Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket ladeutstyr trenger jeg?

Startet av andy76, torsdag 07. juli 2016, klokken 14:36

« forrige - neste »

andy76

Ser at BOS reklamerer for 8-14A ladekabel med autoswitch på medfølgende shuko ladekabel.
Hva vil dette egentlig si?
Min lader jo alltid på 8A selv om kursen er 16 A.
Med autoswitch så tenker jeg at kabelen selv skal finne ut hvilken effekt det skal lades på, men mulig jeg er på bærtur?
Jeg kjører magnet trikset når jeg "må", men stusser litt over ordlyden.
Eller fungerer switchen slik at om jeg lader i industrikontakt og bruker adapter på shuko kontakten så går den på 14 A?
Ble litt nyskjerrig :-)

Peugeot Ion 2015

automat

Man må ha en spesiell kontakt for at den automatisk skal velge 14A. Som denne:
http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product

Lurer på hva elektrikere sier til å montere opp slike. I og med at reglene nå sier maks 10A sikring for lading med schuko, ved nyinnstallasjoner.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Jankoic

Hei
Som helt ny EL Bileier lurer jeg på om det er noen som har prøvd denne kontakten det her referes til.
Fikk min EL Bil (Peugeot iOn)i går, så det var mye nyttig å lese her.

pwb

Den kan lures til å lade med 14A ved hjelp av en magnet. Hold en liten magnet mot kontakten når den settes i veggen så tror den at den er tilkoblet ett slikt stikk. Gjør det selv hele tiden, men husk at det er en grunn til at den kun lader med 8A når det ikke er en godkjent stikk.

Jankoic

Takk for svaret - har fått installert egen 16amp kurs til bilen. Men jeg har vanlig dobbel veggkontakt - lurer på en slik magnet kontakt - skal snakke litt med elektrikeren...

TB

Sitat fra: Jankoic på torsdag 01. september 2016, klokken 19:08
Takk for svaret - har fått installert egen 16amp kurs til bilen. Men jeg har vanlig dobbel veggkontakt - lurer på en slik magnet kontakt - skal snakke litt med elektrikeren...
Denne "Green'up" kontakten er ikkje noko hensikt å sette opp. Det er tungvindt å måtte plugge inn lader kvar dag. Kjøp deg heller ein ladekabel, som kan stå permanent tilkobla - helst på CEE kontakt (industrikontakt) eller ladestasjon som er kobla direkte (eller via CEE).

Eksempel:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-ladepunkt-16a-type-1#product

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark-16-1-ladekabel?tm=ladekabler

http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-1/oem-m2-t1-cee-5-meter

Denne har type 2, treng type 2 til type 1 kabel. Fordel er at om du har besøk av VW eller BMW, eller Tesla eiger vil dei og kunne lade med sin eigen type 2 til type 2 kabel:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jankoic

Ja, ser poenget ditt der. Men jeg har nå bestilt den der Green UP kontakten, så får jeg se hva som skjer fremover. Jeg må ha laderen med meg på jobb hverdag dag, for å kunne ladde der. Vi har 4 ladepunkter på jobb, hvor det går på at den som bort lengst unna jobben har prioritert tilgang til lading. Jeg har 3,5 mil å kjøre hver vei, så jeg er nr 2 i køen :) - er nå litt spent på hva som skjer når det blir kaldere i været. Nå står jo bilen i garasjen, og jeg bor nært kysten oppi i Bodø område, så det er sjelden det blir kaldt over lengere tid. Men forøvrig var det en fantastisk opplevelse å kjøre EL-bil. Og veldig mange gode tips og råd og finne i forumet.. :)

elektrolux

Sitat fra: Jankoic på lørdag 03. september 2016, klokken 05:32
Ja, ser poenget ditt der. Men jeg har nå bestilt den der Green UP kontakten, så får jeg se hva som skjer fremover.

Hold oss orientert om elektrikeren vil sikre dette stikket med mer enn 10A sikring. I følge NEK400 skal han nemlig ikke gjøre det om kursen er dedikert for lading av Elbil. Ber du derimot elektrikkeren om å sette stikket opp som et generelt stikk bør det gå bra, men da vil han nok lure på hvorfor stikket har bildet av en ladbar bil, og skal monteres nær parkeringsplassen din. ???

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jankoic

Skal holde Dere orientert - han har alt benyttet seg av en 16amp kurs som lå ubrukt fra før - denne er inne i garasjen hvor bilen står. Denne kursen var lagt ut i en koblingsboks og terminert der. Jeg har 3 16amp kurs tilgjengelig i min garasje - huset er bygget av en elektriker.. :)

Griffel

Hva som er lov eller ikke, avhenger av hva som er nytt og gammet, og fra hvilket år det gamle er. Hva som er fornuftig er en annen sak.
(Fastmontert ladestasjon med kabel er ikke så dyrt lenger, og elektrikker bruker ikke stor mer tid til å montere den enn stikkontakten).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jankoic

#10
Hei - Da har jeg fått montert en lade kontakt av den foreslåtte typen: http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product - fikk elektrikeren til å sette den opp sammen med de to dobbel kontakten jeg hadde fra før. Bilen lader nå med 14Amp når jeg bruker Green'up 220V kontakt - elektrikeren brukt da den 16amp kursen som alt var lagt ut i garasjen, også la han opp en ny 14Amp til annet forbruk som div verktøy etc.
Så så langt kan jeg anbefale dette produktet..- Jeg jobber slik at jeg har tilkallings vakt og da kan det var bra å lade litt hurtigere med den 14Amp.ved behov. Å en ting til EL-Bil burde jeg ha kjøpt for lenge siden. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA