Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 80kw hurtiglading bekreftet

Startet av N-L, søndag 11. desember 2016, klokken 22:26

« forrige - neste »

N-L

Hei!

Sikkert noen flere som har spurt om det, men jeg klarer ikke å finne svar på forumet og håper noen erfarne Leaf eiere kan hjelpe meg.
Vurderer å kjøpe en USA Leaf fra Autonova. Har lest på forumet om at 2. generasjon Leaf (fra 2013) skal ha ECO knapp på rattet, men ser at det er mage (kanskje alle??) USA Leaf som er 2014-2015 modeller som ikke har dette.
Kan noen forklare meg hva er forskjellen? Er f.eks. en 2014 USA Leaf uten ECO knapp på rattet en 2. generasjons Leaf med alle de forbedringene som disse bilene har?

På forhånd takk for svar!
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

nr1rayner

Lettere å se på andre ting om det er facelift eller ikke.
Faceliften mangler klossen i bagasjerommet.
Den gamle har elektrisk brekk (knapp bak girspaken), facelift har fotbrekk.
Alle de gamle har vel lyst interiør, mens de aller aller fleste facelift har svart interiør.

I USA har de andre utstyrsnivå enn her, mulig ECO-knappen kun er tilgjengelig på de med høyest utstyrsnivå, eller at det sitter nede på girspaken.
Såvidt jeg vet skal likevel alle facelifter ha B-modus.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

N-L

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

kaiat

Ikke alle facelift-biler har ECO-knapp på rattet. Dette gjelder 2013-14 Leaf S (USA) og 2013- Leaf Visia (Europa). Disse har ECO-funksjonen på "girspaken" slik som 2011/12-modellene. I 2015 fikk Leaf S-versjonen B-funksjon på "girspaken", ECO-knapp på rattet og cruise control.

Et lite obs - de 2015-modellene Leaf S jeg har sett annonsert hos Autonova og Sørimport, mangler ECO-knapp og cruise control på ratt. Jeg har en mistanke om at dette kan være overliggere fra 2014.

nr1rayner

Så, disse facelifter som IKKE har ECO-knappen på rattet, har vel da heller ikke B-mode?

Siden trådstarter tydeligvis er på jakt etter Leaf, og kanskje ikke vet helt hva de gjør kan jeg jo gi en kjapp forklaring.
D og B har lik gassrespons, men B gir mer bremsing (regen) når man slipper gassen.
ECO (kan brukes sammen D og B) "sløver" gasspedalen. I D gir den også mer regen.

Kjøremodus for gen1 blir da:
D, Deco
Kjøremodus for facelift med ECO-knapp blir da:
D, Deco, B, Beco

ECO eller ikke er en vanesak. Jeg liker ikke den modusen, men er ofte innom B. Gassresponsen i ECO blir for sløv etter min smak, men det er greit med ekstra regen, altså B. Men mange som bruker den, sikkert fordi de mener bilen går billigere da, noe jeg strengt tatt tviler på..
Vel, mangler den et av modusene bør ikke det være nok til å avgjøre et bilvalg uansett, Leafen er krute god åkke som  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:24
Så, disse facelifter som IKKE har ECO-knappen på rattet, har vel da heller ikke B-mode?

Det stemmer.

N-L

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:24
ECO (kan brukes sammen D og B) "sløver" gasspedalen. I D gir den også mer regen.

Men B+Eco gir ikke mer regen? Betyr det at ECO gjør D-regen til en mellomting mellom D uten ECO og B?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

For litt mer utfyllende svar, se denne kommentaren min
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28526.msg487257.html#msg487257

Nå bruker jo jeg ECO svært sjelden, men det jeg vet så stemmer det du antar sylwester.
B gir max regen, så Beco skal ikke gi mer regen enn B.

D-mode: ECO gir sløvere gasspedal OG økt regen
B-mode: ECO gir kun sløvere gasspedal.

Max regen er visst lik på alle Leafer, altså 30kw.
Så regen er vel derfor sterkere i Deco på en bil uten B-mode enn den er i en bil med B-mode..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA