Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av minim, søndag 27. november 2016, klokken 11:00

« forrige - neste »

sn0le

Trenger svært sjelden å lade hos venner og familie.
Men de gangene jeg har gjort det så har jeg selvfølgelig tilbydd betaling.
Hos min eldste søster er det inget problem.
Jeg har hjulpet henne med så mye oppussing og vært datasupport for henne og ungene hennes at hun sier at jeg får lade så mye jeg bare orker.
Moren min skal heller ikke ha noe.
Hos venner så ordner det seg ved at jeg betaler for grillmaten eller vinen etc.

Når jeg har hatt venner på besøk og ungene dems har fått is og brus så har det aldri falt meg inn å ta betalt for det, og de samme vennene tenker nok det samme andre veien. Men det blir allikevel litt spesielt når det kommer til "drivstoff". Merkelig det der.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

HelectriC

Sitat fra: sn0le på søndag 09. oktober 2016, klokken 17:43
Trenger svært sjelden å lade hos venner og familie.
Men de gangene jeg har gjort det så har jeg selvfølgelig tilbydd betaling.
Hos min eldste søster er det inget problem.
Jeg har hjulpet henne med så mye oppussing og vært datasupport for henne og ungene hennes at hun sier at jeg får lade så mye jeg bare orker.
Moren min skal heller ikke ha noe.
Hos venner så ordner det seg ved at jeg betaler for grillmaten eller vinen etc.

Når jeg har hatt venner på besøk og ungene dems har fått is og brus så har det aldri falt meg inn å ta betalt for det, og de samme vennene tenker nok det samme andre veien. Men det blir allikevel litt spesielt når det kommer til "drivstoff". Merkelig det der.

Jeg synes det høres merkelig ut å i det hele tatt tilby eller å måtte lure på å betale for noen kWh til familie og venner. Jeg føler ikke at det er et tema å spørre en gang. Selvfølgelig betaler man ikke til familie og venner. Ikke heller tar jeg betalt når noen kommer på middag til meg. Det er selvforklarende at man ikke tar betalt av venner og familie på ting som bare koster noen hundrings eller mindre. Men alle har vi vel forskjellige relasjoner med venner og familie. Låner man ut bilen sin en uke så kanskje jeg forventer en flaske vin men der går nok grensen.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

nie

Slekta mi bor stort sett 20-30 km unna meg. Jeg har ALDRI ladet bil når jeg har vært på besøk hos disse og kommer heller aldri til å gjøre det. Det ville isåfall skyldes dårlig planlegging fra min side og bare fyre oppunder evt fordommer mot EL-bil.

Da blir det annerledes når jeg er på helgebesøk hos venner eller andre som bor langt unna.
I disse tilfellene er det praktisk å kunne lade bilen der vi bor, så da spør jeg om det er greit at jeg lader og så tilbyr jeg betaling. Har vel foreløpig ikke opplevd at noen ville ta imot....

Thor2014

Med batterikapasitet til en Tesla er det skjeldent noe problem. Da vet man det på forhånd og da faller det seg mer naturlig å spørre før man kommer dit.
Kort forklaring på hvorfor man trenger noen elektroner og hva den forbruker av strøm. En flaske vin er alltid hyggelig å ha med uansett.
Er mindre kleint en å stå med kabelen i hånda når du banker på døra.

amund

Hele kjernen til problemet er at ikke-elbil-eiere tenker på en full tank med bensin, og tror man spør om å FÅ 900 spenn. Sier seg selv at det kan bli kleint.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Øyvind.h

Sitat fra: nie på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 07:49
Har vel foreløpig ikke opplevd at noen ville ta imot....

Jeg har heller ikke opplevd noen som vil ta imot betaling for lading, men det skader aldri å være høflig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Jeg tror hele poenget med denne diskusjonen er at mange ikke har noe forhold til hva en kWh koster, hvor lite strøm som går gjennom en Schuko og hvor lite/mye som egentlig passer i et batteri. Derfor tror noen de mister betydelige verdier ved å la noen lade.
På den andre siden er det de opplyste som synes hele diskusjonen er bak mål fordi det uansett bare er snakk om småpenger.
Jeg synes det er naturlig å forklare hvilke strømmengder det er snakk om- jeg har besøkt flere som har tilbudt strøm uoppfordret, også for å se hvordan det egentlig virker.
Å lade hos familie/ venner i en fornuftig setting (dvs litt vei frem og tilbake) er etter min mening hensiktsmessig fordi det senker elbilterskelen for våre venner- slik at de kommer over på vår side og blir elbileiere etterhvert- det er det beste vi kan oppnå. ;)

HelectriC

Sitat fra: amund på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:30
Hele kjernen til problemet er at ikke-elbil-eiere tenker på en full tank med bensin, og tror man spør om å FÅ 900 spenn. Sier seg selv at det kan bli kleint.

Har man ikke et veldig merkelig venneforhold om noen tror man spør om å få 900kr?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Tuxedo

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 21:14
Sitat fra: amund på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:30
Hele kjernen til problemet er at ikke-elbil-eiere tenker på en full tank med bensin, og tror man spør om å FÅ 900 spenn. Sier seg selv at det kan bli kleint.

Har man ikke et veldig merkelig venneforhold om noen tror man spør om å få 900kr?
Tja, har hatt venner som har spurt om mye mer enn det. "Venner" kan være så mye rart.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

JanBrede

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 20:06
Jeg tror hele poenget med denne diskusjonen er at mange ikke har noe forhold til hva en kWh koster, hvor lite strøm som går gjennom en Schuko og hvor lite/mye som egentlig passer i et batteri. Derfor tror noen de mister betydelige verdier ved å la noen lade.
På den andre siden er det de opplyste som synes hele diskusjonen er bak mål fordi det uansett bare er snakk om småpenger.
Jeg synes det er naturlig å forklare hvilke strømmengder det er snakk om- jeg har besøkt flere som har tilbudt strøm uoppfordret, også for å se hvordan det egentlig virker.
Å lade hos familie/ venner i en fornuftig setting (dvs litt vei frem og tilbake) er etter min mening hensiktsmessig fordi det senker elbilterskelen for våre venner- slik at de kommer over på vår side og blir elbileiere etterhvert- det er det beste vi kan oppnå. ;)
+1  :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

hemi

Jeg snyltelader som en HELT hos mor og far, og andre om jeg trenger strøm. Kunne ikke falle meg inn å tilby penger heller.

mor & far vurderer nå oppgradere til 32A uttak ute, slik at det blir enda mer attraktivt å besøke de, og bli litt ;)




petersv

Vil de at du/dere skal bli bør de jo redusere til 5A sikring :P

fonberg

Sitat fra: amund på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 08:30
Hele kjernen til problemet er at ikke-elbil-eiere tenker på en full tank med bensin, og tror man spør om å FÅ 900 spenn. Sier seg selv at det kan bli kleint.

Trenger kanskje ikke bli kleint om man på en hyggelig måte forteller at (eksempelvis) "Jeg skulle gjerne fått fylt på 50 kWt på batteriet, dette vil gjøre at jeg kommer meg de 200 kilometrene hjem igjen. Det vil ta ca. 12 timer å fylle denne strømmengden, og det vil øke strømregninga di med ca. 40 kroner." Fyll inn med passende godtgjørelse/gaveforslag på slutten, her er jo folk forskjellig mhp. hva som funker.

Sjøl har jeg lada hos mange jeg har vært på besøk hos (og samme med folk som har besøkt oss), og har alltid opplevd det som noe vertskapet synes det er bare hyggelig å kunne by på - uansett om det så er 6A fra en shucko.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

hemi

Sitat fra: petersv på onsdag 12. oktober 2016, klokken 08:52
Vil de at du/dere skal bli bør de jo redusere til 5A sikring :P

Har mer med hvor attraktivt det er å lade der/besøke de ;)

Jeg har båt, og ofte gjester med på båttur, sjelden/aldri at noen bidrar noe, går 2500 i timen om jeg drar på, og siste 5 årene har jeg fått inn ca 1000 i bidrag :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA