Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Software v8.0

Startet av Steffen Grøhn, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 11:32

« forrige - neste »

Steffen Grøhn

Hei. Jeg sa til personalet i Bergen at jeg ønsket tektyl på bilen når jeg får den, og det var greit sa hun, men de hadde ikke samarbeid med noen spesielle. Så sa en annen senere at de frarådet tektyl siden batteriene ikke får nok kjøling da. Er det noen som har noen erfaring med dette? Kanskje det hadde vært mulig å kun tektylere utsatte steder, som hjulbuer, og så har jeg jo lest om andre brukere her som har fått lakken slitt bort under dørene...

En annen ting, jeg så en Leaf her om dagen med brun rust på en skade på karosseriet over bakre hjulbue. Jeg trodde alt var aluminium utenom litt bærende konstruksjon? Jeg har ikke noe erfaring med aluminium, men trodde det raskt dannet en litt hvitlig hinne når det blir eksponert for luft, slik at videre rusting ble forhindret (som igjen betyr at det ikke hadde vært så farlig med en liten lakkskade)?

Zephid

Selv om alu korroderer det også tror jeg ikke tektylering av en Model S/X har noe særlig for seg, ikke sett antydning til korrosjon i hjulbuer og lignende enda og som du nevner, alu oksiderer og danner en beskyttende hinne nesten umiddelbart, så korrosjon som resultat av steinsprut o.l. er egentlig et ikke-tema :)

Grunnen til at Leafen ruster er fordi den ikke er av aluminium :)

Bjoris

Sitat fra: Steffen Grøhn på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:25
Hei. Jeg sa til personalet i Bergen at jeg ønsket tektyl på bilen når jeg får den, og det var greit sa hun, men de hadde ikke samarbeid med noen spesielle. Så sa en annen senere at de frarådet tektyl siden batteriene ikke får nok kjøling da. Er det noen som har noen erfaring med dette? Kanskje det hadde vært mulig å kun tektylere utsatte steder, som hjulbuer, og så har jeg jo lest om andre brukere her som har fått lakken slitt bort under dørene...

En annen ting, jeg så en Leaf her om dagen med brun rust på en skade på karosseriet over bakre hjulbue. Jeg trodde alt var aluminium utenom litt bærende konstruksjon? Jeg har ikke noe erfaring med aluminium, men trodde det raskt dannet en litt hvitlig hinne når det blir eksponert for luft, slik at videre rusting ble forhindret (som igjen betyr at det ikke hadde vært så farlig med en liten lakkskade)?

1. generasjon Leaf har alu dører, kun, 2. generasjon har stål hele veien;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cookie Monster

Hvis model X er som Model S er stort sett eneste stedet som trenger rustbeskyttelse de øvre bærearmene. Ikke! smør inn antirustguffe på batteri osv.
2015 P85D

Steffen Grøhn

Ok, så du vil anbefale rustbeskyttelse i bærearmene? Er dette inni oppunder hjulbuene?

Cookie Monster

Ja stemmer. Den øvre foran er stål og utsatt for rust. Den nedre er alu så ikke noe poeng på den :)
2015 P85D

Postman pat

Har en vennlig sjel anledning til å ta bilde av HVOR det skal Tektylbehandles og dele den med oss litt mere dødelige.  Klarer å kjøpe en tektylspray på Biltema og behandle hvis noen viser meg hvor,  siden det bare er  der (x2 eller 4?) som trenger det.

Ser jo at alle bidrar med sitt på forskjellige temaer, som jo er hele cluet til et livlig og løsningsorientert forum (sies med takk). Min arena er dekk og matter for tiden, som jeg prøver å bidra litt til. Skal skaffe ett sett som ser lovende ut for en råbillig penge. Deretter får vi se om en skal ta en storbestilling og får den sendt til 1 eprson og dele de ut på et TMX treff til de som har bestilt etc.  Vh PP 
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

trygvelo

Tektyl vil jeg sterkt fraråde. Har (og har hatt) mange gamle biler, tektyl gjør i mange tilfeller vondt verre så snart det slår sprekker og fukt får herje fritt på innsiden. Jeg har meget gode erfaringer med Lanolin olje og http://www.rustcheck.no/Om_Rust_Check-3011s.html

Sitat fra: Postman pat på søndag 11. september 2016, klokken 07:55
Har en vennlig sjel anledning til å ta bilde av HVOR det skal Tektylbehandles og dele den med oss litt mere dødelige.  Klarer å kjøpe en tektylspray på Biltema og behandle hvis noen viser meg hvor,  siden det bare er  der (x2 eller 4?) som trenger det.

Ser jo at alle bidrar med sitt på forskjellige temaer, som jo er hele cluet til et livlig og løsningsorientert forum (sies med takk). Min arena er dekk og matter for tiden, som jeg prøver å bidra litt til. Skal skaffe ett sett som ser lovende ut for en råbillig penge. Deretter får vi se om en skal ta en storbestilling og får den sendt til 1 eprson og dele de ut på et TMX treff til de som har bestilt etc.  Vh PP

Steffen Grøhn

Er det noen verksteder i Bergen som har erfaring med å tektylere/lanolere/rustcheckere Teslaer?

o.b.lix

Det anbefales ikke.
Alt er aluminium, untatt øvre bærearm foran og kollisjonsbjelke bak støtfanger foran.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Havebigfun

Etter å ha smurt inn hjulopphenget på min første P85 i sept 13 har jeg hørt på fornekterne og latt være med den siste bilen fra mars 15- da jeg skiftet hjul i helgen var det en del rust på div. komponenter i hjuloppheng, koblingene for bremseslangene og navene- jeg tok frem oppvarmet fett og pensel- og smurte på noen 100 gram. Målet er å redusere korrosjon på alle gjengene slik at det blir lettere å skru når bilen blir eldre.
Det er en salig blanding av metaller i hjulophenget- iblandet saltvann blir det brukbar galvansk korrosjon og det ikke bare på øvre bærebroen- som var ganske rusten :(. De som har tenkt å beholde bilen utover garantitiden bør vurdere fett- tror det er bedre enn Tectyl som blir en seig masse etterhvert- mens Fett beholder krypeegenskapene vesentlig lengre.
Jeg bruker Mike Sanders fett  som er best-i-test for veteranbiler- kjøpt på veteranbilmarked på Ekeberg for noen år siden.
http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/mike-sander-ist-der-star-gegen-rost-bei-oldtimern-13562821.html

ingehn

Fikk min X Titanium for 1 uke siden. Er kjempefornøyd. Jeg har også vært opptatt av det å bevare bilen lengst mulig og har forstått at det er lite som kan ruste utover det som er nevnt i innleggene ovenfor. Hvis jeg selv kan smøre på egnet fett, høres det enkelt og rimelig ut. Er det mulig å få tak i Mike Sanders fett her i Norge eller på postordre?
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

Havebigfun

kan prøve her- de snakker sikkert engelsk:
http://www.korrosionsschutzshop.de/shop_content.php?coID=4&XTCsid=22aae12e5258125e4426cd27e072d7fa

Ellers tilbyr de henteopsjonen- en flott mulighet til å bli kjent med bilen på langtur :P

ingehn

Takk skal du ha. Det virker kanskje ikke som de sender til Norge, men det går jo an å forhøre seg. Det virker unektelig litt langt å kjøre dit, selv om det er en fornøyelse å bruke bilen ;)
Molde, Tesla X 90D Titanium helfoliert, 6-seter, hvite skinnseter, tilhengerfeste, sept. 2016.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA