Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig! De to første bildene av bagasjeromet til 5 seteren

Startet av handyman72, lørdag 03. desember 2016, klokken 15:27

« forrige - neste »

elektrolux

#1
Nei, tror de mener vi skal vekk fra at folk kjøper elbil og beholder den gamle fossilbilen for langturer.

Slik systemet er i dag kan en beholde den gamle verdiløse Dieselen for turene til hytta, og suplementere med en liten elektrisk bybil for all annen kjøring. Den lave årsavgiften på elbil gjorde dette til et positivt regnestykke både for lommeboken og for lokale utslipp, men oppmunter ikke til å kjøpe stort og dyrt.

En slik økning i avgiften blir nådestøtet for bl.a Think Classic som tilsynelatende har vært en værkebyll for myndighetene. Bilen som nekter å dø tross egne skriv med forbud mot å bytte batteri, og som symboliserer nøysomhet og individualisme.

Tanken er nok at vi skal kjøpe større og dyrere biler som kan dekke alle behov, selv om en i 90% av tilfellene kunne klart seg med en mindre bil.

Dette er bare trist.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: handyman72 på lørdag 15. oktober 2016, klokken 01:27
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Betyr dette at myndighetene heller vil at vi skal prioritere å kjøpe fossilt igjen?

Nei! Dersom det var intensjonen, ville avgifta vore satt høgare.

I prinsippet er det kun forbruket av fossilt brennstoff som er ytterlegare negativt for miljøet når ein samanliknar bensin- og dieselbilar med elbilar. Produksjon av elbilar er til liks med andre bilar ikkje miljøvenleg.


JorgenM

Forslaget der kommer garantert ikke til å gå gjennom uansett.

I guarantee. Onehundredpercent. Som Trump ville sagt.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. oktober 2016, klokken 06:34
Nei, tror de mener vi skal vekk fra at folk kjøper elbil og beholder den gamle fossilbilen for langturer.

Slik systemet er i dag kan en beholde den gamle verdiløse Dieselen for turene til hytta, og suplementere med en liten elektrisk bybil for all annen kjøring. Den lave årsavgiften på elbil gjorde dette til et positivt regnestykke både for lommeboken og for lokale utslipp, men oppmunter ikke til å kjøpe stort og dyrt.

En slik økning i avgiften blir nådestøtet for bl.a Think Classic som tilsynelatende har vært en værkebyll for myndighetene. Bilen som nekter å dø tross egne skriv med forbud mot å bytte batteri, og som symboliserer nøysomhet og individualisme.

Tanken er nok at vi skal kjøpe større og dyrere biler som kan dekke alle behov, selv om en i 90% av tilfellene kunne klart seg med en mindre bil.

Dette er bare trist.

Pøh! Ein kan enkelt løysa dette ved å auke avgift på forbruk av besin og diesel.  Dagens elbilpolitikk er best tilrettelagt for dei med god plass, eige hus, eigen romsleg garasje og god økonomi.

Amoss

Sitat fra: handyman72 på lørdag 15. oktober 2016, klokken 01:27
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Betyr dette at myndighetene heller vil at vi skal prioritere å kjøpe fossilt igjen?

Man kan mene hva man vil om dette, og er selv slett ikke glad for den utviklingen. Men her må man gi regjeringen rett i en ting: Dette er en del av den avtalen de gjorde med samarbeidspartiene ved fjorårets statsbudsjett. Dette og at MVA fritaket skulle avsluttes og erstattes med en tilbakebetalingsplan for MVA med ett øvre tak. Det siste har regjeringen som kjent gått bort i fra og legger opp til fortsatt MVA fritak til 2020.

Synd, men neppe noen stor overraskelse, at de ikke valgte å fryse også denne delen. Antar dette er ett av forhandlings-punktene der regjeringen kan gi etter mot å slippe å øke drivstoffavgiftene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øystein16

Sitat fra: Amoss på lørdag 15. oktober 2016, klokken 10:52
Sitat fra: handyman72 på lørdag 15. oktober 2016, klokken 01:27
http://www.nettavisen.no/na24/ker-avgiften-for-elbiler--kutter-for-diesel-og-bensin/3423272989.html

Betyr dette at myndighetene heller vil at vi skal prioritere å kjøpe fossilt igjen?

Man kan mene hva man vil om dette, og er selv slett ikke glad for den utviklingen. Men her må man gi regjeringen rett i en ting: Dette er en del av den avtalen de gjorde med samarbeidspartiene ved fjorårets statsbudsjett. Dette og at MVA fritaket skulle avsluttes og erstattes med en tilbakebetalingsplan for MVA med ett øvre tak. Det siste har regjeringen som kjent gått bort i fra og legger opp til fortsatt MVA fritak til 2020.

Synd, men neppe noen stor overraskelse, at de ikke valgte å fryse også denne delen. Antar dette er ett av forhandlings-punktene der regjeringen kan gi etter mot å slippe å øke drivstoffavgiftene.

Støtteordninar for elbilar og tilsvarande må og vurderast av ESA.  Enkelte på dette forumet kan og ha nytte av å lesa desse svara om statsstøtte frå ESA om elbilar.

http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf


Amoss

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 15. oktober 2016, klokken 11:19
Støtteordninar for elbilar og tilsvarande må og vurderast av ESA.  Enkelte på dette forumet kan og ha nytte av å lesa desse svara om statsstøtte frå ESA om elbilar.

Uten at jeg gikk inn på linken din så er det helt klart at MVA fritaket er både vurdert og akseptert av ESA. Vil overraske meg stort om de ikke samtidig så på årsavgift-fordelen samtidig. Så antar med god grunn at denne slik den er idag er godkjent av ESA. Har også litt problemer med å se for meg at de skulle sette foten ned enten man viderefører dagens ordning eller gjennomfører den planlagte "normaliseringsprosessen" for årsavgift på elbiler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

e-curious

#8
Fra linken:

"Hva har ESA godkjent i dag? ESA har funnet at de følgende ordningene utgjør statsstøtte etter EØS-regelverket, og at støtten kan godkjennes fordi den har til formål å redusere utslipp av klimagasser gjennom å oppmuntre til bruk av elbiler.

Fritak for merverdiavgift ved kjøp av elbil 
Fritak for merverdiavgift ved leasing av elbil 
Fritak for merverdiavgift ved kjøp av batterier til elbil 
Redusert årsavgift for elbiler 
Fritak for bompenger
Gratis overfart med bilferger 
Skattefordel for arbeidstakere som bruker elektrisk firmabil

Hvor lenge gjelder godkjenningen?
Godkjenningen av merverdiavgifstiltakene gjelder til 31. desember 2017. Godkjenningen av de andre tiltakene er ikke tidsbegrenset, men ESA vil følge med på hvordan disse tiltakene fungerer."


Burger

#9
Sitat fra: Øystein16 på lørdag 15. oktober 2016, klokken 10:35
Pøh! Ein kan enkelt løysa dette ved å auke avgift på forbruk av besin og diesel.  Dagens elbilpolitikk er best tilrettelagt for dei med god plass, eige hus, eigen romsleg garasje og god økonomi.
Hus og garasje, sjekk.
God økonomi, tja, grei nok men elbil ble handlet pga det var billigste jeg kunne få når jeg ser på TOC. Men jeg har mistanke om at privatøkonomi stort sett ikke regner på total kostnad av å eie noe.

Dersom jeg sammenligner kostnadene ved Leaf og pende Stjørdal Trondheim så sparer jeg inn innkjøpet på 242.000.- slik


  • 8 år - Sammenlignet kun med en drivstoffgjerrig bil, 30k i året. Investering i ny bil
  • 4 år - Sammenlignet med drivstoffgjerrig bil og bomring, 30k drivstoff og 30k i bom. Investering i ny bil
  • 3 år - Sammenlignet med fossilbila mi. 50k i året i drivstoff og 30k i bom

Selvsagt er det billigere med buss, men det gikk ikke pga jeg bruker 3.5 til 4 timer på pendling, må bruke 3 forskjellige busser.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

sylwester

Tror muligens incentivene muligens har virket for bra for myndighetene?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA