Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av Herbie, mandag 10. oktober 2016, klokken 19:22

« forrige - neste »

Herbie

Svaret er nok litt mer sammensatt enn som så. Her er det mange faktorer å ta hensyn til, som effektivverdi på motor og strømretter, luftmotstand, friksjon i dekk, intern motstand i batteriet og mye mer.
Elektromotorer og strømrettere liker seg generelt best ved nær 100 belastning, i alle fall kortvarig.

Elmo

Sitat fra: e-curious på onsdag 02. november 2016, klokken 11:45
Regenerer bilen mer i B enn ved bremsing?
Hvis (når) du trykker bremsen mer enn ca 1/3 inn så begynner de mekaniske bremsene å ta, og det genererer bare varme, ikke strøm  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Herbie

Sitat fra: Elmo på fredag 04. november 2016, klokken 15:36
Sitat fra: e-curious på onsdag 02. november 2016, klokken 11:45
Regenerer bilen mer i B enn ved bremsing?
Hvis (når) du trykker bremsen mer enn ca 1/3 inn så begynner de mekaniske bremsene å ta, og det genererer bare varme, ikke strøm  ;)

Jeg opplever ingen problemer med å oppnå full regen uten mekanisk brems ved bruk av bremsepedal. Bremser jeg hardere vil jo bremsekraften uansett overstige det bilen klarer i B-modus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA