Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gjenbruk av VW lading utsyr

Startet av Heffo, fredag 21. oktober 2016, klokken 00:49

« forrige - neste »

Heffo

Har hatt befaring av elektriker for å sette opp to Tesla Wall Connector i garasjen. Har 400v TN nett.
Ønsket å få lagt opp 32A sikring å satt opp de to Wall Connectorne med lastdeling.

Elektriker sier at jeg maks får sette inn 20A sikring hvis jeg ikke øker inntakssikringen til huset.

Hva vill jeg få av lade fart fra 20A sikring med to Wallconnector på lastdeling når jeg har en
Tesla med enkeltlader og en Bmw i3 med enfaselader (max 7,2kw) tilkoblet?

Hvor smart er lastdelingen til Teslas Wall Connector? Vill den lade Teslaen med to faser en Bmwn med en? Noe som i mitt hode ville gitt raskest lading til begge hhv 9,2Kw og 4,6kw?     

zyp

Ville ikke antatt at en bil i det hele tatt godtar å lade fra to faser fra TN, selv om den kan gjøre det på IT. Fasevinkelen mellom L1 og L2 er forskjellig, så bilen kan skille mellom disse, og to faser fra TN kan bli oppfattet som en feiltilstand; f.eks. at den tredje har dårlig forbindelse på et punkt.

Lastdelingen til wallconnectoren er uansett så enkel at den bare deler maks strøm på antall tilkoblede biler. Med både Tesla og i3 tilkoblet og maks satt til 20A vil de da henholdsvis lade med 3x10A (6.9kW) og 1x10A (2.3kW).

turfsurf

Tesla har 3 delladere. Hvis en av de ryker, så lader bruker den de to andre. I praksis to av tre faseledere fra TN. Samme hvis du kobler rød stikk på det viset vil jeg tro. Om Wall Connector er smart nok til dette vet jeg ikke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: Heffo på torsdag 01. september 2016, klokken 07:23
Har hatt befaring av elektriker for å sette opp to Tesla Wall Connector i garasjen. Har 400v TN nett.
Ønsket å få lagt opp 32A sikring å satt opp de to Wall Connectorne med lastdeling.

Elektriker sier at jeg maks får sette inn 20A sikring hvis jeg ikke øker inntakssikringen til huset.

Hva vill jeg få av lade fart fra 20A sikring med to Wallconnector på lastdeling når jeg har en
Tesla med enkeltlader og en Bmw i3 med enfaselader (max 7,2kw) tilkoblet?

Hvor smart er lastdelingen til Teslas Wall Connector? Vill den lade Teslaen med to faser en Bmwn med en? Noe som i mitt hode ville gitt raskest lading til begge hhv 9,2Kw og 4,6kw?     

Du får 3x10A til Teslaen og 1x10A til i3.
Tror du kommer bedre ut av det ved å ikke koble de sammen, kjør 3x10A til Teslaen fast (det holder vel med 7kW?) og 1x20A (4,8kW) til i3. Pass på at ikke mye annet utstyr finnes på den fasen som i3 lader på (gjerne bare vv-bereder og ikke noe annet).

Eller få byttet hovedsikringen til 3x63A, antar du har 3x40A i dag. Alternativt bytt til ny i3 med 3-fase lader ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Heffo

Da er 2stk Tesla Wallbox installert i garasjen. Disse er sikret med 20A og satt opp med lastdeling.
Det ser ut som om dette virker etter hensikt, er bare en detalj som jeg stusser litt på. Med kun Teslan tilkoblet viser displayet 3 x 16A med begge bilene tilkoblet men avsluttet lading av BMWn viser displayet i Teslan 3 x 14A. Er det noen som vet hvorfor jeg ikke får full effekt? 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA