Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pimp my Think 2

Startet av Ken, tirsdag 26. januar 2010, klokken 18:24

« forrige - neste »

Ken

Det har vært flere tilfeller av batteriproblemmer med Reva biler i Agder.
En eier påstår at importøren vil ikke garantere batterier lenger. Det ser ut som batteripakken er ikke full så holdbar som lovet.

Jeg selv kan lite om Reva biler og vil sette pris på litt hjelp på vegne av andre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Antar at dette er Reva med blybatterier. Hva dreier problemene seg om?

Vesentlig kortere rekkevidde om vinteren er nesten ikke til å unngå selv om Reva har varmeelementer (i hvertfall iflg reklamen - har ikke hatt anledning til å se på de som importeres nå).

Når batteriet skal fylles med vann må bilen stå i varmt lokale for å unngå at vannet fryser. "Våte" blybatterier kan fryse når de ikke er fullt oppladet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: El rayo på lørdag 02. januar 2010, klokken 08:28
Antar at dette er Reva med blybatterier. Hva dreier problemene seg om?

Vesentlig kortere rekkevidde om vinteren er nesten ikke til å unngå selv om Reva har varmeelementer (i hvertfall iflg reklamen - har ikke hatt anledning til å se på de som importeres nå).

Når batteriet skal fylles med vann må bilen stå i varmt lokale for å unngå at vannet fryser. "Våte" blybatterier kan fryse når de ikke er fullt oppladet.

NB Vann på blybatterier skal alltid etterfylles etter opplading!! Da er heller ikke problem med frysing så stort.
Kun i de tilfeller hvor væskenivået er under platetopp skal det etterfylles med vann før lading, men da kun for å dekke over platene. Topping skjer etter opplading.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Tommy

Jeg er forhandler i Sandnes og kan bare si at Reva har klare linjer for garantier på batteriene, og det er jo da klart at er det innenfor garantitiden og batteriene ikke har blitt "misshandlet", så gjelder jo garantiene. Reva har jo Norsk kjøpslov å forholde seg til.
Og som sikkert alle som kjenner til Blybatterier så kan de av og til være litt lunefulle, men garantiene gjelder jo selvfølgelig.

Litt vanskelig å diskuterer dette emnet nåe det på en måte bare referes til "noen" som angivelig ikke får igjen på garantien.
Bedre om disse "noen" fortalte hva som egentlig skjedde så er det lettere å synse om det er rett eller galt.

Men om det er slik at Reva ikke erstatter nye batterier i følge garantien, så skal jeg slutte å forhandle Reva. Da har jeg som forhandler ingen sikkerhet for produktet jeg selger.
Konklusjon: Det er nok flere sider av denne saken.
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Tommy

Når det gjelder varmeelementet, så fungerer dette utmerket så lenge du har den på lading(ikke lar bilen stå uten tilkobling).
Dette gjelder under 10 grader. Over 10 grader kobler ikke elementet inn.
Om man ikke har den ikoblet før man skal kjøre, ja da er den like treg som andre blybiler( om det da er kaldt ute).
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Ken

Takk for svaret Revalover. Jeg har oppfordret den spesifikk Reva eier til å delta på forumet har uten lykke. Skal oppfordre han igjen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ossa

Det er ikke bare i Agder det er batteri problemer. Vannfylling er helt kritisk for REVA for å opprettholde garantien. Pass bare på at varsel lampen for vann nivå ikke kan stoles på. Iallefall kune ikke jeg det, da jeg ved flere tilfeller har måtte fylle betydelige mengder vann idet lampen har indikert vannivå.

En annen ting en må være bevist er regelen med ikke mer enn 3 kjøringer etter vannlampen lyser til neste fylling. Dette telles tydeligvis av ladecycler, og dersom du er uheldig å kople strømmen av og på mer enn 3 ganger, uten å kjøre, så vips, har du i følge REAVA brutt garanti reglene, og du sitter med fingen en viss plass.

Beklager, men jeg hverken tør, eller vil ha REVA igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA