Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstrautstyr og gadgets til din i3

Startet av Heffo, onsdag 21. desember 2016, klokken 16:07

« forrige - neste »

Heffo

Har fått installert to faste ladestasjoner i garasjen med lastdeling. Dette fungerer bra med et unntak, forvarming av bilen hver morgen. Bilen starter ikke lading av batteriet igjen når forvarmingen starter, noe som gjør batteriet ikke er fulladet ved avreise. Når jeg tidligere brukte den medfølgende ladekladden startet ladingen på nytt når forvarmingen startet. Bilen var da alltid fulladet før avreise unntatt de aller kaldeste dagene.

Er det noen som lignende erfaringer med lading fra fast ladestasjon å forvarming av bilen?


bromm

Her er det mye som tyder på at bilen får for lite effekt til at den klarer å toppe batteriet mens den forvarmer. Du nevner "lastdeling" og det sier ikke så mye.... Hvis det er snakk om deling av 16Amp totalt, så vil vel ladestasjonen signalisere at den ikke har mer enn 8Amp hvis den andre kontakten er plugget - og det vil i såfall føre til de symptomene du beskriver...

Selv har jeg 32Amp veggboks, og jeg kan LOVE deg at forvarmingen fungerer der ihvertfall - bil gjennomvarm på mindre enn 5 minutt, og har aldri sett at SoC har vært mindre enn 100% når jeg har startet bilen (uansett når i forvarmingssekvensen jeg har startet).

Heffo

Det er lagt opp 20amp 3 fas til de to ladene, dvs maks 13,8kw totalt.
Jeg har 60ah version av i3(lader kun enfas), hvis den lader alene får den 4,6kw hvis to biler er tilkoblet får den 2,3kw.

Problemet er at den ikke starter å lade igjen når forvarmingen starter.   

moonbuggy

Gjelder det når den også lader alene må det opplagt være en feil.
Du kan prøve å sette avgangstid 20 minutter før reell avgangstid og sjekke om topping av batteriet skjer etter at forvarming er avsluttet. Da har du både varm bil og 100% batteri.

Snart-i3

Har hatt dette problemet på min bil også forrige vinter. Jeg byttet Mennekes ladekabel fordi jeg trodde det kunne være den. Problemet var der fortsatt, uansett ladestyrke. Har bra elektrisk anlegg med bra spenning. Tviler derfor på at det skyldes ladeløsningen din, men at det er en annen feil.
Jeg ble i alle fall lei og valgte en ny kombinasjon av garasje og biler, og satte en av bilene med Webasto ut i stedet.  Har nå ny programvare og ny lås til ladekabel (garanti, kabel ville ikke låse seg i bilen). Vet ikke om feilen er borte, siden jeg ikke har sjekket forvarming etter sommeren.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Heffo

Da har jeg fått testa litt mer:

* Det hjelper ikke å sette avgangstid 20 minutter før reell avgangstid, batteri lading starter ikke etter endt forvarming.
* Det har ingenting å si om det er en eller to biler tilkoblet ladene.
* Uavhengig hvilken lader som benyttes startes ikke lading på nytt under forvarmingen.
* Det blinker gult lys i lade luken på i3n når jeg låser opp bilen. 
* Den andre elbilen, ikke i3, starter lading på nytt ved forvarming.

Hva tror dere kan jeg ta dette mot BMW, er det en software feil?


LeafSwe

Sitat fra: Heffo på tirsdag 01. november 2016, klokken 11:38
Har fått installert to faste ladestasjoner i garasjen med lastdeling. Dette fungerer bra med et unntak, forvarming av bilen hver morgen. Bilen starter ikke lading av batteriet igjen når forvarmingen starter, noe som gjør batteriet ikke er fulladet ved avreise. Når jeg tidligere brukte den medfølgende ladekladden startet ladingen på nytt når forvarmingen startet. Bilen var da alltid fulladet før avreise unntatt de aller kaldeste dagene.

Er det noen som lignende erfaringer med lading fra fast ladestasjon å forvarming av bilen?

Jag läste om samma problem med en portabel evse som såldes av ev connect förut.
Dom har inte kvar den nu, det enda jag hittar är denna texten på google om problemet


3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA