Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felles betalingssystem for elbil lading

Startet av Robert Sund, torsdag 10. november 2016, klokken 00:11

« forrige - neste »

Robert Sund

Nå satser VW for fullt. Neste år skal de lansere en stor varebil med 43kWh batteri, 200 km rekkevidde, og maksfart på 80 km/t. 100kW skal flytte på intill 4,2 tonn.

Ingen endringer gjøres i selve lasterommet, og batteriene plasseres på undersiden av gulvet. Modifikasjoner fra fossilvarebilen er blå lakk på bilen, blå lakk på støtfangerne, en blå pinne over radiatoren (sic.), blå søm på rattet, og noe blått på setene. Samt kjørelys formet som en C.

Uspesifisert senere har de tenkt å åpne for større batterier, hvis det blir marked for det.

https://electrek.co/2016/09/21/vw-to-launch-a-new-all-electric-commercial-van-with-124-miles-of-range-next-year/

Hansi

Bra de satser, men om de satser for fullt er jeg ikke sikker på. Hvis de virkelig hadde satset på fullt hadde de tilbudt flere alternative batteripakke-størrelser ala Tesla tenker jeg
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tutti

Oppgradert egolf skal bare komme med 16A hjemmelading i 2017. Det er ikke akkurat noe stor satsing når konkurrentene har hatt mye bedre løsning i flere år.

Robert Sund

Kanskje den blir det eneste alternativet i klassen (en stund), og den er sikkert skrudd godt (noe som er en fordel).

Men det med at de satser for fullt var litt sarkastisk. Kanskje jeg skulle brukt en "/s".

Det virker som de/tysk bilindustri er mer opptatt av å sabotere for Tesla (med tekniske handelshindringer i Tyskland på subsidiene) enn i å levere gode elbil løsninger tidlig. De påstår at Crafteren var bygget for å kunne være elbil helt fra begynnelsen av (ikke bare diesel), men velger fremdeles å utsette lansering.

Men de hundretusenvis av reservasjonene for M3 ser imidlertid ut til å ha satt en støkk i dem.

Jeg undrer på om ladeløsninger, 4WD, krok, osv. plutselig kommer når M3 kommer. Og om de har nok batterier hvis de plutselig "lykkes" ... mot sin vilje?


eivhelle

Sitat fra: tutti på torsdag 22. september 2016, klokken 13:49
Oppgradert egolf skal bare komme med 16A hjemmelading i 2017. Det er ikke akkurat noe stor satsing når konkurrentene har hatt mye bedre løsning i flere år.

Jeg bruker en veggboks på 13A for å lade min elbil. På hvilken måte vil jeg da få en bedre løsning med å velge en bil med mer kapasitet på intern laderen? Så lenge internladeren er pålitelig og kan lade batteriet fullt i løpet av natta, er den tilstrekkelig for mitt behov. Den er uansett uaktuell å bruke på lengre turer på steder hvor man har tilgang til Combo lader.

Hvis jeg måtte ha betalt 10000 kroner ekstra for å få en 11 KW lader, som jeg nesten aldri fikk utnyttet kapasiteten på, ville jeg ikke akkurat kalt det en bedre løsning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Robert Sund

Det er jo ett poeng. En større lader i bilen, og tykkere ledninger frem til bilen vil være unødvendig (eller i det minste ofte unødvendig) for de fleste. Og i tillegg er det en minimal vektøkning i bilen. Hvis man ikke trenger det er det jo penger spart.

IMHO; er det allikavel ett poeng med kraftigere AC lader i selve bilen. Selv om de fleste velger å benytte EVSE´n og klarer seg helt fint med det. (Eller en veggboks uten høyere hastighet).

En "anorektisk" lader i bilen gjør at _ingen_ potensielle kjøpere av bilen har mulighet til å lade fortere på AC, hverken hjemme eller på tur.

epsilone6

Kan vi snart legge denne "jeg trenger ikke større batteripakke/lader/bil"-greia død snart? Poenget er at om produsentene hadde villet satse på elbil så hadde de tilbudt forskjellige konfigurasjoner hvor du kan velge hva du er villig til å bla opp for. Det er ikke en feature å ikke kunne velge, samme hvor mye apple påstår det  :P

Ketill Jacobsen

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 22. september 2016, klokken 19:35
Kan vi snart legge denne "jeg trenger ikke større batteripakke/lader/bil"-greia død snart? Poenget er at om produsentene hadde villet satse på elbil så hadde de tilbudt forskjellige konfigurasjoner hvor du kan velge hva du er villig til å bla opp for. Det er ikke en feature å ikke kunne velge, samme hvor mye apple påstår det  :P

Kan man ikke utvise litt tålmodighet med VW Crafter? Tjue mils rekkevidde for en arbeidsbil/varebil vil jeg tro er tilstrekkelig for de fleste. La nå VW se hvordan markedet mottar denne bilen, kanskje er rekkevidden ok. Store batterier koster dessverre fortsatt svært mye.

VW har store planer for elbiler i årene som kommer (ny Golf med 500 km rekkevidde i 2019). Hvorfor enkelte elsker å tillegge bilprodusenter dårlige motiver, ligger over min forstand.

zbk

Tesla har jo vist at betalingsviljen for større batterier finnes der ute, så jeg skjønner heller ikke at ikke resten av feltet tilbyr alternativ med mer batteri. At Opel nå ser ut til å få grafse til seg feltet i underkant av Tesla mer eller mindre i fred er for meg uforståelig.

Tilby gjerne 30-40kWh som standard, men gi større alternativer til de som er villige til å betale for det. Denne "litt om gangen"-strategien minner litt om Bubka som satte verdensrekorder med 1cm om gangen for å få mest mulig ut av bonusene. Kommer det noen og plutselig hopper mye høyere fungerer ikke den planen lenger...

Det som man overser helt er at folk kjøper ikke det de trenger, men det de tror de trenger.

Men for all del, fin varebil det der  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: eivhelle på torsdag 22. september 2016, klokken 16:46
Hvis jeg måtte ha betalt 10000 kroner ekstra for å få en 11 KW lader, som jeg nesten aldri fikk utnyttet kapasiteten på, ville jeg ikke akkurat kalt det en bedre løsning.

Nissan tilbyr iallefall valg mellom 16A og 32A lader, og selv om de fleste har nok med 16A for hjemmelading, er 32A ekstremt populært. At BMW valgte å sette inn 11kW lader på i3'en, ble jeg veldig glad for, selv om jeg ikke er i nærheten av å kunne bruke det hjemme. Prosentene tikker raskt opp når jeg er i butikken...

eGolfen er jo en bil som kan være fin å kjøre litt lengre turer med, og som reserveløsning til DC ladere er 3,6kW alt for lite. Om ikke VW tilbyr mer på neste modell, vil det klart være en salgsfordel til andre.

LA-Thing

Interessant. Har selv tatt øyemål av min gamle Transporter, som nå mest brukes til å kjøre søppel, for å få plassert batterier og lader. Kanskje jeg heller kan kjøpe en T7e om et par år....
Drammen, Tesla Model S #2510

Lokführer

Den store bufferen i et større batteri gir bedre fleksibilitet mtp sakte lading.
Vi lader teslaen på 7A på sommeren. Til vinteren øker vi til 10A.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA