Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 500 Tesla Model S er forhånds-bestilt i Europa

Startet av Helge, fredag 17. desember 2010, klokken 08:31

« forrige - neste »

Helge

...selv om batteriene er blant de bedre.

Oversatt til engelsk: its not only only, but but  ;D

Fra spøk til alvor, vi kjøpte en 1998 P106e av et par i Asker tidlig i høst og det avgjørende som til syvende og sist medførte at vi tok sjansen på kjøp av en så gammel elbil var at hele batteripakken var byttet 2 år tidligere (bekreftet av Elbilshop). Men det er også mye annet som kan skape problemer og bryderi... her er vår liste over alt fra bagateller til betydelige problemer i løpet av noen uker etter kjøp:

  • Webasto som ikke ser ut til å lønne seg å reparere. Kjøp av ny Webasto i C-utgave (TermoTop C) ser ut til å ha kostet oss nesten 13000 når alt er ferdig
  • Vi har bare hatt bilen i et par måneder og ikke rukket å kjøre så langt, men nå i dag har jeg funnet ut at kullbørstene må sjekkes tvert. Allerede for over et år og 11000 km siden var børstene ca halvslitte. Det har forhåpentligvis gått bra... men vi fikk ingen beskjed (varsko) fra selger om at i hvert fall SJEKK av børster var på tide. Bilen vår er produsert akkurat rundt bytte i delenummer på børstene så nå må jeg finne PR-nummeret på bilen for å finne produksjonsdato.
  • Det lange hydraulikkrøret fra servopumpen bak under bilen fram til styreservoen er nippet før gjennomrustet. det fant jeg også ut i dag. Det jeg fikk vite først NÅ er at vår 106 fra 1998 er akkurat noen få måneder for gammel slik at dette røret ikke lenger kan skaffes  :o >:( :'( Så da "er rådyra gode" og "skjegget fullt av postkasser"
  • Bilen var "overdue" på EU-kontroll uten at selger nevnte dette, men det fikk vi selv ordnet raskt
  • Det viste seg at også vannpumpeskift var på overtid på bilen og pumpen ga seg også ikke lenge etter. Kjøpte da børsteløs pumpe for lengre levetid
  • Bilstereoen døde kort tid etter overtagelsen
  • Kupevifte som begynte å ta kvelden (kraftig ulyd). Der fikk jeg heldigvis tak i rimelig brukt fra bilhugger.
  • Ikke mindre enn 5 defekte varmetråder i bakruten som jeg prøver å fikse med partikkel-lakk for dette formål. Men det ser ut til å være brudd på flere steder på 4 av disse 5 trådene så jeg er ikke i mål
  • bagasjelokkbryteren til bagasjeromslyset slår ikke av lyset når bagasjerommet lukkes. Dette oppdaget jeg når jeg byttet pære... ikke rart den var røket ;)
  • En "klakkelyd" bak i bilen (ved skifte mellom brems og pådrag og omvendt) som vi fremdeles ikke har klart å spore opp kilden til - ikke motorfeste

Ikke bare blir det nærmere 20.000 kr, men det tar mye tid med så mange ting så irritasjonen har vært oppadgående. Sist men ikke minst ble jeg litt "SKRÆMT JA" når en får høre at hydraulikkrøret ikke kan skaffes lengre  :o ??? :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Ikke bra reklame for selger, selv om flere av punktene du nevner kunne være vanskelig å oppdage før de faktisk sviktet.

Disse bilene er jo etterhvert noen år gamle, og det viktigste er jo at batteriet er OK. Resten kan fikses for normale priser.

Har en tilsvarende bil stående, med bl.a Webasto, og hydraulikkrøret du trenger. Ta kontakt om du vil ha disse delene fra meg, så kan det hende dette er det som skal til for at jeg slakter denne bilen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Greit å minne om disse rådene fra elektrolux (ikke for å strø salt i såret, jeg skulle også gjerne lest dette før jeg kjøpte min P106):

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=797.0
Hva kan en sjekke ved kjøp av PSA elbil
« på: Mandag 31. Mars 2008, klokken 15:47 »    
Underlig nok er ikke dette samlet i et lettleselig format, så her kommer det:

Batteritilstand:

Viktigste enkeltpunkt som i værste fall koster mer enn hele bilen å rette dersom en er uheldig. Sjekk dato på batterikassene. dette er stemplet på hver kasse. Er batteriene nyere enn okt 1999 er det en bonus, og des nyere des bedre. Biler med mindre enn 14000 km på eldre enn okt 1999 blokker må behandles som om du kjøper bil med defekte batterier. Også de forbedrete blokkene fra etter okt 1999 kan ryke. Levetiden på blokkene er oppgitt til 10 år/100000 km, og en bil med nye batterier har en batteriverdi på ca. 100 000 kr for å bruke runde tall. Gamle batterier er overpriste ut fra foregående info, og folk får 100 000 kr for en bil med 7 år gamle batterier. Kjørelengde på batteriene er viktigere enn  alder, så vurder verdien på batteripakken ut fra kjørelengde mer enn produksjonsdato. Spør om servicehistorie, og om vannfylling har vært bassert på vannlyset, eller fast km. Gamle batterier er mer tørste enn nye, og etterhvert bør ingen stole på vannlampen, som krever vannfylling for hver 870-1050 timers overlading. Et bedre tall hadde vært 500 timers overlading. En bør måle at spenningene på de 3 batterikassene på 106/Saxo/AX, og 4 kassene på Berlingo/Partner indikerer en snitt spenning innenfor 0,02V/blokk. Eks Mål spenningen på 6er kassen under bilen og del spenningen på 6 og sammenlign med de andre kassene. 11er, 3 er, og 4er på de store bilene. Ideelt ber du om at bilen er fulladet ved ankomst, og sjekker at bilen ruller 70+ km på en lading. Alt under 50 km tyder på problemer.

Vannpumpe: Bør skiftes hver 25000 km. Få dokumentasjon på dette. Ny pumpe koster ca. 1400 kr hos Citroen, og 2400 kr hos Peugeot. Byttes ved å koble fra 2 slanger og en ledning. Verksteder kan ta 1 time spesialistsats for dette, og dermed legge på 1000 kr på regningen.

Motortilstand: Nye motorer er dyre, og sjeldne, så ta av dekselet under motoren, og kikk opp på kommutator og børste(r). Kommutatoren skal ha en gjevn overflate i en gjevn sort/blå/rød aktig farge. Børstene skal ha glatt sliteflate, og motoren har lite støv ved forsiktig bruk. På andre siden av motoren er der et lite dreneringshull for oljelekkasje fra simmering mellom gir og motor. Er der olje her, kan der være olje i motoren, noe som ikke er bra.

Varmeapperatet: Værd noen tusenlapper dette også: Sjekk at det virker, ikke bare ved start, men under hele turen. Er det sommer, la varmeapperatet gå likevel, og åpne vinduene for å slippe varmen ut. Varmeapperatet trenger ikke stå på full varme; så lenge LED lyset indikerer at det står på holder det. På slutten av prøveturen settes varmen på fullt, og da bør varmen strømme ut i bilen. Dersom varmeapperatet er helt dødt, er et tips å resette det. Husk å gjøre dette etter pruting på prisen, men før du slår til på kjøpet. Resettes ved å sette tenning og varmeapperat på, og så koble fra og til pluggen på Webastoen som har en rød og en brun tykk kabel.

Bremsevakum: Ved oppstart høres bremsevakumpumpa. Ikke rør noe, og hør etter om denne pumpa starter oftere enn hvert minutt. Enkel fiks ved bytte av utett hette over sensor, og eller vakumslanger, men værd å klage på, da verkstedsfiksen gjerne er ny vakumsensor til 4000 kr. er pumpa defekt er det 4000 kr ekstra.

Bremseskiver framme: Ofte rustet på Elbiler. Koster litt over 1000 kr å fikse selv, og dobbelt på verksted.

Dører som høres ut som om de knekker ved åpning: Sjekk 10mm bolt som holder henselen fast i døra. er denne løs, pruter du som bare det, og er veldig bekymret for å måtte sveise noe. Vel hjemme strammes mutterene.

Rust er ikke noe problem, og er der likevel rust, så finn bedre biler. Disse bilene er galvaniserte, og med litt stell ruster de ikke.

Farge: Husk at bilen du ser på aldri har den fargen du egentlig ville hatt: Men er prisen rett, så kan du leve med en hvit bil.

Tilslutt: "Desverre" er det selgers marked på elbiler. Dette vet de fleste selgere, og pruting blir nytteløst. Likevel kan du ved hjelp av nevnte tips velge ut den beste bilen å bruke pengene dine på.


http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2624.0
Sv: Kjøpe peugot 106?
« Svar #1 på: Fredag 11. Juni 2010, klokken 23:07 »

Peugeot, og Citroen Saxo er glimrende Elbiler, med lite problemer. Batteriene er som du sier dyrt å bytte om det skulle bli nødvendig, men vanligvis er det ikke nødvendig å bytte alle blokkene.

Der er noen enkle kontroller en kan gjøre:

La eieren lade bilen helt opp før visning, og kjør den minst 70 km. De beste bilene går over 90 km. Kommer begrensningslyset på over 5-10% kapasitet, skal en være forberedt på batteriproblemer. Biler som går max 60 km har batteriproblemer.

Spør når vannpumpa sist ble byttet.

Start bilen og la bremsevakumpumpa gjøre seg ferdig med å suge vakum. Vent i 2-3 minutter og hør om den starter på nytt. Gjør den det lekker vakumsystemet. Prut på prisen, men ikke nevn at reperasjon koster 30 NOK.

Se under motoren etter oljelekkasje. Det skal det ikke være, og betyr at motoren må ut for å bytte tettning.

Ta samtidig ut dekselet som skjuler børstene og kikk på kommutatoren på motoren. Den skal være blåaktig, og helt slett. Er der sorte brennemerker på kantene, eller dyp slitasje, betyr det ut med motoren og dreie kommutatoren. Børstene bør ligge over kanten på børsteholderen, ellers nærmer det seg bytte.

Sjekk at Webasto varmeapperatet virker.

Ta ut en sikring til traksjonsbatteriet, og la bilen stå med tente nærlys i en time for å se om 12V batteriet er OK. Etter en time skal spenningen fortsatt være over 10,5V, helst opp mot 12V målt med lyset fortsatt på.

Gode biler er solgt ned mot 60000 NOK, og opp mot 160000 NOK.

Originalbatteriene i slike biler er NiCd som trenger påfylling av vann for hver 4-5000 km. De har nominell kapasitet på 100 Ahr, men tester viser at gode blokker kan levere mellom 90-115 Ahr, eller 550-650W / blokk. Levetiden regnes til 100000 km/10 år, men alderen betyr mindre enn reelt bruk.

Mange biler bygges i dag om til å kjøre på litium batterier. Dette gir en sprekere bil, med lengre rekkevidde.

Trafikksikkerheten på denne typen bil regnes av Synsam som 40% verre enn tilsvarende småbiler, og airbaggen er montert på en måte som gjør at den ikke fungerer optimalt. Likevel har jeg ikke hørt om noen som er blitt skadd i slike biler. Dette skyldes nok at kjørestilen bilen innbyder til reduserer risikoen for kollisjon til et minimum. Det er snakk om 4 ganger mindre tjsngs for kollisjon enn vanlige biler, noe som mer enn oppveier for de påståtte 40% dårligere kollisjonsegenskapene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31
Underlig nok er ikke dette samlet i et lettleselig format
Vel, det er ikke helt sant. Første halvdelen av innlegget ligger på elbilwiki her Hva kan en sjekke ved kjøp av PSA elbil

Andre del, om enklere sjekker, skal jeg få innlemmet snart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31
Greit å minne om disse rådene fra elektrolux (ikke for å strø salt i såret, jeg skulle også gjerne lest dette før jeg kjøpte min P106):

Batteritilstand:
Denne følte jeg meg kanskje tryggest på ut fra bekreftelse fra Boogie om at hele pakken var skiftet til ny 2 år tidligere. Så langt virker det lovende  :)

Jeg skal ikke være negativ til det paret som solgte bilen, manglende info og situasjonsforståelse på bilen skyldtes nok heller lav kompetanse og interesse framfor uvilje og forsøk på bevisst å skjule negative forhold.

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31Vannpumpe: "Spør når vannpumpa sist ble byttet."
Det gjorde jeg og selger visste ikke. Så derfor spurte jeg Boogie som har foretatt noen service/reparasjoner på denne bilen. Han sjekket litt og fant ut det var nok en stund siden sist. Derfor var også dette med vannpumpa kanskje den eneste tingen jeg var forberedt på. Da jeg kjøpte ny børsteløs pumpe var faktisk ikke pumpen gått i stykker enda.

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31Motortilstand:
Dette sjekket vi absolutt ikke utover at den gikk normalt uten ulyder. Vi hadde litt knapp tid (skulle kjøre hjem til Trondheim fra Asker samme kveld) så det ble ikke til å legge seg under bilen å inspisere børster. Hadde vel egentlig forventet at eier skulle si fra når situasjonen var slik at børstene ikke var kontrollert på et helt år og nærmere 10.000 km og at de da var ca halvslitte den gang...? Men så var det dette med elbilkompetanse og interesse...

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31Varmeapperatet:
Dette sjekket vi dessverre ikke (en ganske god og varm lørdag da vi kjøpte/hentet bilen), men om vi så hadde sjekket det ville vi nesten garantert ikke funnet den litt spesielle feilen på denne varmeren når det var så varmt ute. Varmeren brenner fremdeles nå mye jevnere når den er inne i varmen på verksted. Ikke var det på det tidspunkt lagt opp ekstra funksjonalitet for å starte varmeren uten tenningen på heller.

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31Bremsevakum:
Var OK, men vi opplevde likevel en gang i høst i noen få dager at pumpen gikk hele tiden - til tross for at det var byttet til gul hette på sensoren.

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 25. november 2010, klokken 19:31Bremseskiver framme:
De kikket raskt på og de så greie ut - også ok under EU to uker senere.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. november 2010, klokken 18:07Ikke bra reklame for selger, selv om flere av punktene du nevner kunne være vanskelig å oppdage før de faktisk sviktet.
Helt enig i at enkelte av feilene/punktene vi har opplevd ikke er slike som du nødvendigvis oppdager før de faktisk svikter. Jeg har også allerede kommentert at jeg ikke synes det er riktig på noen måte å henge ut de tidligere eierne. Om man ikke har noe særlig kompetanse på PSA elbiler eller er over middels bilinteressert så legger man vel gjerne ikke merke til de første signalene på at ulike ting holder på å ta kvelden. Det jeg synes var litt sløvt var at vi ikke fikk beskjed om at børstene burde sjekkes. På de fleste øvrige tingene har vi nok bare vært uheldige.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. november 2010, klokken 18:07Disse bilene er jo etterhvert noen år gamle, og det viktigste er jo at batteriet er OK. Resten kan fikses for normale priser.
Helt enig i at batteriet er det viktigste - det utgjør også størsteparten av verdien på hele bilen. Men jeg synes likevel 20.000 i reparasjoner første 2 måneder med bilen ikke nødvendigvis er "helt normale" beløp ;) Hadde jeg brukt verksted og ikke gjort mye selv hadde det vel fort blitt 10.000 til.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. november 2010, klokken 18:07Har en tilsvarende bil stående, med bl.a Webasto, og hydraulikkrøret du trenger. Ta kontakt om du vil ha disse delene fra meg, så kan det hende dette er det som skal til for at jeg slakter denne bilen.
Har sendt deg en melding  :)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

El rayo

Tror dette gjelder alle brukte biler som er 8 - 10 år eller mer. Jeg har opplevd det samme med alle mine gamle fossilbiler. Nå er jeg kanskje mer kresen enn de fleste, så jeg fikser alt som ikke virker perfekt. Ting som forrige eier syntes var OK.

Tror du snart har en bil som går problemfritt i mange år, Helge!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Håper det El rayo, jeg er nok også av den litt nøye typen. Hadde du sett mitt 16 år gamle men helt strøkne bensinmonster med 230 Hk (men monsteret står mest i ro i garasjen da ;D ) så hadde du nok syntes jeg er en "pettimeter"  :D

Vel vel... jeg skal være fornøyd om vår P106 henger greit med i minst 6 gjerne 8-9 år til.

Men jeg fant ut enda en ting jeg ikke ble helt fornøyd med i dag... Bilen ble solgt til oss som en 1998 modell førstegangs registrert i juni 1998. Men det er slett ikke noen 1998-modell fordi den rullet ut fra fabrikken allerede i uke 1 (januar) 1997 :o >:(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Helge på fredag 26. november 2010, klokken 21:46
Men det er slett ikke noen 1998-modell fordi den rullet ut fra fabrikken allerede i uke 1 (januar) 1997 :o >:(

Jeg tror mange av de elektriske PSAene, særlig de "yngste", rullet ut av fabrikken leeenge før den årsmodellen de er registert som.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Har selv kjøpt en 2004 Berlingo, og solgt den som 2001 model, og kjøpt en 2003 Saxo og solgt den som 2002 model etter å ha oppdaget det samme.

Uansett, er det samme teknikken, og km og tilstanden er viktigere enn årgang.

Jeg oppdaget allerede ved kjøp at årsmodellen på Berlingoen ikke kunne stemme, da alle batterikassene var fra 2001, og bilen var av type1, ikke type 2 som kom i 2003. Den var en overligger, som først ble solgt ny i Norge i 2004.

En stund etter salg, og på første service oppdaget jeg en defekt blokk i 11er kassen, og vil gi full honnør til Citroen Norge, og Auto 2000 i Sandnes, som først og fremst anerkjente diagnosen min, og ikke minst erstattet hele 11er kassen, av den grunn at bilen var solgt for mindre ( såvidt) enn 5 år siden, av en Norsk Citroen forhandler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA