Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteripakke i knestående...

Startet av becchr, torsdag 11. november 2010, klokken 15:39

« forrige - neste »

becchr

Da kom dagen vi har fryktet i lang tid... Vår kjære Think classic 2001 mod. (60.000 km) har fått dødsbudskapet fra Ford Automotive på Ulven i Oslo.

Batteripakka lader kun til 50% og Ford påstår at den ikke vil tåle en runde med vedlikeholdslading. Resultat: nye batterier og kostnad på 40 - 50 tusen.

Jeg sliter litt med å akseptere dette. Vi ønsker sårt og beholde bilen, men er ikke villige til å skifte 5 batterier nå og gå på en ny smell om et par måneder. Per dags dato står det 14 Think utenfor Ford Automotive som lider samme skjebne. Svar fra Ford er at det ikke er mulig å få tak i batterier.

Har dessverre ingen teknisk kompetanse selv, så er avhengig av kyndig veiledning. Helt ærlig, så føler jeg ikke at Ford Automotive er de rette til å gi det.

Mitt spørsmål: Er det noen der ute som kan gi oss noen tips om hvor vi kan henvende oss. Vi er villige til å bruke en god del penger på å fikse bilen vår. Det beste hadde vært om vi kunne innstallert ny batteriteknologi. Har gjort "obligatorisk" skifte av bakaksel og bilen er meget godt vedlikeholdt. Vi vil med andre ord kunne ha glede av denne bilen i mange år framover dersom vi får fikset batteripakken. Alternativ 2 er selvfølgelig å selge bilen, men føler det blir helt feil å skulle annonsere en bil som kun lader til 50%.

Er det noen der ute som kan hjelpe oss?

froland

#1
Hei! Jeg kan ikke forstå at batteripakken bare lader 50%. Det høres jo ut til at bilen har gått for langt uten vannfylling. Og, hvis den ikke tåler vanlig vannfylling kan du jo prøve å fylle vann på vanlig lading. Du har jo ingen eksplosjon, så hvordan en kan si det er jo rart. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Ken

Jeg vil ikke anbefale at du prøve å fylle vann selv hvis ikke bilen din lader normalt.
En feil registrert i bilens datasystemet hindrer at bilen lades fullt

50% er for lite synes jeg og om man har drøyd for lenge med vannfylling vil man kunne lade tl 80%  etter det jeg husker.

Hva slags meldinger har du på displayet?

Finn en med en diagnose apparat i nærheten som kan lese ut feilmeldinger også.

Det finnes flere nå som kan montere litium batterier i din bil mot ca kr100,000
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Det er flere ting som kan gjøre at ladingen stopper ved ca 50%. En "second opinion" fra en entusiast som har diagnoseinstrument kan ikke skade.

http://www.alternativenergi.no/ i Grimstad vet jeg installerer moderne litium batteri i Th!nk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Det første en bør gjøre er å se om BATTERIET bare vil lades til 50%, eller om det er instrumentet på dashboardet som viser 50%.

En ladestopp på 50 % henger liksom ikke på greip, hvis det da ikke gjelder en jordfeil eller eksplosjon i batteriet, eller varmgang i laderen.

Batteriet bør forsøkes ladet med diagnoseinstrument tilkoblet, og se hvordan spenningsutviklingen foregår.
Men det tar tid fordi en må passe på.
 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA