Flott elbil guide fra SMMT

Startet av PerBear, torsdag 28. oktober 2010, klokken 20:59

« forrige - neste »

PerBear

 Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) har publisert en 30-siders guide for å promotere el-biler i Storbritannia:

To help prepare the imminent introduction of electric vehicles in the mass market, the Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) published a 30 page guide to clarify a number of issues relating to the emerging electric car industry. Presented in a user friendly Q&A style, the report explains everything from battery types, charging, vehicle performance, on-the-road cost, government incentives and safety.

http://www.cars21.com/files/papers/guidetoEV.pdf
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

eledille

Ja, den var bra.

Jeg la spesielt merke til at de hadde to scenarier i tabellen hvor de sammenlikner drivstofføkonomi mellom ICE og EV: Offisielle tall og "real world" - hvor fossilbilene hadde vesentlig dårligere og elbilene vesentlig bedre tall i "real world"-scenariet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

Jeg ble overrasket over hvor lite forskjell der var mellom trank to wheel, og well to wheel på fossilbilene.

Og over at de beste fossilbilene kun slipper ut 20% mer CO2 enn en typisk Elbil. Men så var dette bassert på Engelsk strømproduksjon med en viss andel kullfyrt strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

AntiRegreim

Sitat fra: elektrolux på søndag 31. oktober 2010, klokken 02:28
Jeg ble overrasket over hvor lite forskjell der var mellom trank to wheel, og well to wheel på fossilbilene.
Sannsynligvis er energiinnsatsen fra well-to-gas station undervurdert. Og denne energiinnsatsen øker stadig når petroleum i framtida må hentes fra stadig dyrere kilder slik som de store havdyp, polarområdene, tjæresand, ......, ......, .......

Du får 15-20 ganger innsatsen i brønnene like under jorda i MidtØsten, 5-10 i Nordsjøen, 2-5 i havdypene og polområdene.

For tjæresand kan du godt ende opp med negativt energiutbytte. Da har tjæresand som drivstoffkilde kun mening dersom (større) deler av innsatt energi er ikke-petroleumsbasert.

For biodrivstoff fra såfrø til pumpe gjelder det samme: Du får ut av pumpa på bensinstasjonen 0,6 - 1,2 av innsatt energi. Og siden denne energien er petroleumsbasert (landbruksmaskiner og plantevern), er produksjonen egentlig helt meningsløs.

Uansett er konklusjonen at tida arbeider for fornybar el og mot petroleum.


Sitat
Og over at de beste fossilbilene kun slipper ut 20% mer CO2 enn en typisk Elbil. Men så var dette bassert på Engelsk strømproduksjon med en viss andel kullfyrt strøm.
Global strømproduksjon er neppe mer fornybar basert enn den engelske?

Et interessant spørsmål er om vi skal regne atomstrøm som fy-strøm eller som god-strøm.
Null CO2 taler for god.
Flere hundre tusen år med potensiell fare fra avfallslagringen for (giga) fy-strøm.

Er det sannsynlig noe menneskapt og menneskedrevet er og forblir 100% feil- og ulykkesfritt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA