Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Billig ladekabel til 2013-Leaf?

Startet av Helge, fredag 14. oktober 2016, klokken 22:29

« forrige - neste »

Helge

Det oppstår oftere og oftere og gjerne kraftigere og kraftigere en "klakk"-lyd i framvognen på den ene av våre 2003 Saxo. Denne er bare kjørt 90.000 km (7000 km pr år i snitt). Jeg tenkte først det var hjuloppheng (bærearmsopplagring eller bærekuler), men begynner nå nesten å tvile på det. Prøvde i går kveld å kjenne etter slakke og kikket over med lykt under bilen både på de tre innfestingene/opplagring av bærearm samt bærekuler. Sjekket begge sider selv om lyden høres ut som den kommer fra venstre side. Finner ikke verken synlige problemer eller kjenner noe slakke  :-\

Jeg har nå flere ganger testkjørt og forsøkt å provosere fram lyden ved å kjøre veier med dårlig asfaltdekke, fartshumper etc. Det jeg konstaterer er at lyden oppstår tilsynelatende både ved ujevnheter/humper og ved gasspådrag og slipp av gasspedal til regenerering. Det frustrerende er at klakk-lyden IKKE er konsekvent ved alle gasspådrag og gass-slipp og ei heller ved alle/de fleste humper. Kan kjøre over flere store fartsdempere på rad uten at lyden oppstår bare for at den plutselig oppstår i en mindre asfaltskjøt/kant. Så kommer plutselig klakket igjen i det framhjulene treffer fronten på neste fartsdemper.... :o  Deretter kommer den når jeg gir gass etter fartsdemperen... og noen ganger også når jeg slipper gassen før neste fartsdemper... så kan den være helt borte igjen over flere fartsdempere... frustrerende vanskelig å finne årsaken (så langt)  >:( 

Motorfester? ...eller annet som ikke er ordentlig fastskrudd? Annet? Hjeeeelp...  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

#1
Jeg ville sjekket de tre motorfestene.
Motoren "henger" i to fester/ører, ett over hver drivaksel. De tror jeg sjelden går istykker, men det kan vel skje. 
Det tredje er midt på motoren, under, bak - dvs. der hvor kabelkanalen under bilen ender opp i forkant - delvis skult av den trapesformede metallplata. Dette tredje er aluminium og det hender at det knekker. Det som kanskje taler mot det er at du syns lyden kommer fra ene siden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sjekk spesielt de 3 skruene på de øvre festene.

Hadde en bil der motoren hadde "death wish" og holdt på å falle ut 2 ganger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. august 2016, klokken 22:23
Sjekk spesielt de 3 skruene på de øvre festene.

Hadde en bil der motoren hadde "death wish" og holdt på å falle ut 2 ganger.

OJJJ....  :o  ??? da skal jeg snarest sjekke skruene på det venstre festet i alle fall, men sjekker jo selvsagt begge når jeg er i gang.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Elmo på torsdag 25. august 2016, klokken 21:30
Jeg ville sjekket de tre motorfestene.
................
Det tredje er midt på motoren, under, bak - dvs. der hvor kabelkanalen under bilen ender opp i forkant - delvis skult av den trapesformede metallplata. Dette tredje er aluminium og det hender at det knekker. Det som kanskje taler mot det er at du syns lyden kommer fra ene siden.
Jeg så over det nedre festet når jeg først var under bilen - klarte inne å finne/se noe galt på det. Men jeg glemte å sjekke de øvre festene så jeg skal sjekke skruene der som elektrolux nevnte.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Kan også være løs skrue under gulvteppet til nedre opphengsarm. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2016, klokken 10:23
Kan også være løs skrue under gulvteppet til nedre opphengsarm. ;)
Men det skulle du kunne "se" ved å bruke kubein på bærearmen fra undersiden.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Jøss her bare strømmer tipsene på  ;D

Klarte ikke å få frem slakke ved bruk av litt makt på opphengsarmen nei. Rakk dessverre ikke å få sjekket noe særlig mer ila helgen pga omlegging av alle kantsteinene langs innkjørselen (30 m). Det lille jeg rakk når siste rester av dagslys takket for seg i går var å prøve å se om bolter satt som de skulle på øvre motorfester. Men jeg slet med å komme til og se...  :-[
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA