Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pressebilder Bolt EV/Ampera-E

Startet av e-curious, tirsdag 22. november 2016, klokken 21:49

« forrige - neste »

e-curious

I følge denne videoen med Tesla-Bjørn sin tur fra Østlandet til Bergen og tilbake med en 30 kWh Leaf, så kan temperaturen på batteriet være en utfordring.  Det ser ut at på Leaf'en har man god oversikt over når batteriet blir for varmt.  Er det en tilsvarende måte å se hva temperaturen på e-Golf batteriet er?

Rio

I et ord: Nei.

e-Golf vil dog hurtiglade langsommere når batteriet er for varmt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

e-curious

#2
Vil power-meteret kunne si noe om stoda?

Red: Står i manualen at tilgjengelig power generelt blir begrenset ved svært høy eller svært lav batteritemeperatur.  Kan dette bety at bilen hindrer seg selv å  komme opp i Leafen sitt røde område?



dabis

Jeg overvåker mitt batteri når jeg hurtiglader. Jeg bruker en VCDS plugg som da er koblet til pc med Ross VCDS sin software. Jeg kan se alt fra temperatur volt totalt og enkeltceller tid og hvor mye som er overført. Jeg kan også se batteriet i % noe som er litt kjekt i forhold til beregning av rekkevidde.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

e-curious

Hvor mye øker hurtiglading temperaturen med, sånn i gjennomsnitt?

Rio

Sitat fra: dabis på onsdag 05. oktober 2016, klokken 15:37
Jeg overvåker mitt batteri når jeg hurtiglader. Jeg bruker en VCDS plugg som da er koblet til pc med Ross VCDS sin software. Jeg kan se alt fra temperatur volt totalt og enkeltceller tid og hvor mye som er overført. Jeg kan også se batteriet i % noe som er litt kjekt i forhold til beregning av rekkevidde.

Kan du gi litt mer detaljer?

Er det en trådløs OBDII-dongle (Wifi eller Bluetooth), eller en kablet?

Kjører Ross sitt sw på en Androidtelefon, eller må man ha en PC?

Tusen takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dabis

#6
Jeg kjøpte denne http://store.ross-tech.com/shop/VCuCAN.html koster litt men den funker veldig bra da jeg også kan bruker den på flere av bilene mine.

Når det kommer til temperatur under landing så så tror jeg ikke den bikket mer en 29 grader fra 20%-90% lading på hurtiglader. Det jeg er mer bekymret for er at jeg kjører mye i 110 sone og der ligger man gjerne litt hard på vei hjem fra jobb. som er ca 6 mil. Ved hard kjøring opplevde jeg i en utetemperatur på 20 grader opp mot 35 grader i batteriet sine sensorer. Her er en eldre test under hurtiglading hvor dere kan se noen av dataen man får tatt ut.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

e-curious

Har du lagt merke til om en kan få indikasjon på høy batteritemperatur på visningen av tilgjengelige krefter på dashbordet?

Sent fra min F3311 via Tapatalk


jensjacob

Hej Dabis, hvor langt havde din bil kørt på tidspunktet for de data du viser ? 30000 km ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Rio

Sitat fra: dabis på torsdag 06. oktober 2016, klokken 09:39
Jeg kjøpte denne http://store.ross-tech.com/shop/VCuCAN.html koster litt men den funker veldig bra da jeg også kan bruker den på flere av bilene mine.

Når det kommer til temperatur under landing så så tror jeg ikke den bikket mer en 29 grader fra 20%-90% lading på hurtiglader. Det jeg er mer bekymret for er at jeg kjører mye i 110 sone og der ligger man gjerne litt hard på vei hjem fra jobb. som er ca 6 mil. Ved hard kjøring opplevde jeg i en utetemperatur på 20 grader opp mot 35 grader i batteriet sine sensorer. Her er en eldre test under hurtiglading hvor dere kan se noen av dataen man får tatt ut.

Tusen takk!

Dumt det ikke er trådløst, og kan vises på en billig Android. Da kunne man hatt det permanent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dabis

Bilen har passer 30K og var på service forrige uke. Jeg spurte om å få en batterisjekk av batteriet da bilen har kjørt et stykke. Men ble skremt av Serviceteknikeren at den batterisjekken tok flere dager å utføre å data måtte sendes til Tyskland for bekreftelse osv.

Jeg prøvde først med litt diverse billige VCDS plugger men kom frem til at dette er billige kinavarer som kan i verste fall ødlegge bilen. Så jeg beit i det sure eple og kjøpte meg en ordentlig en. Om noen vil leie den så holder jeg til i Drammen på dagtid.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

e-curious

Fikk du noen pris på hva en batterisjekk koster?

zyp

Sitat fra: Rio på torsdag 06. oktober 2016, klokken 19:06
Dumt det ikke er trådløst, og kan vises på en billig Android. Da kunne man hatt det permanent.

De har jo også en trådløs adapter kalt HEX-NET som såvidt jeg forstår muliggjør dette, men den koster jo en del mer.

02jan

Hvorfor vises ikke batteritempeatur , bilene gir jo en masse annen info.

Batteritemperaruren vises heller ikke i BMW elbil, jeg må " hacke " meg inn på servicemenyen for å få dette frem.

Det er hovedsakelig to gode grunner til at sjåføren burde få denne info
A temperaturen sier noe om det tar kort tid å hurtiglade eller belage seg på lang ladetid (aktuelt å vite ved Vinterkjøring).

B ved aktiv kjøring, stått parkert i sola lenge + spesielt varme dager, mange hurtigladinger, kan/vil temperaturen bevege seg høyt opp på skalaen, som ifølge de som kan det med batteri antyder at høy temp forringer/skader batteriets levetid.

Av det jeg leser i tråden her, forstår jeg det slik at heller ikke e-golf har denne info i instrumentpanelet.

Min personlige mening om dette er at de aller fleste bileiere er totalt uinteressert i slik info, men upraktisk for de som kunne vært interessert.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

dabis

Sitat fra: 02jan på lørdag 08. oktober 2016, klokken 20:44
Hvorfor vises ikke batteritempeatur , bilene gir jo en masse annen info.

Batteritemperaruren vises heller ikke i BMW elbil, jeg må " hacke " meg inn på servicemenyen for å få dette frem.

Det er hovedsakelig to gode grunner til at sjåføren burde få denne info
A temperaturen sier noe om det tar kort tid å hurtiglade eller belage seg på lang ladetid (aktuelt å vite ved Vinterkjøring).

B ved aktiv kjøring, stått parkert i sola lenge + spesielt varme dager, mange hurtigladinger, kan/vil temperaturen bevege seg høyt opp på skalaen, som ifølge de som kan det med batteri antyder at høy temp forringer/skader batteriets levetid.

Av det jeg leser i tråden her, forstår jeg det slik at heller ikke e-golf har denne info i instrumentpanelet.

Min personlige mening om dette er at de aller fleste bileiere er totalt uinteressert i slik info, men upraktisk for de som kunne vært interessert.

Bilene er programmert på en slik måte at hurtiglading og aktiv kjøring vil bli begrenset ved for høye temperaturer. i VCDS kan man om ønskelig (IKKE TENK PÅ DET EN GANG) justere denne verdien slik at temperaturen ikke styrer belastningen eller oppladingen av batteriet. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA