Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av sla, lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

sla

For en stund tilbake, merket jeg at regenereringen var blitt svakere http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28526.0.html. Har merket at jeg stort sette ikke klarer mer en max 20kW.

Idag skulle jeg prøve å lade på en hurtiglader, siden det er over ett år siden sist gang.
Jeg hadde 4 streker igjen når jeg koblet til hurtigladeren. Som dere ser av vedlagt bilder så startet ladingen på 44%. Etter 20minutter rapporterer hurtigladeren av den er 79%, og avgitt 7.2kwh.
Totalt så gir det ca 20kw effekt. Er det noen som har samme erfaring? Jeg syns dette vær svært lite?
På bildet ser man også at hurtigladeren estimerer en time på å fullføre.
Det er en 2012 model som er gått 82000 km.



Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

nr1rayner

#1
Scroll gjennom denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.0.html

Her har du bilde fra min QC fra 9 til 86%
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.msg494700.html#msg494700
Ser ut som den ladingen tok rett under 30 min.

Nå reduseres hastigheten når du kommer til ca 40-50%, så å starte med 44% er ikke optimalt..
Lader den sakte kan du prøve å koble fra og koble til igjen..

Edit:
Ser ut som det tok vel drøye 15 min for meg den dagen å lade fra ca 40 til 80%. Så skal ikke bastant si at du hadde utrolig treg lading..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Helt normalt.
En 2012 lader sjelden på full effekt over SOC 40%. Kun om batteriet er godt og varmt, og det var det nok ikke da du ladet. Min begynner ved eks 15 grader batteri å senke ladeeffekt allerede på 25-30% SOC.
Ved 80% er det nok knapt 10-12 kW ladeffekt, og du startet på kanskje 45kW, og så sank det kvadratisk.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

sla

Da får jeg kjøre tømme batteriet ned til rundt 20% og prøve en gang til.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

leafnor

Gjør det. Kjør ned til Low Battery Warning.
Det er ikke noe galt med bilen din, det er som sagt helt normalt for en 2012.
Fant noen ladedata fra i sommer med over 45 grader i batteriet, og da lader det på maks til ca 60% SOC.
Men den tempen får du ikke før etter en del hurtigladinger.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Hva er Hx på batteriet?
Det kan vel si noe om indre motstand.

Erfaringen min med noen få biler, gir meg inntrykk av at ladestrømmen ofte blir større på 2012-modeller, enn på 2013 modeller.  Ofte kan man få full ladestrøm opptil 50% SOC. På en 2013 som jeg prøvde i fjor, og som hadde bra SOH, og som kunne lades til 22kwt, la jeg merke til at ladestrømmen gikk  nedover ved ca 40% SOC.

Jeg har hørt enkelte som mener at når batteriet er tomt, så kan man hurtiglade så mye man vil, uten at det er skadelig.
På langtur, har det hent at jeg har kjørt batteriet litt langt ned, for å få høy ladestrøm. Men det har hendt et par ganger at jeg har lagt merke til at hvis jeg kjører batteriet ganske tomt, så får jeg lågere ladestrøm enn når batteriet er litt høyere. Så det er ikke sikkert man sparer på å ta batteriet for langt ned heller, og jeg lurer på hvilke området som gir høyest ladeeffekt..

F.eks på fredag var jeg på en 30-mils-tur på E18 til Kristiansand i en 2012 Leaf med 2015 batteri. Ved hurtiglading, pleide jeg å lade opp til ca 11-13 kwt før 50km's hopp. Ved 11-12 kwt pleide ladeeffekten å ligge på rundt 47kw. Jeg pleide ikke å gå så langt ned som til low battery warning.  På slutten gikk jeg ned på exstra low warning, og etter å ha lada opp til 7kwt, la jeg merke til at ladeffekten lå på 36kwt.
Da var nok batteriet over 40grader celcius, så det spørs om det også kan ha vært en årsak til at effekten ikke blei så stor, og det kan være laderen som ikke hadde større effekt å gi.

tomrh

De gamle ABB-laderne som EV Power installerte i sin tid var betydelig tregere å lade Leaf på enn Veefil og Efacec. Jeg trodde kanskje nye dual ABB-ladere er raskere men tar kanskje feil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 12. september 2016, klokken 02:28

På langtur, har det hent at jeg har kjørt batteriet litt langt ned, for å få høy ladestrøm. Men det har hendt et par ganger at jeg har lagt merke til at hvis jeg kjører batteriet ganske tomt, så får jeg lågere ladestrøm enn når batteriet er litt høyere. Så det er ikke sikkert man sparer på å ta batteriet for langt ned heller, og jeg lurer på hvilke området som gir høyest ladeeffekt..

F.eks på fredag var jeg på en 30-mils-tur på E18 til Kristiansand i en 2012 Leaf med 2015 batteri. Ved hurtiglading, pleide jeg å lade opp til ca 11-13 kwt før 50km's hopp. Ved 11-12 kwt pleide ladeeffekten å ligge på rundt 47kw. Jeg pleide ikke å gå så langt ned som til low battery warning.  På slutten gikk jeg ned på exstra low warning, og etter å ha lada opp til 7kwt, la jeg merke til at ladeffekten lå på 36kwt.
Da var nok batteriet over 40grader celcius, så det spørs om det også kan ha vært en årsak til at effekten ikke blei så stor, og det kan være laderen som ikke hadde større effekt å gi.

Effekt er spenning ganger strøm. CHAdeMO-laderne gir typisk 120-125A kontinuerlig inntil bilen gir beskjed om redusering av ladestrømmen. Har du kjørt batteriet helt ned er spenningen lav og effekten blir tilsvarende lav. Effekten øker jevnt og trutt inntil det punktet der bilen gir beskjed om at ladestrømmen må reduseres. På vår Leaf mener jeg det er rundt 40-45% SOC. Det er altså der man får maks effekt. På Teslaen er det rundt 70% ved CHAdeMO-lading, og en del lavere ved SC-lading.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA