Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading når man kjører

Startet av frodef, fredag 17. juni 2016, klokken 01:24

« forrige - neste »

frodef

Da jeg skiftet til sommerdekk nettopp la jeg merke til at et av hjulene foran hadde slark. Dvs. når jeg rugget på f.eks bremseskiven så beveget den og hele drivleddet seg ganske mye i forhold til hjulspindelen (er det ikke det den heter, den greia drivakselen går gjennom?). Jeg antar det bare kan bety at lageret er utslitt? Jeg er litt usikker fordi det er så mye slark at jeg syns det er rart at hjulet går rundt uten noe lyd eller noe.

Elmo

Høres ut som hjullageret ditt er gåent ja.  Jeg personlig mener at det må ha gitt fra seg ulyd (men min kone er enig med deg  ;) )
Det er ikke akkurat uvanlig, men som oftest kommer det som følge av at noen har byttet til feil drivaksel eller skrudd til mutteren på den (i senter av hjulet) for hardt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Hvis det er hjullager kommer ulyd vanligvis når du snur på rattet. Det er i hvertfall hva jeg har opplevd.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Sitat fra: Ciumpalac på mandag 18. april 2016, klokken 10:15
Hvis det er hjullager kommer ulyd vanligvis når du snur på rattet. Det er i hvertfall hva jeg har opplevd.

Ulyd når du dreier på rattet (og gir på) pleier vel  heller å bety at driveknuten (leddet på drivakslen) er dårlig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Apropos, den mutteren ytterst på drivakselen, er det en 30 mm pipe jeg trenger til den?

Elmo

Husker ikke i farten, men iallfall ikke større enn den største i en "normalt" pipenøkkelsett (=32).  Kan sjekke imorgen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Jeg prøvde å måle på mutteren i dag, men klarte ikke bli enig med meg selv om det var 29 eller 30 mm, selv om jeg trodde jeg hadde lest det skulle være 32 mm... Uansett, ingen av mine pipesett har i nærheten av den størrelsen, så jeg må ut og handle pipe.

Elmo

Den er 30mm. Kjøp 6-kantet pipe (men det er vel de fleste nå til dags).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef


frodef

...det er vel ingen her i Oslo-området som har tilgang til en verkstedpresse for å ta ut det gamle og sette inn det nye lageret?

Elmo

Sitat fra: frodef på torsdag 16. juni 2016, klokken 15:43
...det er vel ingen her i Oslo-området som har tilgang til en verkstedpresse for å ta ut det gamle og sette inn det nye lageret?
Jeg valgte å levere fjærbeinet til et lokalt verksted, og han gjorde jobben inkl deler for rett under det jeg selv måtte ha betalt for bare lageret. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: Elmo på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:16
Jeg valgte å levere fjærbeinet til et lokalt verksted, og han gjorde jobben inkl deler for rett under det jeg selv måtte ha betalt for bare lageret.
Ja, sikkert lurest. Hva betalte du omtrent?

Elmo

Husker ikke, men jeg tror det var rett under tusen, inkl delene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Vel, det foregikk ikke helt uten kamp, men jeg fikk nå lageret både inn og ut med en flaskejekk og "grunnmuren" på huset som mothold. Om det var verdt innsatsen er jeg usikker på, men litt moro var det jo ;-)


Bobbla

Moro med huset som presse! Jeg skifter lager med slegge og et rikholdig utvalg av store gamle piper, og gamle lager med ulik diameter, for å få slaget akkutat riktig (ikke gjennom lageret, bare direkte på den ringen som skal på plass). Et vanlig tips for å finne hvilket hjullager som er dårlig er jo skifte det lageret der ulyden blir stillere når det går i sterke innersvinger, fordi da blir lageret avlastet. Har skifta mange lager etter denne regelen, men min kjære Tusla (Saxo EL) lurte meg. Der var det motsatt. Men det dårlige lageret hadde ørlite mere slark, så det var det tegnet jeg skulle fulgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA