Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: The cat is out of the bag - 100D

Startet av gaja, tirsdag 23. august 2016, klokken 22:45

« forrige - neste »

gaja

Vi bruker Evaliaen som bobil om somrene, og holder nå på med å installere solcelle på taket. Den eneste andre jeg veit om som har gjort det, er en kar i England som har gjort en skikkelig ombygging av sin eNV200, med popup-tak og hele greia: https://pbs.twimg.com/media/ClJZbjhUkAERjpU.jpg:large

Vi har det originale taket, og det er jo ikke helt flatt. Vi har kjøpt samme type tynn flexibel solcelle som på bildet, men tror vi bør montere solcella på en tynn plexiglassplate, for å få den flat, og så skru plata fast ved hjelp av skruehullene til railsene? Spørsmålet er hvor mye luftmotstand og støy det vil skape... Vi har veldig lite lyst til å borre hull i bilen, men ser ingen andre måter å få inn strømkablene?

Noen som har lyst til å synse om gode løsninger?
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

vartli

Jeg hadde ikke hengt meg opp i at det ikke blir flatt. Du er uansett ikke i stand til å få en optimal vinkel, og litt ekstra avvik skal ikke bety så mye. På båt er det vanlig å lime til dekk, som normalt er kurvet. Det som er viktigere, er å få festet panelene på en god måte. Om du vil unngå å lime panelene til taket må du vel benytte en plate.

De er vel noen av disse som går som drosje. Har de borret hull for kabel til lyset på taket, eller har de en annen lur måte å gjøre det på?
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

sven erik

det er mulig å føre ledningr  i mellom dørene eller noe sånt for  disse går ikke aå det blir klem   ellers kan en løsne antenna og lage  et hakk  og føre  kablen langs antenne kabel

elektrolux

Har du link til solpanelet?

Har sovetak på dieseldyret, og lenge tenkt på en slik løsning. En positiv bivirkning er at mye varme blir reflektert/absorbert slik at temperaturen i bilen senkes.

Vi har foreløpig montert speilfolie for dette formålet, men ønsker å ta det et steg lenger og montere solpanel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TomR

Nå fikk jeg lyst på bobil :) sjekk utvalget i båtbutikker de har vanntette gjennomføringer
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

TomR

Hadde vært innmari morsomt å sett bilder på ulike løsninger du har i bobilen foresten
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

gaja

Vi endte opp med en svært enkel løsning med lim (tec7), et par fine metallskinner, og hull gjennom taket. Funker som bare det. Her er en liten infofilm vi lagde, omtrent like spennende som Filmavisen men den viser det den skal vise:

Solcellene er kjøpt herfra: http://www.photonicuniverse.com/en/catalog/full/232-250W-semi-flexible-solar-panel-for-motorhome-caravan-camper-van-rv-boat-or-yacht-made-in-Austria.html
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA