Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SparkMap for iOS er ute nå!

Startet av Journalisten, tirsdag 12. april 2016, klokken 13:49

« forrige - neste »

Journalisten

Hei, jeg er journalist i et riksdekkende mediehus og har noen spørsmål vedrørende elbiler og lading. Jeg har ikke brukt mange timene på å gjøre research, så arrester meg gjerne i denne tråden om noe jeg skriver ikke er riktig eller er upresist. Utgangspunktet er risikoen ved å lade på egen stikkontakt, uten å legge inn ny kurs, og jeg ønsker å vite hvor utbredt dette er og i hvilken grad forhandlere oppfordrer til det.
Setter stor pris på alle som bruker 30 sekunder på denne kjappe undersøkelsen!  :) 

Porsgrunn

Mode 1 er ikke særlig relevant lenger. Alle moderne elbiler og hybrider bruker minimum Mode 2.

Mode 1 ble brukt på noen eldre biler som f eks Buddy. Disse selges ikke lenger og finnes i svært få eksemplarer.

Mode 2 har en kladd som "prater" med bilen før den tillater bilen å lade.

Får du mange som sier de bruker Mode 1, så kan det være de har blandet samen begrepene og trodd det var type 1 det var snakk om.

Synes ellers lite om at du ikke kan være åpen om hvem som er arbeidsgiver, ingen grunn til at dette skal trenge noen under cover journalisme.

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Er det ikke rundt 73 % som lader fra eget stikk.

Siden vi ikke opplever store overskrifter om brann med ca 30 000 oppladinger hver natt, eller 11 millioner oppladinger hvert år kan det tyde på at lading fra eget stikk er ganske så risikofritt. Det var det du lurte på?

For enda litt bedre trygghet og redusert ladehastighet kan en investere i en ladestasjon. Ofte oppmuntrer bilforhandleren til dette, men ikke de 2 gangene vi kjøpte ny elbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Ja det er risikofritt......

Og DSB, NK64, Hafslund, og samtlige elektrikere som anbefaller at man ikke skal lade på stikk tar feil? og er lite smarte?

Min generelle erfaring på bilselgere er at de er gode til det de er gode på, selge biler. ikke elektro. Det betyr ikke at de ikke bryr seg, men de kan ikke dette godt nok. Og det er forståelig siden det er så nytt som det er (relativt)

Selvfølgelig noen unntak, men det går på opplæringen av dem..

Og overskrifter i avsien er ikke nødvendig for absolutt alle, vi har jo sett flere eksempler på brente stikk her inne, samtlige av Oslo kommune sine uttak byttes til type 2 pga slitasje og defekte stikk, ++++ rart dette skjer når det jo er risikofritt å lade på stikkontakt??
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Ingenting er risikofritt, og jeg påstår heller ikke det. Men med så mange brannfrie ladinger er det "ganske så risikofritt" i motsetning til hva enkelte kan få seg til å påstå.

Noe sier f.eks at det bare er tidsspørsmål om når huset brenner ned om en lader elbil hjemme.

Aller best er selvfølgelig å lade fra ladestasjon plassert fritt på sementert ladeplass med 10m friareal rundt slik at eventuell brann ikke får tjangs å spre seg.

I realiteten viser statistikk at Elbiler er innvolvert i færre branner enn eksosbiler, noe som kan skyldes at de ikke har brannfarlig veske skalpende rundt i en tank, og i diverse slanger og rør som helst bør holde tett.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Det er først når schuko kontakten er slitt eller skadet at den kan forårsake problem.
Elektrisk sett vil en schuko kontakt i god stand være helt trygg å bruke.
Shuko kontakten brukt på ladestolper i det offentlige rom vil ha en relativ kort levetid pga misbruk.
Det er eier av anlegget som er ansvarlig for at ladeuttakene til enhver tid er i forskriftsmessig stand.
Derfor er det forståelig at schuko blir faset ut til elbillading.
Hjemmebruk krever at bruker/eier også har fokus på dette, og passer på å skifte ut plugg og stikkontakt når dette kreves.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Jeg har ladet PSA classic på 16A (kanskje reellt bare 15A ?) på schuko i 10 år nå uten antydning til varmgang eller skade hjemme. Men som Bosonic sier, jeg passer på - dvs sjekker jevnlig at det ikke er varmgang.

Jeg har opplevd varmgang én gang på offentlig ladestolpe. Årsaken må ha vært slappe koblinger i stikket, men jeg byttet da kontakten på ledningen min for sikkerhetsskyld.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Smygel

Her kan dere se hva som kan skje ved høy belastning over tid. Dette er riktig nok fra en varmtvannsbereder.

Elmo

Ganske sikker på at den der IKKE er sjekket jevnlig for varmgang og skader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ladekabler på Elbil blir sjekket hver dag etter opplading. Varmtvannsbereder støpsel kan stå i årevis uten tilsyn. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

#11
Jeg ser aldri på stikk eller støpsel i hverdagen? Ladepistolen henger ca 3-4 meter fra der kabelen er plugget i stikket. Akkurat der bilens ladeport befinner seg.

Men dette er naturligvis ikke "vanlig" stikk. Dvs ikke schuko, men et skikkelig 232-6 CEE stikk på frittstående stolpe i god avstand fra huset.
Risiko er nå en ting. Konsekvens er vel så viktig. Hjelper ikke at risikoen er ganske lav om konsekvens er tragisk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. mars 2016, klokken 22:52
Risiko er nå en ting. Konsekvens er vel så viktig. Hjelper ikke at risikoen er ganske lav om konsekvens er tragisk.

Det er helt riktig. En kan ikke se blindt på risiko. Er konsekvensen fatal bør en forsøke å endre til et bedre opplegg. F.eks Cee som er kraftigere, eller Type 2 som er enda bedre.

Selv om vi til nå kan prise oss lykkelig over at 100 000 000 oppladinger via Schuko i Norge alene de siste 100 år ikke har medført fatale branner, er det ingen garanti for at de neste 100 millionene oppladinger går like bra.

Derfor viktig å følge med på tilstand på både stikk og støpsel, og forsøke å oppgradere til Cee/Type 2.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lasse Nessøe

Jeg fikk beskjed at bilen er full på 6timer å schuko. Godt man ikke stoler på selgere da det glatt tar 10timer på 10AMP i E-Golf vi har. Har nå ladet litt over 1år på 16AMP Schuko på egen kurs. Fungerer stort sett greit med vi har fått ny ladekabel på garanti. De tåler ikke å ligge ute i vær å vind så problemet er ladekabel med kladd. Nå har vi kjøpt oss en KEBA ladestasjon med 32AMP 3Fas på 230v. Så kan vi tilby en del kwh til gjestene som måtte trenge litt pulver i batteriet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA