Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Connected drive problemer

Startet av Atle Jensen, lørdag 22. oktober 2016, klokken 20:49

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Du sier ikke noe om din personlige økonomi.
Dersom penger ikke spiller noen rolle,
er Tesla S det opplagte valget.

Dersom penger er av betydning, er Tesla S et dårlig valg.
Bortsett fra "drivstoffutgiftene", er dette en stoooor bil
med den store bilens kostnader.
TMs eget tilbud om leasing (be)viser dette.

Du kan jo sammenligne leasing av andre elbiler
og av små/halvstore dieselbiler.

Vil tro de fleste elbilene av 1917 modell vil klare 120 km
de aller fleste dagene i året.
Valget de verste dagene vil være hurtigladestopp underveis
eller å kjøre i 60-70 i stedet for 80-90.

Klimaendringene er forøvrig allerede kommet så langt
at du kan regne med vesentlig ferre, kortvarigere
og mindre ekstreme kuldeperioder.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ladov

Om en måned er det Paris Motor show, det er ventet lansering av en håndfull nye elbiler med større batteri da. Jeg er spent på om Nissan endelig får ut fingeren og annonserer en 40+kWh Leaf og jeg forventer at Renault lanserer Zoe Mk2 med 45kWh batteri.

Når tar det selvfølgelig litt tid før noen av disse kommer på norske veier men om en måned vet vi mer(sannsynligvis), hvis trådstarter har anledning til å vente så lenge da..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Atle Jensen

Hei,

Takk for veldig mange flotte svar.

Jeg starter ikke å pendle før starten av 2017. Det er heller ikke noe absolutt krav om elbil fra dag 1.

Det er lademulighet på jobben, så bilen må klare "kun" 120 km.

Økonomien er nok ikke god nok for en Tesla, men en nye Nissan Leaf eller tilsvarende er innenfor.

Mvh
Atle

Ebe

Som flere har påpekt. Dersom du nærmest tømmer batteriet på de 120 km til jobb (som du fort vil gjøre i 100~ish km/t i -20 grader med batterier under 30 kwh), så er det absolutt ikke sikkert du klare å lade opp igjen 120 km i løpet av en 8-timers arbeidsdag. Det kommer helt an på ladeopplegget på arbeidet og lademuligheten i bilen.

Dersom du derimot har en hurtiglader på veien, så skal det nok gå fint som backup de verste dagene. Ellers så er jo den klassiske ullundertøy, boblejakke, lue og hansker et alternativ de verste dagene... :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

johnsalf

Nå er den jo for ny til at noen  med sikkerhet kan vite, men vi norske tester viser at Ioniq går langt (240km+) også i høye hastigheter (Oslo-Tønsberg.).
Med varmeveksler, oppvarmet sete/ratt (som reduserer behovet for varme i kupeen) og sonedelt klimaanlegg(varme kun hos sjåføren), forhåndsoppvarming av batteri, lav luftmotstand (luftmotstanden blir større i kald luft) er det vel ingen ting som tyder på at kjørelengden blir halvert om vinteren?
- Klart den blir redusert, men 120km som trådstarter trenger bør vel være uproblematisk?

(70% av 240km blir 168km, 80% av 168 blir 134km).
Det største spørsmålet er vel hvor god lading det er på jobben - om den blir fulladet i løpet av arbeidsdagen, noe som trengs hvis han kjører fram&tilbake en av de  kaldeste dagene han.

AppleKnocker

Av dagens biler ville jeg først vurdert Ioniq fordi den har adaptiv cruise o.l og lang rekkevidde på motorvei. Deretter Leaf 30kw. I3 blir slitsom på motorvei og Soul har høy luftmotstand som straffer seg i høye hastigheter.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Atle Jensen

Hei,

her var det mange gode svar og innspill. Jeg vil ha mulighet til å ta en rask laderast de verste dagene. Etter det jeg leser så er den nye Hyundai Ioniq og kanskje Nissan Leaf 30kw som er mest aktuelle.

Lading på jobben vil være nærmere 10 timer og jeg vil ha mulighet til en liten "pitstop" for å fylle på de verste dagene hjemover også.

Heller litt mot Ioniq siden den klarer seg bra i høye hastigheter, men vurderer også å vente til nyåret for å se om det kommer en bil som passer helt til mitt kjøremønster.

Atle

Ingeniøren

Husk de kan ta bort noen fordeler til neste år. Kanskje det kommer moms og det som verre er....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 08. september 2016, klokken 07:39
Av dagens biler ville jeg først vurdert Ioniq fordi den har adaptiv cruise o.l og lang rekkevidde på motorvei. Deretter Leaf 30kw. I3 blir slitsom på motorvei og Soul har høy luftmotstand som straffer seg i høye hastigheter.

Har du kjørt i3 mye på motorvei AppleKnocker, siden du er så bombastisk? Jeg har og kjørt noen tusen km på motorvei med i3, men sliten har jeg ikke blitt. Kanskje du er skjelven på hendene, styreresponsen er jo ganske direkte...

Viktig å teste selv for å gjøre seg opp en mening.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut3448

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. september 2016, klokken 16:19
Husk de kan ta bort noen fordeler til neste år. Kanskje det kommer moms og det som verre er....
Hva mener du? Kan det bli innført mva 1.1.2017?

Det som har vært sagt er at det kan bli innført avgifter etter 2017, altså tidligst mva i 2018.
https://www.nrk.no/norge/beholder-momsfritak-pa-elbil-til-2017-1.12287544

nr1rayner

Sitat fra: mb-lynet på lørdag 03. september 2016, klokken 11:32
leaf har vel 30 kWh pakker mens ioniq kun har 28, men har minst luftmotstand.
Leaf er 30 kwh brutto mens Ioniq/Soul skal være 28 kwh netto
I realiteten skal pakkene være like store.
Men ja, Ioniq skal uansett komme lengre, spesielt i slike hastigheter pga vesentlig lavere luftmotstand.

120km i 100-110 km/t med gamle Leaf, om sommeren, uten AC, tja, det burde vel gå.. Men du kan vel regne med 7-8 mil om vinteren..
Men med 30kwh om sommeren burde det være null stress, (eller Soul, Ioniq), går sikkert helt greit mange av de kaldere dagene også.

Men, til poenget, ja, du har et lass med alternativer.
Aksepterer du 5-15 min ladestopp hver retning kan du nærmest velge og vrake i alt som har mulighet for hurtiglading.
Skal ikke akkurat si jeg er lokalkjent der nede, men f.eks. Kiwi Kløfta har hurtiglader. Stopp, plugg inn, gå inn og kjøp 1 banan, 2 liter melk og en pakke boller, så har du på den tiden ladet nok til å komme et bra stykke.

Så, du kan klare deg med en billig trilling, men har du mulighet til det blir livet mye enklere med Soul, 30-Leaf, Ioniq.

Sier ikke noe om hvilken lademuligheten du har på jobb, så går ut i fra at det er schuko.
24kwh Leaf lader ca 11% SOC pr. time på 10A, så på 10 timer vil du omtrent gå fra helt tomt til helt fullt (de siste 2-3% tar lang tid).
Har ikke erfaring med 27-30kwh-bilene, men tror Leafen lader ca 7-8% pr time på 10A.
Har du blåstikk eller type2 (altså lading på 16A) er det ingen problem å få fulladet med så lang arbeidsdag.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

epsilone6

Det er såvidt jeg vet LG Chem som leverer batterier til Ioniq og SK Innovation til Soul. Soul er 30,5/27 kWh brutto/netto og det står på hjemmesiden at Ioniq har 28 kWh brutto.

moby666

Soul er 27 kwh brutto, men siden Soul og ioniq bruker en litt annen type batteri kjerne så tar de ut nesten alt. Tipper det er nettogså 26 kwh på soul og 27 kwh på ioniq
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Carl Anton Stenling

Som andre har nevnt kan det med et skohorn være mulig å greie dette bruksmønsteret med i3, Leaf 30 kwt eller Ioniq. i3 kan kreve noe lavere hastighet pga. suboptimal luftmotstand for motorvei.

Imidlertid er det nok best å vente til nye modeller lanseres: Ampera-e eller Leaf med enda større batteri.

Du burde helst ha såpass batteristørrelse at det ikke tømmes helt hver vei.

Ved kjøring langt i høy hastighet så kan det også være smart å legge vekt på lite vindsus og dekkstøy samt generell stabilitet.

Med Tesla Model S går som nevnt dette bruksmønsteret fint. Husk at panotak gir mer støy så jeg ville unngått den taktypen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA