Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Leafern, onsdag 11. januar 2017, klokken 20:40

« forrige - neste »

Leafern

Hei. Slet veldig med å rygge opp slak bakke med hardpakket snø med helt nye hakka r2 dekk. Er det noen som har erfaring med om det er bedre å rygge ned  bakken og starte med snuten opp? Får vel da mer tyngde på bakhjula som enten gir bedre skyv eller graver seg enda mer ned...... (Har desverre kun bakhjulstrekk)
Leaf 2012
S85 2013

Øyvind.h

Skal du oppover bør du kjøre med nesen opp. Det gir klart mest vekt over drivhjulene. På lik linje med at fwd lønner seg å rygge opp :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tuxedo

Med bakhjulstrekk skal man kjøre opp bakken med snuten først (altså ikke rygge).  Dette fordi man alltid vil ha vekten på drivhjulene, og vekten vil ha størst fordeling på de hjulene som er nederst i bakken.

Når det gjelder å kjøre ned en bakke, så spiller det ikke fullt så stor rolle, men man vil helst ha mest vekt på de hjulene som skal styre, altså forhjulene.  Det betyr at man bør ha snuten nedover.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Leafern

Hei igjen og takk for svar, nytt forsøk i kveld med snuten opp og måtte ha dyttehjelp da bakhjula gravde seg ned. 5 cm+ nysnø var nok medvirkende her og rygging hadde nok ikke fungert noe bedre.

Men, er det noen som har erfaring med varierende lufttrykk i dekka? Mindre trykk gir vel mer flate og friksjon og grep(?), men graver seg kanskje mer ned der høyere trykk ville ha trillet bedre.....
Leaf 2012
S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA