Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vampire drain

Startet av chress41, tirsdag 20. juni 2017, klokken 07:33

« forrige - neste »

chress41

Hei. Har en 2016 S75D Facelift med oppgradert lader.Hvis jeg installerer en TWC , hvor mange km i timen vil jeg kunne lade da?

spirrevipp

Kommer ann på det eletriske anlegget ditt og hva du får installert, i beste tilfelle 81km/t.

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation

Selv har jeg 16A 3-fase, lader med ca 52km/t, og det er nok i massevis. Kjøpte en inventory bil som hadde oppgradert lader, men tror ikke jeg ville valgt dette hvis jeg hadde spec'et bilen selv.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nivve

Jeg kjøpte også en inventorybil med oppgradert lader, men de deaktiverte den så jeg sparte 12.400,- på prisen :-) Aktiverer den senere hvis behovet skulle oppstå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

N00b

Forskjellen på 11 vs 16 kwh er ikke så stor.   

Om du må vente på ladingen så er uansett ladehastighet for liten. Superlader er også irriterende treg.

Kjører rundt med 11kwh. Etter 3,5 år og 130.000km så kan jeg telle på 1 hånd hvor mange ganger jeg har hadde hatt nytte av dobbel lader.  Den lade infrastrukturen som er i Norge idag er mye mye bedre enn den var i 2013.

aness

Sitat fra: N00b på lørdag 15. april 2017, klokken 08:17
Kjører rundt med 11kwh. Etter 3,5 år og 130.000km så kan jeg telle på 1 hånd hvor mange ganger jeg har hadde hatt nytte av dobbel lader.

Og etter ~2 år og ~60k km har jeg brukt dobbeltlader mye.

Hvis bilen står plugget i 22kW mens jeg roter rundt på IKEA en drøy halvtime kommer jeg hjem med mer strøm på batteriet enn når jeg dro hjemmefra.
Det hadde jeg ikke gjort på 11kW og lavere.

For daglig lading har man neppe bruk for eksta ladehastighet, men hvis bilen likevel skal stå stille en time eller to så kan det være forskjellen mellom å kunne kjøre rett hjem eller å måtte stoppe på en superlader på veien.

Muffinman

Kommer an på bruksmønster. Etter 3,5 år og snart 200.000km i TMS har jeg ikke hatt bruk for dobbeltlader en eneste gang. Faktisk ville jeg klart meg uten type 2 - kabelen også, men den er blitt brukt som et bedre alternativ enn industristikk/schuko ved noen anledninger. UMC med diverse overganger derimot har vært uunnværlig.

Generelle råd på dette er meningsløse, annet enn at de aller fleste nok vil klare seg helt fint med standarddladeren :)

SitatHvis bilen står plugget i 22kW mens jeg roter rundt på IKEA en drøy halvtime kommer jeg hjem med mer strøm på batteriet enn når jeg dro hjemmefra.
Da hadde jeg faktisk ikke tatt meg bryderiet med å koble til ;)

aness

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. april 2017, klokken 14:54

SitatHvis bilen står plugget i 22kW mens jeg roter rundt på IKEA en drøy halvtime kommer jeg hjem med mer strøm på batteriet enn når jeg dro hjemmefra.
Da hadde jeg faktisk ikke tatt meg bryderiet med å koble til ;)

De har ofte laderene sine nært inngangen, jeg parkerer aldri på en ladeplass uten å plugge inn og det tar kortere tid å plugge inn enn å finne en annen ledig parkeringsplass.

Når det er sagt, ladere med 3-7kW er ikke verdt bryet for et så kort stopp.

Som du selv sier, det kommer an på bruksmønster ;)

krister461



Sitat fra: aness på lørdag 15. april 2017, klokken 19:45
Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. april 2017, klokken 14:54

SitatHvis bilen står plugget i 22kW mens jeg roter rundt på IKEA en drøy halvtime kommer jeg hjem med mer strøm på batteriet enn når jeg dro hjemmefra.
Da hadde jeg faktisk ikke tatt meg bryderiet med å koble til ;)

De har ofte laderene sine nært inngangen, jeg parkerer aldri på en ladeplass uten å plugge inn og det tar kortere tid å plugge inn enn å finne en annen ledig parkeringsplass.
Så du plugger i slik at det skal se ut som om du trenger lading, når du egentlig bare vil slippe å gå fra em vanlig plass? Charming...

Ellemelle

Ja dette var jo bare tull. Du lader på Ikea kun for å slippe å parkere på vanlige plasser, og du anbefaler dobbellader fordi du da kan tappe ekstra strøm (som du ikke har bruk for) fra Ikea.

Har du regnet på hvor mye denne ekstra gratisstrømmen er verdt? Du får veldig mye strøm for det dobbelladeren koster.

aness

Det var da voldsomt til negativ tolkning da  :)

Jeg er en av de som ikke har lademulighet hjemme, så ja, jeg lader både på IKEA og andre steder som gir meg litt kickback i form av strøm når jeg likevel handler der. Jeg regner med at dere som har et problem med det også lar være å bruke bonuskort når dere er ute og flyr?

Og før dere tar helt av med antagelser, siste ~15-20 stopp på Superladere har vært utenlands.

Igjen, bruksmønster varierer.

TB

#10
Ikea Furuset og Billingstad har montert nye ladebokser. Her kostar det pengar å lade. Dermed ingen gratis lading lenger.

Edit: Dei nye koster å bruke, dei gamle er vistnok framleis gratis...  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Det er fremdeles noen som er gratis på Ikea.  Rett utenfor inngangen på Furuset (litt vekk fra de andre) og alle under tak på Billingstad. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA