Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av havardolini, torsdag 25. juni 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

jensjacob

Er det korrekt forstået at D1, D2 og D3 ikke kan bremse hårdt nok til at tænde bremselys ? Men at det kun er B-mode der kan det ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Cirrisky

Om du ikke rører bremsen i D1-D3, så vil det ikke komme noe bremselys. Slipper du gassen i B, så vil du få bremselys.
Om du slipper gassen i D3, og trykker litt på bremsen, så får du bremselys framtil du trykker litt på gassen igjen.

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

stefse

Noen som har blitt plaget med rust på bremseskivene allerede?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Cirrisky

Kommer ganske fort når man kjører på vått og salt og hovedsakelig regenererer. Om du tar noen kraftige oppbremsinger i ny og ne, så føler jeg de holder seg ganske rene.

frodeseverin

Sitat fra: stefse på tirsdag 15. mars 2016, klokken 14:29
Noen som har blitt plaget med rust på bremseskivene allerede?

Jeg bor i Bergen, og vi har vått vær med mye veisalt og salt skodde fra havet hele vinteren.

Jeg fikk problemer med bremseskivene bak etter at jeg kjørte gjennom en (dyp) dam på en parkeringsplass. Jeg stod parkert over natten, tørt nok, men med våte skiver. Har enda småproblemer med dem.

e-curious

Noen som vet hvor effektiv regenereringen er i forhold til forbrukt/regenerert?

eivhelle

Har gjort et forsøk på å regne ut hvor effektivt e-golfen klarer å regenerere energi.

Jeg baserer beregningene på følgende case. Etter en tur på Gaustatoppen kjørte jeg fra stavsro i retning Notodden. Etter et kort stykke med oppoverbakke, fikk jeg en lang strekning med nedoverbakke hvor bilen ladet opp en buffer som hold forbruket på under 0 helt til tripptelleren passerte 47 km.

Jeg sitter da med følgende data :
Høydemeter oppover : 120, som krever en tilført energi på (120mx1645kgx9,81)/(3600s x1000) = 0.534KWh
Høydemeter nedover : 1260, som gir en potensiell energi tilsvarende 5,648KWh
Med en gjennomsnittshastighet på 54km/t utgjør rullemotstand, luftmotstand og andre forbrukere ca. 8.3KWh/100km som over en distanse på 47 km utgjør 3.90KWh.

Andel tapt energi ved regenerering blir da 1- (3.90 + 0.534)/5.648 = 0.215, altså 21,5%.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Interessant regnestykke.

Men hvis man nu engang har brug for at nedbremse en vis mængde, er det så bedre at regenerere svagt over lang tid eller kraftigt over kort tid ? Hvis man fx. nærmer sig ubetinget vigepligt og der ikke er nogen bagved man kan genere ?
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

turfsurf

Ved å regenerere svakt så synker snitthastigheten, og dermed luftmotstanden. I tillegg blir akselerasjonen lavere, så dekkene ruller lettere. Derfor vil lav regen gi mindre tap. Men man vil jo bruke lengre tid på samme strekning, så det blir litt epler og appelsiner.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA