Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteri på 60D

Startet av sityofgod@gmail.com, torsdag 06. oktober 2016, klokken 06:39

« forrige - neste »

sityofgod@gmail.com

Til alle som tenker på å velge denne bilen: vil bare dele litt erfaringer, både om selve bilen og om Bertel O. Steen som forhandler.

Vi kjøpte bilen uten å prøvekjøre den. Ventet flere måneder men gledet oss veldig. Endelig, tenkte vi - flunkende ny Mercedes, en drøm for alle og enhver.

Dag nr. 2: Hanskerommet sitter fast, klarer ikke å åpne det. Tar fri fra jobb, venter på BoS' verksted halve dagen til problemet er løst. Forklaring: fabrikken har ikke montert skikkelig, men nå er alt i orden.

NESTEN en måned etter: sitter i bilen og vibrasjonslyder fra hele bilen overdøver surroundsystemet mitt - nesten som å kjøre en gammel, russisk Lada. Undersøkte litt på nettet, fant ut at det ikke bare er meg som har dette problemet. Tok fri fra jobb, tok turen til verkstedet og problemet skulle være løst. Til den dag i dag er det fortsatt vibrasjonslyder som ikke skal være der.

Litt etter begynte jeg å lete etter SOS-knappen (connect me) som skulle være standardutstyr (2015-modell)(i følge nettsiden og forhandler) men den tilbys tydeligvis ikke hos norske (!) forhandlere!

Etter 2 måneder: Skulle lade bilen. "Tanklokket" sitter fast. Etter rundt 15 minutter med frustrasjon klarte jeg endelig (!) å få det opp. Nytt problem, fikk ikke lukket det. Ganske irriterende, men tok fri fra jobb, dro til verkstedet, og det ble fikset.

Så, sommerferien: Den ene soldagen vi hadde: Ser at noe henger ned under bilen, tenkte: kanskje det er eksosrøret mitt - haha. Vel, det var dekselet som skulle beskytte mot rust som var blitt helt svidd og krøllete, akkurat som om det hadde blitt varmet opp. Men, tok fri fra jobb, dro til verkstedet, ventet noen timer og fikk beskjed om at de ikke kunne forstå hvorfor. De skulle bestille nytt deksel fra produsent og eventuelt bytte det. Har etter 2 måneder fortsatt ikke fått verken deksel eller beskjed. Prøvde å ringe, og venter fortsatt på at de skal komme tilbake til meg. Har nå sendt klagemelding, og avventer resultat.

Plutselig kom det i dag: laderen vår er kaputt. Det er gøy siden det er den eneste muligheten vi har til å lade hjemme. For øyeblikket litt usikker på hvordan jeg skal komme meg til jobb og hvordan i all verden jeg skal komme meg til BoS for å få en ny lader......Hvis de tilbyr ny lader....hmmm...

Hadde ikke forventet slik kvalitet fra en helt ny Mercedes. Vil ikke si at servicen ikke har vært god, for problemene har jo forsåvidt blitt mer eller mindre løst. Men, jeg tenker på hvilken kvalitet Mercedes tilbyr i dag. Er det dette en NY Mercedes betyr? Å måtte ta dag etter dag fri fra jobb for å fikse problemer? Og er det slutt på problemene...? Dette gjelder kvalitet på kupeen og tingene som tilhører den, og ikke ELbilen spesielt. Dette handler om Mercedes som produsent. Eller kanskje kvaliteten er lavere og Mercedes er klar over det, og kanskje det er derfor prisene går ned i en uendelig sommerkampanje hvor du kan spare hundretusener på å kjøpe denne bilen i dag.

Lykke til folkens.

CitB59EL

Uff det var litt lengre liste enn det vi har hatt etter 1 år/23000 km. Vi har hatt problemer med tanklokket(vanlig sak har jeg skjønt) dette tok ca 30 min inkl venting hos forhandler-har fungert fint siden.

Vi fikk skiftet solbrille holder i taket(feil i mekanisme) ingen stor sak men skal fungere! 

Dette tok vi  iforbindelse med oppdatering av motor software pga 1 motor stopp vi hadde. Vi startet bilen etter at motor døde å kjørte videre og tok soft oppdatering ca 5 mnd etter motor stoppen uten flere motor stopp så tok soft oppdatering for å være sikker.

Dette er det vi har hatt utenom 1års service på bilen vår så langt. Går nå å venter på ny bil for å få App siden det ikke er mulig å etter montere dette på 2015 modellen vi har.  Håper at den blir like OK kvalitets messig. Selvsagt er motorstoppen ikke bra! Vi har av de aller første B klasse og denne feilen skal være ordnet.   

tutti

Sitat fra: sityofgod@gmail.com på søndag 14. august 2016, klokken 13:08
Etter 2 måneder: Skulle lade bilen. "Tanklokket" sitter fast. Etter rundt 15 minutter med frustrasjon klarte jeg endelig (!) å få det opp. Nytt problem, fikk ikke lukket det. Ganske irriterende, men tok fri fra jobb, dro til verkstedet, og det ble fikset.
Tanklokket er av og til problematisk på andre elbiler også. På min egolf må jeg en sjelden gang tine opp ladelokket hvis temperaturen har vært under -15'c.

nr1rayner

Sitat fra: sityofgod@gmail.com på søndag 14. august 2016, klokken 13:08
Plutselig kom det i dag: laderen vår er kaputt. Det er gøy siden det er den eneste muligheten vi har til å lade hjemme. For øyeblikket litt usikker på hvordan jeg skal komme meg til jobb og hvordan i all verden jeg skal komme meg til BoS for å få en ny lader......Hvis de tilbyr ny lader....hmmm...

Laderen sitter i bilen, høres ut som det er kabelen/kladden din som er gåen?
Da går det troll i ord om det jeg har sagt ganske lenge, kjører man fossil og en stasjon er tom/ute av drift kjører man til neste, uansett får man fylt.
Hvis kabelen til elbilen ryker er man *@!$*@... Kjøp ekstra kabel å ha i bakhånd  ;)
Hjelper selvsagt ikke hvis det faktisk er laderen som er problemet...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Switch

Leit å høre at du har blitt skuffet  :-[

Kvaliteten på bilen er dessverre ikke den en burde forventet av Mercedes.
Jeg har heldigvis ikke hatt noen store problemer, annet at park.sensor bak løsnet og "sank" inn i støtfangeren og platen under bilen bak, løsnet mot støtfangeren. "Tanklokket" begynner å bli trøblete, så her får jeg kanskje problemer til vinteren.

Jeg hadde tidligere en Mercedes GL 2008 modell, og det var desidert den dyreste og mest trøblete bilen jeg har noen gang har hatt ang. feil og kvaliteten var heller ikke den beste. Alle 5 dører måtte byttes pga. rust, hjulbuene var det neste fortalte verkstedet.... I tillegg hadde bilen turbohavari, "eksplosjon" i luftbelger for luft fjæring, def. fordelings kasse fremme, lekkasje fra oljekjøler, def. gløderele ink. glødestaver.
I tillegg er batteriet plassert under høyre forsete, så du må skjære i og ødelegge gulvteppet om du skal bytte batteri..
Det mest irriterende for en bil til nesten 1 mill, var knirking og knaking i interiøret, men ellers var den en drøm å kjøre... :D

"Das Beste oder nichts" stemmer dessverre ikke lengre..


elektrolux

#5
Tror mye av "problemene" sitter i hodet til bileieren.

Selv liker jeg å si at vi aldri har hatt problemer med noen av våre over 200 kjøretøy, men tenker jeg meg om har jeg bl.a måttet gjøre følgende:

- Kjøleveskelekkasje på R5 Turbo GT oppdaget på rasteplass i Tyskland: Kostet meg 1/2 time arbeid med å ta av slangen, kappe den kortere slik at den ødelagte enden ble kappet vekk, og fylle på manglende vann. Samme bil mistet effekt lengre hjemme, og denne gangen i Danmark, men da var det bare turboslangen som hadde hoppet av. Tok 5 min å fikse.

- Defekt topplokkspakning Fiat Spider på vei hjem fra Italia:
Kjørte hjem med trykklokket deaktivert, og stadig vannfylling. Kostet meg nok et par timer ekstra , pluss litt kos vel hjemme med bytte av pakningen

- Tap av framdrift på Autobahn i 180 km/t på BMW K1:
Kostet meg nesten 3 timer med feilsøking og fix på veiskulderen. Feilen var løs mutter etter ventilshimsing som la seg mellom kam og topplokk og bråstoppet eksoskammen i ca 8000 rpm. Midlertidig fix ble å dunke det som var igjen av den avskjerte pinnen som holdt kam og kjedehjul i synkronisasjon inn fra kjedehjulet og mot kammen. Ytterligere 2 timer med arbeid for å montere nytt registerkjedehjul vel hjemme.

- 2 x tap av lading på 2 forskjellige MC på samme sted like syd for Flensburg. Her mistenkes onde makter, eller kraftige stråler. ;D Uansett, alt lys mått av, og batteri mellomlades på hver stopp resten av turen hjem. Kostet nok en time og 2 forsinkelse.

- Startnekt BMW K1 i Barcelona. Tjukobling av bensinpumpe direkte fra Batteriet via tenningslås løste problemet etter ca 1/2 feilsøking. Fant aldri uttav feilen og kjørte med tjukoblet bensinpumpe de neste 20 årene.

- Og den nifse hendelsen da Lukas viste sin vrede i 80 km/t i en Triumph Spitfire i en sirkeltunell uten lys nær Lærdal. Med svingaksel som bare lengtet etter å snurre bilen rundt, og null lys måtte iskald nedbremsing mens jeg fortsatte å svinge slik jeg husket svingen gikk til bilen stoppet. Nedbremsingen er en av de nifseste jeg har foretatt. Ingen ABS, ingen sikt, og ca 5m bred vei. Da lysbryteren endelig virket igjen stod jeg omtrent midt i veien, men kun 10m lengre bremsestrekning ville nok gitt noen solide skraper på førersiden av bilen. 

Med annen mentalitet ser jeg selvfølgelig at noen kunne finne på å klage på slike trivielle hendelser, men så lenge det ikke medfører stort annet enn en kort forsinkelse og en artig historie til lystige lag ser jeg ikke problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PaulusA

Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

krl

SOS-knappen mangler -- og denne + Connect Me var listet som standardutstyr når vi kjøpte bilen. Dette er ugreit. Men ellers er det en knallgod bil.

Vi har kun hatt litt trøbbel med ladelokket, ellers har bilen vært perfekt fra dag én. Ikke helt bra hvis du har fått et eksemplar med såpass mange feil. Da bør BOS ordne opp :)

PaulusA

Virker som at SOS knapp og Connect Me kun er fra 2016. Virker rart at BOS ikke har hatt kontroll på hvilke modeller som skulle få dette i Norge.

Forresten så er Connect Me knallbra til å få info om bilen, men fjernstyring er foreløpig ustabil.

SOS knappen håper jeg at jeg slipper å bruke
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

mb-lynet

Her var det endel feil og slett service fra BoS. Får håpe at du får en god oppfølging videre og at feilene er plukket bort på 2016 og 2017 modellene.
Har et godt inntrykk av BoS.  Dersom det er noe man kanskje kunne forbedret er det kunnskap om el. biler og da spesielt eget produkt. Som kjøper har man gjerne gjort grundige vurderinger og har mye kunnskap før man kommer i butikken, men man forventer kanskje at selgeren skal ha mer kunnskap og svare på de spørsmålene hvor det er noe uklart ?

Selgeren var veldig klar på bilens begrensninger på rekkevidde, dette er bra iforhold til dem som kanskje tror den har samme egenskaper som en dieselbil.
Mercedes B-electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA