Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av Hassan, mandag 12. desember 2016, klokken 14:24

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: tutti på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:41
Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58
150 km/t : 160 km
Altså ca. 37 kWh/100 km?
Jeg antar at tilgjengelig kapasitet er ca. 56KWh, så da blir det 35KWh/100km
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

zbk

Og man kan da lage følgende oversikt over tid for å kjøre 750km om man regner en gitt snitt-kW for lading (full tank ved start). Har limt inn tabellen for både 45kW og 30kW ladefart, samt 7kW for å se hvor lang tid det tar ekstra med bare 32A-AC-lading underveis.

Antagelsen er at man bruker 50kWh av det man har med hjemmefra og så lader resten. Konklusjonen er at jo raskere lading, jo mindre tid er det å spare på å kjøre økonomisk.


Ladehastighet: 45 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 0,45 15,45
60 521 1,07 80,61 12,50 0,68 13,18
80 392 1,43 107,14 9,38 1,27 10,64
90 340 1,65 123,53 8,33 1,63 9,97
110 260 2,15 161,54 6,82 2,48 9,30
130 201 2,79 208,96 5,77 3,53 9,30
150 160 3,50 262,50 5,00 4,72 9,72



Ladehastighet: 30 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 0,68 15,68
60 521 1,07 80,61 12,50 1,02 13,52
80 392 1,43 107,14 9,38 1,90 11,28
90 340 1,65 123,53 8,33 2,45 10,78
110 260 2,15 161,54 6,82 3,72 10,54
130 201 2,79 208,96 5,77 5,30 11,07
150 160 3,50 262,50 5,00 7,08 12,08



Ladehastighet: 7 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 2,92 17,92
60 521 1,07 80,61 12,50 4,37 16,87
80 392 1,43 107,14 9,38 8,16 17,54
90 340 1,65 123,53 8,33 10,50 18,84
110 260 2,15 161,54 6,82 15,93 22,75
130 201 2,79 208,96 5,77 22,71 28,48
150 160 3,50 262,50 5,00 30,36 35,36
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rio

Sitat fra: eivhelle på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:47
Sitat fra: Ipadjove på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:37
Gøy :) Hvilket tall har du brukt på batteriet? 60kWh eller noe annet?

Antar at batteriet har bruttokapasitet på 288x60Ahx3.66V = 63.24KWh og at man kan anvende 56KWh (89%).

Interessante utregninger. Takk!
Har du dem for e-GOLF?

På 30 kWh Nissan Leaf (Li NMC) så bruker de 28,5 kWh (95%).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eivhelle

Sitat fra: Rio på mandag 24. oktober 2016, klokken 23:40
Sitat fra: eivhelle på mandag 24. oktober 2016, klokken 08:47
Sitat fra: Ipadjove på søndag 23. oktober 2016, klokken 22:37
Gøy :) Hvilket tall har du brukt på batteriet? 60kWh eller noe annet?

Antar at batteriet har bruttokapasitet på 288x60Ahx3.66V = 63.24KWh og at man kan anvende 56KWh (89%).

Interessante utregninger. Takk!
Har du dem for e-GOLF?

På 30 kWh Nissan Leaf (Li NMC) så bruker de 28,5 kWh (95%).
Dagens versjon av e-golf : 264x25Ahx3.67V = 24,22KWh
Neste generasjon : 264x37Ahx3.67V = 35,85KWh (tar forbehold om at det virkelig er 37Ah, men ryktene sier så)

Erfaringsdata fra dagens e-golf tilsier at jeg maks får utnyttet i overkant av 21KWh, altså 87-88% av teoretisk brutto kapasitet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58

50 km/t : 596 km
60 km/t : 521 km
80 km/t : 392 km
90 km/t : 340 km
110 km/t : 260 km
130 km/t : 201 km
150 km/t : 160 km

Jeg har gjort samme øvelsen på e-golf og fått resultater som stemmer rimelig godt med virkeligheten.



eivhelle: Jeg tenkte på tabellen med antall km rekkevidde på forskjellige hastigheter. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gurba

Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58
Opel Ampera-e skal i følge Wikipedia ha en vekt på 1624kg, frontareal på 1,765mx1,595m og en Cv på 0,32.

Setter man disse dataene inn i et regneark og regner ut energiforbruk ved konstant hastighet i 20 graders temperatur og null energi brukt på varme/kjøling får jeg følgende rekkevidde beregnet (antar nyttelast på 100kg inklusive fører og flatt terreng) :

50 km/t : 596 km
60 km/t : 521 km
80 km/t : 392 km
90 km/t : 340 km
110 km/t : 260 km
130 km/t : 201 km
150 km/t : 160 km

Jeg har gjort samme øvelsen på e-golf og fått resultater som stemmer rimelig godt med virkeligheten.

Ampera-e er ikke spesielt god på aerodynamikk, noe vi ser klart når hastigheten blir stor.

Om dette stemmer sånn ca så vil det være nokså praktisk gjennomførbart og kjøre 450km langkjøring med Opel'en.

zbk

Sitat fra: Gurba på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:30
Om dette stemmer sånn ca så vil det være nokså praktisk gjennomførbart og kjøre 450km langkjøring med Opel'en.

Ja, men som utregningene mine viser sparer du ikke tid på det dersom det innebærer å ligge lavere i fart enn det du har lov til/er forsvarlig å kjøre i.

Da blir det en vurdering om den økte ladetiden er mer frustrerende enn å sitte desto lenger i bilen underveis. Selv er jeg litt spent på om man sommerstid kan klare Sola-Asker på uten lading om man kjører over Suleskard - Seljord. "Bare" 431km og mye moderate hastigheter, men desto mer opp og ned over fjellene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gurba

For meg er det viktigst å kunne kjøre minst 25 mil tur retur uten å lade uansett årstid og vær/føre. Det vil jeg tro Ampera e klarer greit. Å kunne kjøre 40+ mil før en MÅ lade er en bra bonus. Hoveddtanken min bak denne rekkevidden er ikke først og fremst at jeg ikke gidder å stoppe for å lade, men for at økonomien skal bli så bra som mulig så må hverdagsladingen kunne foregå hjemme. Om jeg må hurtiglade på betalstasjon når vi er på ferietur så er det helt greit.

eivhelle

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 10:07
Sitat fra: eivhelle på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:58

50 km/t : 596 km
60 km/t : 521 km
80 km/t : 392 km
90 km/t : 340 km
110 km/t : 260 km
130 km/t : 201 km
150 km/t : 160 km

Jeg har gjort samme øvelsen på e-golf og fått resultater som stemmer rimelig godt med virkeligheten.



eivhelle: Jeg tenkte på tabellen med antall km rekkevidde på forskjellige hastigheter. :)
Se vedlagte regneark for beregninger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

S4e

Sitat fra: zbk på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:45
Og man kan da lage følgende oversikt over tid for å kjøre 750km om man regner en gitt snitt-kW for lading (full tank ved start). Har limt inn tabellen for både 45kW og 30kW ladefart, samt 7kW for å se hvor lang tid det tar ekstra med bare 32A-AC-lading underveis.

Antagelsen er at man bruker 50kWh av det man har med hjemmefra og så lader resten. Konklusjonen er at jo raskere lading, jo mindre tid er det å spare på å kjøre økonomisk.


Ladehastighet: 45 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 0,45 15,45
60 521 1,07 80,61 12,50 0,68 13,18
80 392 1,43 107,14 9,38 1,27 10,64
90 340 1,65 123,53 8,33 1,63 9,97
110 260 2,15 161,54 6,82 2,48 9,30
130 201 2,79 208,96 5,77 3,53 9,30
150 160 3,50 262,50 5,00 4,72 9,72



Ladehastighet: 30 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 0,68 15,68
60 521 1,07 80,61 12,50 1,02 13,52
80 392 1,43 107,14 9,38 1,90 11,28
90 340 1,65 123,53 8,33 2,45 10,78
110 260 2,15 161,54 6,82 3,72 10,54
130 201 2,79 208,96 5,77 5,30 11,07
150 160 3,50 262,50 5,00 7,08 12,08



Ladehastighet: 7 Avstand: 750
Fart Avstand kWt/mil kWt Kjøre Lade Total
50 596 0,94 70,47 15,00 2,92 17,92
60 521 1,07 80,61 12,50 4,37 16,87
80 392 1,43 107,14 9,38 8,16 17,54
90 340 1,65 123,53 8,33 10,50 18,84
110 260 2,15 161,54 6,82 15,93 22,75
130 201 2,79 208,96 5,77 22,71 28,48
150 160 3,50 262,50 5,00 30,36 35,36


Takk - veldig interessant!

Det dette også viser er at langtur med bil som Ampera-e tar mye lenger tid en med  fossil bil...
Vi skal kjøre 1-2 ganger i året Oslo-København som er i overkant av 600 km. Fine veier og har pleid å kjøre på ca. 6 1/2 inkl. en kort matpause på 30 min maks og 5 min tanking/is.

Vet ikke hva din tabell viser med 600km, 50kW ladning og snittfart 100km/t?

(Men jeg tror Ampera-e blir perfekt for våre normale helgeturer til hytta uten ladestopp!)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zbk

Bruker du forbruk fra 1.9kWt/mil som estimat trenger du 114kWt og må da lade 64kWt. Med 45kW snitt tar det 1t25m og må fordeles på to ladinger. Dvs en snau time ekstra og du har spart røft regnet 300,- i drivstoff (500fossil -200hurtiglading) + kanskje litt bompenger.

Dersom denne ekstra timen noen ytterst få ganger i året er utslagsgivende for at du "må" ha en fossilbil mener jeg du prioriterer feil ::), men det illustrerer godt det jeg tidligere har sagt om at 100kW ladeeffekt er nødvendig for å overbevise de som ikke allerede har skjønt det.

Du er også tydeligvis mer effektiv enn meg når du er på tur. Jeg hadde fort brukt en time på matpause og bruker fort en liten halvtime på tanking, is og toalettbesøk, så for min del ville det bare betydd å velge stoppested med litt mer omhu. Tiden ville blitt ganske lik som med en fossilbil for meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Det er mange som tror de bruker en halvtime på matpause, men har aldri virkelig tatt tiden. Som oftest nærmer det seg fort en time hvis man skal bestille mat, spise i normalt tempo, ta ett toalettbesøk og kanskje kjøpe litt is...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

S4e

Vi tar tiden.  Men velger allikevel elbil nå siden dette er sjelden :-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

eivhelle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. oktober 2016, klokken 06:58
Det er mange som tror de bruker en halvtime på matpause, men har aldri virkelig tatt tiden. Som oftest nærmer det seg fort en time hvis man skal bestille mat, spise i normalt tempo, ta ett toalettbesøk og kanskje kjøpe litt is...
Middagspauser får man faktisk ikke utnyttet effektivt med (gårs)dagens elbiler, med 24KWh batteri. Jeg har flere ganger opplevd at jeg har måttet gå ut å koble fra lading før jeg har fått startet å spise. Det tar fort 20-25 minutter fra vi starter lading til alle har bestemt seg for hva vi skal bestille og vi faktisk har fått servert maten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA