Null motorvei lite motbakke hadde jeg under 40% igjen etter 5 mil.
Tempen mellom -7 og -2 . Alt kjøring i Eco og med 20 grader på varmeapparatet.

Blir ikke gammel med Leaf merker jeg. Broren min med Golf kommer lengre enn meg. Hans forbruk er langt lavere selv med frisk kjøring.
Det skal være nermest umulig å få under 1 km pr % i 30 Leaf. Forbruket skal da være 270 wh pr km, som er hinsides alt jeg har opplevd. Jeg kjørte f.eks Etne Røldal 900 høyde meter med 200 wh pr km i snitt... Da bruker jeg 58% på 77 km

Her er det ca minus 7 . Jeg har nå kjørt 8 mil over 2 dager før jeg satte bilen på lading i dag tidlig på jobben. Motorvei , 90 km/t , ikke ECO (det bruker jeg aldri )  , hadde 47 % da  jeg plugget inn.  Teoretisk rekkevidde burde dermed bli sånn ca 16 mil ihvertfall , med dagens temperaturer.  Og - jeg kjører helt vanlig , med all varme på.

Rio

1) Det er verd å legge merke til at vinterdekk (piggfrie) "suger" seg fast i fuktighet på veibanen, og fører til høyere forbruk. Det er ut til å være langt større forskjell ved fuktig veibane når man har vinterdekk.

2) Man må sjekke dekktrykk, åpenbart, og noen (tomrh??) nevnte noe om høyere rullemotstand på nye dekk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafolainen

Sitat fra: bob-bob på onsdag 09. november 2016, klokken 09:53
Her er det ca minus 7 . Jeg har nå kjørt 8 mil over 2 dager før jeg satte bilen på lading i dag tidlig på jobben. Motorvei , 90 km/t , ikke ECO (det bruker jeg aldri )  , hadde 47 % da  jeg plugget inn.  Teoretisk rekkevidde burde dermed bli sånn ca 16 mil ihvertfall , med dagens temperaturer.  Og - jeg kjører helt vanlig , med all varme på.

Ikke bare har du et super-12V-batteri, du har jammen et super-driftsbatteri også :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rio

Har vel ikke noe med 12V-batteriet å gjøre?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bob-bob

Sitat fra: leafolainen på onsdag 09. november 2016, klokken 22:39
Sitat fra: bob-bob på onsdag 09. november 2016, klokken 09:53
Her er det ca minus 7 . Jeg har nå kjørt 8 mil over 2 dager før jeg satte bilen på lading i dag tidlig på jobben. Motorvei , 90 km/t , ikke ECO (det bruker jeg aldri )  , hadde 47 % da  jeg plugget inn.  Teoretisk rekkevidde burde dermed bli sånn ca 16 mil ihvertfall , med dagens temperaturer.  Og - jeg kjører helt vanlig , med all varme på.

Ikke bare har du et super-12V-batteri, du har jammen et super-driftsbatteri også :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe - jeg kanskje synes veldig optimistisk , - men det er helt sant !  ( Jeg kjører jo etterhvert ganske annerledes og mer effektivt med min el-bil nå, enn det jeg gjorde til å begynne med - kjøpte første Leaf i 2013. - og - det er ganske greit terreng her.)

donkemaen

Det virker veldig merkelig Vidar.
For å få så dårlig rekkevidde på min 24kwh ved de temperaturene du siterer må jeg kjøre i 120 kmt. Selv da tror jeg at jeg vil være nermere 45-50% brukt etter 5 mil.
Hva viser snittforbruket hvis du nulstiller den før turen? Det bør være ganske enkelt å skille bilene ved hjelp av den på en gitt avstand.

Sitat fra: VidarE på tirsdag 08. november 2016, klokken 16:00
Jeg vet at jeg har bestilt og betalt en slik.
Men med sprengkulde blir jeg jaggu overrasket.

Null motorvei lite motbakke hadde jeg under 40% igjen etter 5 mil.
Tempen mellom -7 og -2 . Alt kjøring i Eco og med 20 grader på varmeapparatet.

Blir ikke gammel med Leaf merker jeg. Broren min med Golf kommer lengre enn meg. Hans forbruk er langt lavere selv med frisk kjøring.

VidarE

Jeg hadde lovet meg å ikke bli en sånn type som kler på meg og kjører uten varme. Men jeg ser det virker ! Varmepumpen bråker dobelt så mye som egolfen. Forbruker mitt ligger på 1,5 uansett hvor mye jeg piner ned forbruket.
Må nok finpusse kjørestilen og kjørevanene. Så får jeg Nissan til å sjekke på på 1 års kontrollen

goggo

Vidar, har du sjekket at du ikke har bremser som ligger litt på?  Sjekkes veldig enkelt ved at du holder hånda på felgene etter at du har kjørt en stund, og du kjenner fort hvis et hjul er varmere enn de andre.
Det skjedde meg etter en service på trillingen.
Merket med en gang at rekkevidden gikk ned når jeg kjørte fra verkstedet og hjem, og det viste seg at de hadde strammet håndbrekket litt vel mye.  Fikk redusert rekkevidde med i allefall 30% på grunn av dette.

Ellers så er det sikkert at dekkene betyr veldig mye. Mine helt nye (antagelig for billige :( ) Hankook sommerdekk gir ca 15% dårligere rekkevidde enn mine piggfrie vinterdekk (husker ikke merke i farta) som har gått 2 vintersesonger.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Øyst1

Sitat fra: VidarE på fredag 11. november 2016, klokken 14:05
Jeg hadde lovet meg å ikke bli en sånn type som kler på meg og kjører uten varme. Men jeg ser det virker ! Varmepumpen bråker dobelt så mye som egolfen. Forbruker mitt ligger på 1,5 uansett hvor mye jeg piner ned forbruket.
Må nok finpusse kjørestilen og kjørevanene. Så får jeg Nissan til å sjekke på på 1 års kontrollen



Dersom du har 30 kwt Leaf, skal det ikke være nødvendig å kle seg. Den holder uten problem 12 mil med god varme i bilen.

Jeg kjører med 21 på klima, og ligger på 14-16 mil nå når det er -2 til -7.

Varmepumpen reagerer jeg ikke på at bråker.

Inntrykket mitt er at du egentlig vil ha golfen, og angrer litt på kjøpet av Leaf.
Men eGolf, gammel type, har en rekkevidde som er langt dårligere enn Leaf.
Den nye eGolfen derimot er bedre, men også fort 50 000 dyrere enn Leaf!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

leafolainen

Kan det være at varmepumpen rett og slett ikke virker som den skal? Min høres godt når jeg står utenfor bilen, men ikke inni.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA