Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: PROSJEKT: Tesla P85+

Startet av TM, mandag 27. februar 2017, klokken 07:50

« forrige - neste »

DrNox

Blir glad når jeg hører at VW har god batterigaranti.
Om jeg går til NAF, kan de måle betteriet? Vet ikke om jeg stoler på at VW, på mine neste servicer, gir meg ærlig tilbakemelding på dette med kapaitetstap?

Chivas

Finnes det noen app som kan måle ala leafspy?

dabis

Min bil kunne seinest i sommer lades til 96% gått ca 30k ut i fra hva VCDS pluggen ga meg av informasjon når jeg kobler pcen til. Jeg testet igjen i dag og ser at bilen nå kun lader til 95% så antar jeg da har hatt et tap på 5% de siste 40 000km bilen har gått. Noe som ikke høres usannsynlig ut. Min kunnskap om batterier er at de første prosentene forsvinner fort men dette dabber av utover tid og bruk.
Så om det fortsetter i samme tempo så vil bilen da har tapt seg 10% ved ca 80k og 20% ved 160k og 30% ved 240k så her er man fortsatt godt innafor garantien på batteriet.

Om min formel er riktig noe jeg vet den ikke er fordi den ikke tar hensyn til at batteritapet avtar utover i alder/slitasjen men den kan gi en ca pekepinne på hva batteritapet er utifra kilometer bilen har gått. Min bil blir kjørt hard da 90% av kjøringen består av 110 soner i alt fra 30+ grader til -20 grader året rundt. Så man kan ta utgangspunkt i at man kan spare seg for batteritap om bilen blir kjørt mer forsiktig. Jeg bruker ikke fast hurtiglader men har benyttet meg av det en ca 50 ganger. 

Jeg tar min ladeprosent oppnådd per mine første 40k kjørt med E-Golfen
Tap på mine første 40k er 5% av total batterikapasitet
Måten jeg regner på 5.0% / 40 0000=0,00125 så ganger man dette med hvor langt bilen din er gått

Eks: 30 000 X 0,000133 = 4%
Eks: 40 000 X 0,000125 = 5%
Eks: 60 000 X 0,000125 = 7,5%
Eks: 120 000 X 0,000125 = 15%
Eks: 180 000 X 0,000125 = 22,5%
Eks: 240 000 X 0,000125 = 30%
Eks: 320 000 X 0,000125 = 40%


Det som er rart er at da jeg spurte VW da bilen var inne på 30k servicen om å ta en batteristatus sjekk med % tap osv så fikk jeg beskjed om at dette var noe som ville ta flere dager og infoen måtte analyseres av tyskere osv.

Til dere som bruker GOM som referanse for hvor mye batteritapet er kan bare slutte med det da det er stipulering basert på ideelle forhold. Mål heller hvor langt du kommer fra fult til halv tank under noe lunde kontrollerte forhold, hastighet og topografi. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

DrNox

"Det som er rart er at da jeg spurte VW da bilen var inne på 30k servicen om å ta en batteristatus sjekk med % tap osv så fikk jeg beskjed om at dette var noe som ville ta flere dager og infoen måtte analyseres av tyskere osv.

Jeg skal i hvert fall ha mitt analysert ved garantigrensen -8år. Føler meg ikke trygg på at min bilforhandler tar seg tid eller er nøytrale. Håper det er flere aktører på markedet, som kan måle batterikapasiteten om noen år.
Men kan jo forstå at bilforhandlerene synes målinger så tidlig, er i tidligste laget ::)

GOLF-raider

#19
Det vil sikkert være noen i Norge som vil ha seg et nytt batteri
til Golfen sin fra KREISEL ?
De lover kjørelengde fra 350 > 450 km  (55.7 kWh)
http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-golf/
Norge er jo landet med størst elbiltettehet ifht. befolkningen.
Kunne dette være et samarbeidsprosjekt for feks. Zaptec (eller andre)?
http://www.kreiselelectric.com/en/story

«This car is a prototype and not for sale !  We are currently in contact with
partner companies regarding mass production of cars with Kreisel batteries.
We keep you up to date in our blog, newsletter and on Facebook».
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

ReneM

Det er et prototype som ikke blir produsert for forbrukere. Tror de kunne tjent litt penger med den der.

Jeg hadde vurdert å bruke opp mot 100.000 kr i vår nåværende golf dersom den kommer tilgjengelig i 2017. Etterpå har toget kjørt og er det ikke lønnsomt lenger.

Ved å betale 100.000 hadde prisen kommet opp i samme klassen som nye e-golf. Utstyr hadde vært mindre, rekkevidde betydelig mer.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA