Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endringer på biler levert i desember 2016 (AP2)

Startet av fredag, tirsdag 13. desember 2016, klokken 21:03

« forrige - neste »

Robert Sund

Per Kristian Bjørkeng i Aftenposten argumenterer bra for at selvkjørende biler nok både blir populært og at det blir vanskelig å nekte godkjenning fordi bilene vil dokumentere at de ville unngått ulykker (fordi selvkjøringen er "på" selv om den ikke får kjøre bilen, og etter ulykkene vil man se at mange kunne vært unngått hvis den hadde kjørt istedet for sjoføren). Dette er nok sant, og resultatet etterforskerne ser vil være enda tydeligere enn den virkelige forskjellen, da etterforskerne kun ser når den menneskelige sjoføren ikke klarte å unngå en ulykke.

Han argumenterer også godt for at økt komfort og det å kunne sende bilen uten å være i den en gang vil kunne føre til at bilen blir mer brukt. Dette er nok også sant. Og han argumenterer for at denne økningen gir mer kø. Dette er neppe sant, se under.

Han argumenterer at for at mindre stress med å komme fort fram fører til økte køer, fordi køene ikke er like frustrerende når man kan surfe istedet for å kjøre og at man ikke er like motivert til å unngå køer. Dette har han ikke grunnlag for å hevde. Jeg vil gå så langt som å si at han nok er på villspor. Det er gjort forsøk der noen få bilister var ekstra nøye med å slippe inn biler foran seg som skulle ta av ved en avkjøring lengre fremme for eksempel, og det var ekstremt effektiv for å redusere kork og bedre flyt. Koordingering med når det blir grønt, for å slippe å stoppe helt, og vurdere lukene i rundkjøringer tidlig, for å slippe å stoppe helt, gir bedre flyt, raskere avvikling, og bedre forutsigbarhet. Slikt kan redusere årsakene til mye kork. Dette vil nok de selvkjørende bilene klare bedre enn mediansjoføren. Kommunikasjon med vei og andre biler vil også bidra. Og ett stort og rart poeng er at ved å ta seg bedre tid (på riktig måte) kommer alle fortere frem!

Konklusjonen hans er: "La oss bare håpe politikerne forstår at hele dette selvkjørende sirkuset må må begrenses gjennom veiprising." Dette er helt på viddene. Etter å ha listet opp en lang liste med fordeler, inklusiv betydlig nedgang i ulykker, er løsningen at det er akkurat denne kjøringen som må rammes av begrensinger! Ekstra motivasjon for å bytte ut fossilen for å kjøpe en elbil som kan dette uten at myndighetene må bevilge noe ekstra, og uten ekstra (upopulære) tvangstiltak burde få politikere til å danse av glede!

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Gardin

Han har nok rett i en del av påstandene. Selvkjørende biler vil komme plutselig, og de vil forandre mye i transportsektoren. Det stemmer nok også godt at når transport blir enklere og billigere så kommer det til å bli transportert mer. Konklusjonen hans er derimot skuffende - at økt transport er et problem og at løsningen er avgifter. Mer transport som følge av at det blir enklere, bedre, tryggere og billigere er en bra ting. Selvkjørende biler gir også mange nye muligheter.

At det da ikke lenger blir behov for parkeringsplasser midt i sentrum kan frigi mye areal til andre formål. Der fins det store muligheter. Dessuten vil selvkjørende biler kunne bidra til bedret trafikkflyt slik at veikapasiteten kan utnyttes bedre som nevnt over.

Kollektivtransporten vil spare en god del i lønnskostnader ved at bussene blir selvkjørende, og dermed vil det bli mulig å drifte et bedre kollektivtilbud for de samme midlene, noe som vil gi flere muligheten til å reise kollektivt. Dessuten kan den selvkjørende bilen brukes til å tette hull i kollektivtransporten og dermed gjøre den tilgjengelig for enda flere.

For varelevering ser jeg ikke for meg at særlig mange butikker vil støtte at private selvkjørende biler kommer å henter varer alene. Det virker mye mer fornuftig om butikkene bruker egne selvkjørende biler eller transportfirmaer til å levere varene hos kundene. Med standardiserte varebiler kan man mye enklere automatisere av- og pålessing, og man unngår mulige erstatningsansvar dersom butikklastingen av en privatbil skulle førre til skader på bilen eller gjenstander i bilen. Ved at butikken kjører ut varene vil de kunne organisere en stor grad av samkjøring, og muligens blir det færre kjørte kilometer ut av det enn nå som hver kunde stort sett kjører å henter bare det de selv skal ha.

Avgifter er ikke nødvendigvis alltid den beste løsningen. Man kan løse mye med å utnytte mulighetene den nye teknologien gir også.

fredag

Hvor mange jobber blir etter hvert overflødige? Det er MANGE arbeidsplasser innen varetransport, busstransport, taxi. Hva slags muligheter har disse til å få andre typer jobber? Jeg tror at teknologi er en god ting, og at denne typen arbeidsplasser som kan automatiseres bør automatiseres. Men vi må innse at dette kan få store konsekvenser for samfunnet når titusenvis eller hundretusenvis av arbeidsplasser i Norge blir automatisert bort.

Kommer selvkjørende Audi og BMW til å ha en annen og mer aggressiv/egoistisk kjørestil og økonomisk bruk av blinklys enn andre biler?

Bør myndighetene kunne pålegge selvkjørende biler mer detaljerte kjøreregler enn det er mulig for vanlige biler, for å fremme trafikkflyt, redusere ulykker, redusere trafikkbelastning i enkelte områder, osv?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jensjacob

Fantastisk... Så behøver potentielle selvmordsterrorister ikke engang sætte livet på spil mere! Bare send en tom bil pakket med sprængstoffer afsted. - Og den dag man også kan få brintbiler som selvkørende så er sådan en det idelle valg - fuld tanket naturligvis...
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

AppleKnocker

Sitat fra: fredag på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:00
Hvor mange jobber blir etter hvert overflødige? Det er MANGE arbeidsplasser innen varetransport, busstransport, taxi. Hva slags muligheter har disse til å få andre typer jobber? Jeg tror at teknologi er en god ting, og at denne typen arbeidsplasser som kan automatiseres bør automatiseres. Men vi må innse at dette kan få store konsekvenser for samfunnet når titusenvis eller hundretusenvis av arbeidsplasser i Norge blir automatisert bort.

Kommer selvkjørende Audi og BMW til å ha en annen og mer aggressiv/egoistisk kjørestil og økonomisk bruk av blinklys enn andre biler?

Bør myndighetene kunne pålegge selvkjørende biler mer detaljerte kjøreregler enn det er mulig for vanlige biler, for å fremme trafikkflyt, redusere ulykker, redusere trafikkbelastning i enkelte områder, osv?
Veldig interessant. Jeg ser for meg at selvkjørende Audier og BMW kan få en lovfestet dispensasjon til å holde 0,1 sekunder avstand til bilen foran, bruke hornet i tide og utide. Blinklys er overflødig på disse bilene så det er en ren besparelse.

Men tilbake til saken:
Det er viktig å huske at automatisering ikke er noe nytt. Finanssektoren er et godt eksempel med  likhetstrekk til transportsektoren. Siden 1990 har bankene redusert antall årsverk med opp mot 1000 pr år. Det har selvfølgelig godt opp og ned, men trenden er helt klar. Årsaken er at vi ikke går i banken lenger, men fikser nesten alt selv med automatiserte løsninger. Norge har i dag en av Europas mest kostnadseffektive bankvesen hvor rentemargin har falt de seneste årene. Det er viktig fordi effektive banktjenester legger grunnlaget for annen næring og andre arbeidsplasser. Omstillingen har helt klart hvert tøff for den enkelte som blir overtallig, men pga en aldrende arbeidsstryke har omstillingen i stor grad vært mulig å håndtere med attraktive sluttpakker og tidlig pensjonering.
Transportsektoren er lik finanssektoren ved at den legger til rette for annen næring. Effektiv transport gir markeder som fungerer bedre og gir grunnlag for økt verdiskapning.

Selvkjørende kjøretøy er som nettbanken. Ingen vil tilbake til da vi måtte møte opp i banken for å betaleregninger, kvasiløsninger som brevgiro o.l.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

JorgenM

Sitat fra: fredag på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:00
Kommer selvkjørende Audi og BMW til å ha en annen og mer aggressiv/egoistisk kjørestil og økonomisk bruk av blinklys enn andre biler?
Flåsete kommentar.
Du lar deg tydeligvis påvirke av myter på samme måte som elbilhatere.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på mandag 24. oktober 2016, klokken 09:53
Sitat fra: fredag på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:00
Kommer selvkjørende Audi og BMW til å ha en annen og mer aggressiv/egoistisk kjørestil og økonomisk bruk av blinklys enn andre biler?
Flåsete kommentar.
Du lar deg tydeligvis påvirke av myter på samme måte som elbilhatere.
Til og med jeg forsto at dette var ironi :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Bondeknøl

Nå er det slutt på nattoget og lange kjøreturer på dagen. Bare å sette seg i bilen ved leggetid for så å våkne opp der en ønsker neste morgen. Genialt!

Gardin

Sitat fra: fredag på søndag 23. oktober 2016, klokken 20:00
Hvor mange jobber blir etter hvert overflødige? Det er MANGE arbeidsplasser innen varetransport, busstransport, taxi. Hva slags muligheter har disse til å få andre typer jobber? Jeg tror at teknologi er en god ting, og at denne typen arbeidsplasser som kan automatiseres bør automatiseres. Men vi må innse at dette kan få store konsekvenser for samfunnet når titusenvis eller hundretusenvis av arbeidsplasser i Norge blir automatisert bort.
Dette er en viktig problemstilling som samfunnet bør forberede seg på. Historien viser at så lenge det føres en fornuftig økonomisk politikk, så skapes det nye arbeidsplasser når andre automatiseres bort, men det kan skape store problemer dersom endringen går så fort at folk og næringsliv ikke rekker å omstille seg. Selvkjørende transporttjenester kan potensielt bli innført veldig raskt når det først kommer. I så fall er det viktig å sørge for at det skapes alternative arbeidsplasser og gode omskoleringsmuligheter for de som blir rammet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA