Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sekundær siden af original laderen ?? hvad sker der hvis ....

Startet av Gekko, lørdag 29. januar 2011, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gekko

Hei !

Har tømt Zebra batteriet helt da sikkringen gikk på ladekursen mens vi var borte. Den har stått 3 uker uten lading og er helt død. Vil batteriene ha ta skade av dette ?

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Go-carter

Det er bare å plugge i ladekabelen, og vente ca. 3 døgn før batteriene fungerer igjen. De er "frosset" innvendig, og det tar ca 3 døgn å varme den opp igjen.

Nei, tviler på at de tar skade av dette. Vil tro at de f.eks. blir levert, slik :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

aurba

Om bilen er helt "død" så er sannsynligvis 12 voltbatteriet også tomt.

Da må du først lade opp 12 voltbatteriet med en batterilader og være sikker på at det er i orden før du kan begynne å varme/lade opp traksjonsbatteriet.

Batteriet skal ikke ta skade av å ha vært frosset.

Mårten
Think City 2010, Lithium

Carl Anton Stenling

Hvis bilen er kald kan det ta rundt en ukes tid å varme batteriene - se tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2724.0 om en liknende hendelse. Tålmodighet lønner seg. 12 V-lader bør være tilkoblet hele tiden siden hovedladeren ikke starter hvis 12 V-batteriet er flatt.

Nedkjøling av batteriet har vært testet i laboratorium og inntil 30 nedkjølinger går ihvertfall greit. Hvis du gjennomfører så mange nedkjølinger så regner jeg med at du er moden for skifte av batteriteknologi  uansett :-)

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Yeyeye

I forhold til nedkjøling av zebrabatteriet har jeg allerede en erfaring, selv om det ikke er min bil. På jobben fikk vi en av move abouts thinker sendt oppover til trondheim, hadde vel stått en 14 dager i drammen før avreise oppover vistnok, og hadde sikkert ikke vært fullladet fra før av der heller. Når bilen ankom trondheim, var alt av batterier tomt også 12v batteriet ::)
Hadde vi vist bedre da bilen kom på fredags ettermiddag, så hadde jeg skulle fått på ladingen da, for da var det enda glo i kuppelyset. Vi dro ut en skjøteledning og trodde vi hadde den på lading, men selvsagt var det en kjølemaskin på samme kursen som gjorde at sikringen hadde gått muligens nesten med det samme. Vel vel, fikk på 12volts lader på mandag, og fikk igang "ladingen" zebrabatteriet hadde da en temp på 5grader ifølge move about som har kontakt med bilen gjenom gsm abonemang, de forespeilet en tempraturøkning på ca 10grader pr time, men litt forbehold i kulda(var 15minus da). Jeg fikk vel i gang ladingen ca mellom 9 og 10 en gan på morgene, og først like før vi dro hjem tirsdag ettermidag så jeg at energimåleren hadde rørt seg litt opp fra null% altså tok de ca 28 timer før batteriet begynte å ta til seg lading, noe som stemmer greit nok med 10 grader i timen fra 5grader og opp til 270C som er grensen før det tar til seg lading, med litt +- i forkold til kulda og unøyaktighetene med mine klokkeslett ;) .
Jeg hadde jo ikke kontroll på når det var fulladet den kvelden, men det var nå i allefall fulladet dagen etter :) Knallbil synes jeg og mine koleger, og funkert like bra selv i 15minus.

mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA