Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Faktisk rekkevidde på nye i3

Startet av ironduke, søndag 16. oktober 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

Rio

EK brukes fordi EL er oppbrukt, og EK var i nærheten i alfabetet og ledig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Chivas

Sitat fra: Rio på onsdag 07. september 2016, klokken 01:00
EK brukes fordi EL er oppbrukt, og EK var i nærheten i alfabetet og ledig.
Det vanlige er vel å gå til neste ledige bokstav i alfabetet, så at EK ble valgt har sikkert også noe å gjøre med at "Elektrisk Kjøretøy" hørtes logisk ut.

Samtidig kunne man jo hoppet til neste ledige og kalt skiltene for EM (hvis den er ledig?) som kan stå for..tja..Elektrisk Motor  ;D :D

Amoss

Sitat fra: Chivas på onsdag 07. september 2016, klokken 08:22
Sitat fra: Rio på onsdag 07. september 2016, klokken 01:00
EK brukes fordi EL er oppbrukt, og EK var i nærheten i alfabetet og ledig.
Det vanlige er vel å gå til neste ledige bokstav i alfabetet, så at EK ble valgt har sikkert også noe å gjøre med at "Elektrisk Kjøretøy" hørtes logisk ut.

Samtidig kunne man jo hoppet til neste ledige og kalt skiltene for EM (hvis den er ledig?) som kan stå for..tja..Elektrisk Motor  ;D :D

Ja, EK er valg - når jo EL nå er mer eller mindre oppbrukt - fordi det står for Elektrisk Kjøretøy. Og når den serien er oppbrukt har de reservert EV - som er "internasjonalt" for Elektrisk Kjøretøy - som den neste serien. Og "V" er rimelig langt unna både "L" og "K".

Men kunne jo vært spennende med "Elon Musk" skilt på bilene ja.  Men da burde de kanskje vært reservert for biler med mer enn 30 mils rekkevidde ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

I norske registreringsnummer så er det noen bokstaver som ikke brukes, blant annet M, det vil derfor ikke komme elbiler med registreringsnummer EMxxxxx.

De andre bokstavene som ikke er i bruk er: G (med et unntak for GA), I, O, Q og de særnorske Æ, Ø, Å.

Alle bokstavkombinasjonene med E først er i utgangspunktet reservert for Oslo, og det er allerede registrert kjøretøy både med 4 og 5 siffer med bokstavkombinasjonene EX, EY og EZ. Foreløpig er EL, EK og EV reservert for batterielektriske kjøretøy.

I tillegg er GA reservert for kjøretøy med gass som energilagring og HY for hydrogen(elektriske)kjøretøy.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øystein16

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:39
På norsk brukes begrepet elbil i mange sammenhenger om biler som tradisjonelt har hatt EL-skilt. 
Den kategorien kalles BEV på engelsk, eller batteribil som man kan si på norsk.
Men jeg har aldri sett noen definisjon på begrepet elbil, og det er et svevende begrep.

Jeg synes det er svært forvirrende at man nå bruker skiltbetegnelsen EK forbeholdt batteribiler, med begrunnelsen om at det står for elektrisk kjøretøy. I resten av verden brukes begrepet elektriske kjøretøy om det som på engelsk heter EV, og som er en langt videre gruppe enn det som heter BEV. I resten av verden kan elektriske kjøretøy også ha bensinaggregat eller forbrenningsmotor. Se på Chevrolet Volt som stiller i samme klasse som Leaf i USA, med de samme intensivene, og du behøver ikke reise lenger enn til Sverige før det er ett elektrisk kjøretøy, men i Norge er den avgiftsmessig i en annen klasse en BEV.

Elbiler i Norge går på danskt kullkraft om vinteren.
Elbil er eit godt ord og alle som har behov for det, forstår det. Dei som har behov for å kontrollera registreringsnummeret veit kva dei skal sjå etter. I mange land kan folk velja eige registreringsnummer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA